Gå til innhold

Reaksjoner på fotografering.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei står det noen plas på Nationaltheatret stasjon at det er forbudt å ta bilde/bilder ?.

Vis ikke skal jeg jomen meg gå dit å ta en hel bråta med bilder for jeg vet ting ikke vakta vet å kan argumentere rundt det.

Bare jeg får det nye kamera i hus.

å møter dere problemer kan dere kontakte Håvar Svensen i jerbaneverket.imf.

Jernbaneverket sine eininger held til på fleire stader i landet. Du kan nå oss på det felles telefonnummeret vårt 05280

Jeg skal sjekke dette selv med Håvard imorgen da han sitter ikke så langt fra meg :)

Ja bare gjør det selv har jeg jobet som nattvakt nedi det hulet i mange setinger over en periode på 3 år (x Norges skrangle bane ansat)vet mere om det hulet i bakken en det som er bra vel

Lenke til kommentar

Jeg og Eirikant hadde en liten episode en dag.

Vi var ute og fotograferte en dag, så fant vi plutselig ut av at vi skulle ha en mini lang lukker-panorering bilde av biler konkurranse.

Vi begynte å ta bilder av bilene som kjørte forbi, alle glodde selvfølgelig; så kom det en som ikke bare glodde.

Han kjørte til enden av vegen, stoppet ved oss og spurte "Dere skal vel ikke legge dissa bildene ut på internett eller noe sånt?" fikk ekstremt lyst til å kverulere med han men orka ikke :p

Lenke til kommentar

Det er ingen som kan forlange at du skal slette bildet av dem så lenge du fotograferer på offentlig sted. Når det gjelder publisering, så kan du fritt publisere bilder der personer er en del av "omgivelsene", men hvis du tar bilde av enkeltpersoner/små grupper der personene er identifiserbare skal du i teorien ha deres godkjenning før du publiserer bildet.

Når det gjelder T-banen, så står det ett eller annet sted at det er fotograferingsforbud på alle sporveiens eiendommer, har aldri sett det skiltet noe sted, men det har i allefall vært praktisert av vektere.

Lenke til kommentar
Når det gjelder T-banen, så står det ett eller annet sted at det er fotograferingsforbud på alle sporveiens eiendommer, har aldri sett det skiltet noe sted, men det har i allefall vært praktisert av vektere.
Det står nå ikke et ord om det på Sporveien sine nettsider så langt jeg har vært i stand til å se i hvert fall.
Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg ofte stirrer når jeg møter folk med et speilrefleks i hånden. Grunnen til det er at jeg av en eller annen merkelig grunn vil finne ut av hva slags kamera det er, og er det Nikon blir det helst til at jeg skal finne ut av hvilket objektiv det er også. Ser jeg noen som har rigga seg til med stativ så blir det vel til at stirrer litt til for å evt plukke opp teknikker de bruker. Tviler vel litt på om det gjelder så velidg mange da... ;)

Nå har jo speilrefleks blitt mere allemannseie enn det det var før så det er mere vanlig nå enn før, men jeg tror at med engang man bytter ut kit-objektivet med noe som er litt større så vekker man straks mere oppsikt. Hvis man da i tillegg bruker stativ så virker du straks enda mere proff og folk blir mer nyskjerrig.

Selv har jeg opplevd å bli nektet å filme innenfor murene på Akershus festning. Kameraet var helt standard, men en av gardistene hadde reagert på stativet jeg hadde med og varslet kommandanten. Han kom så gående og sa at jeg ikke fikk lov å filme uten hans tilatelse. Når du tenker på antall turister som tar bilder/filmer der årlig så høres det litt merkelig ut. Svaret var rett og slett at vi så for proffe ut med stativ. Så det er mulig det er det som henger igjen hos folk...

Lenke til kommentar
Det står nå ikke et ord om det på Sporveien sine nettsider så langt jeg har vært i stand til å se i hvert fall.

Jeg mener at jeg har lest det på nettsidene deres tidligere, mulig det er fjernet? Etter å ha lest noen diskusjoner om dette, blant annet på foto.no, mener jeg at det har det kommet noen signaler fra "øverste" hold i Sporveiene om at dette er lov, men at de "på gulvet" praktiserer forbud. Forrige gang jeg leste om dette fotoforbudet var det ikke terrorisme et argument, men sikkerhet, folk blir distrahert/hindret, fotografene utsetter seg for fare, osv. Sikkert noe sannhet i dette også, det er mye rare folk og fotografer er ikke akkurat underrepresentert i den kategorien ;) Det finnes jo egne klubber for folk som tar/samler på bilder av tog.

Lenke til kommentar

Det mest distraherende jeg har sett på T-banen i Oslo er en kvinne i 70-årene med gule oppvaskhansker som drakk fire Tuborg på den tiden det tok å komme seg fra Stortinget til et eller annet sted.

Mener å huske at et par vektere så det og smilte.

Det skal nevnes at jeg selv syns det var ganske underholdende.

Lenke til kommentar
Det mest distraherende jeg har sett på T-banen i Oslo er en kvinne i 70-årene med gule oppvaskhansker som drakk fire Tuborg på den tiden det tok å komme seg fra Stortinget til et eller annet sted.

Dere må passe dere litt for , hvor dere vender kameraene da ;) hehe Ikke folk føler seg truffet ;)

Glemmer aldri en episode tidligere. Meg og en venninne gikk turer forbi et hus, og damen som bodde der - sto konstant i vinduet omtrent og følgte med alt som gikk forbi, og rørte seg.... Det endte med at vi fikk kjeft fordi vi vendte hodet vårt mot vinduet på en eller annen måte, så hun trodde vi så inn til dem for å være slem... Men vi mente ikke å se inn til henne, blikket gikk her og der automatisk hehehe....

Hadde vi bare hatt et kamera i hånden da,... da hadde hun sikkert gått til sak.... hehe

Lenke til kommentar

Hvis noen vektere eller andre for den del hevder at det er fotograferingsforbud kan man jo bare spørre med hvilken hjemmel(lov, forskrift, vedtak osv) de håndhever forbudet og om de er delegert å håndheve forbudet. Spørs om de blir svar skyldig da ;)

Lenke til kommentar

Dere må passe dere litt for , hvor dere vender kameraene da ;) hehe Ikke folk føler seg truffet ;)

Glemmer aldri en episode tidligere. Meg og en venninne gikk turer forbi et hus, og damen som bodde der - sto konstant i vinduet omtrent og følgte med alt som gikk forbi, og rørte seg.... Det endte med at vi fikk kjeft fordi vi vendte hodet vårt mot vinduet på en eller annen måte, så hun trodde vi så inn til dem for å være slem... Men vi mente ikke å se inn til henne, blikket gikk her og der automatisk hehehe....

Hadde vi bare hatt et kamera i hånden da,... da hadde hun sikkert gått til sak.... hehe

Du finner den typen gærninger mange steder. Der min far vokste opp er det en gal mann har truet folk som går forbi huset hans med hagle. Familien til den gamle gubben setter ham vel inne når de kan.. :)

Men dette blir litt vel OT. :p Tror forresten ikke jeg ville tatt bilder av en truende mann med hagle om jeg ikke hadde teleoptikk..

Lenke til kommentar

Det begynner å bli en del år siden, men opplevde å bli fysisk bortvist av vektere på stortinget stasjon. Grunn, 6-8 vektere hadde dannet ring rundt en liten dame som ikke hadde billett i kontrollen. Hun fikk tilløp til angst og panikk så det var en litt støyende scene der de begynte å holde på henne. Jeg sto i nærheten og fiklet med et kompaktkamera da en av vekterene så meg. Reaksjonen var "øhhhyyy gutta, han der borte har sånt derre digitalkameara....) Fokus skiftet fort fra damen til meg kan man si og jeg ble geleidet i retning av rulletrappen med et godt grep i skulderen....

Lenke til kommentar
Må innrømme at jeg ofte stirrer når jeg møter folk med et speilrefleks i hånden. Grunnen til det er at jeg av en eller annen merkelig grunn vil finne ut av hva slags kamera det er, og er det Nikon blir det helst til at jeg skal finne ut av hvilket objektiv det er også. Ser jeg noen som har rigga seg til med stativ så blir det vel til at stirrer litt til for å evt plukke opp teknikker de bruker. Tviler vel litt på om det gjelder så velidg mange da... ;)

Jeg er også sånn... Særlig hvis de har litt mer enn standard 350D-Kit'et.

(Men prøver å være litt diskret)

Har også fått et par rare blikk når jeg har vært ute her i Oslo. Bare noe så normalt som å ta bilder av Stortinget har gitt meg rare blikk...

I utlandet virker det som man er mer vant til turister.

Ellers opplevde jeg noe som jeg synes var litt ubehagelig når jeg var i Roma på en severdighet der. En person begynte å ta bilder av meg og min samboer "fra hofta" med et digitalt kompaktkamera. Vi flyttet oss litt, men han flyttet da kameraet etter, så det var helt klart ikke severdigheten han skulle ta bilde av. Synes særlig det var ubehagelig med tanke på at Roma har et STORT lommetyvproblem. Selv om han så "normal" ut, lurte vi på om han prøvde å finne ut hvor jeg hadde lommeboka e.l.

Endte med at jeg rettet min egen 350D mot ham, og knipset i vei på "flerskudd". Da tuslet han vekk... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...