Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Erfarign med pixmania?


Anbefalte innlegg

Hei.

Pixmania har nermest ALLTID en meget bra pris på tver.

Nå ser jeg på en LG 42LF65, som der koster 9399kr + 1400kr i porto.

Menst i gode norge er billigste pris 14249kr + porto.

 

Det er jo veldig fristende å handle fra denne butikken når de har slike priser!

 

Noen som kan fortelle meg sin erfaring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv har jeg bare gode erfaringer med Pixmania, etter 2 stk kjøp.

 

Opprinnelig var systemet slik at Pixmania opererte med norske priser inklusive mva på nettsida, men når du kom til betaling var det prisen eks mva + frakt som ble trukket fra kortet. Du måtte da betale mva til transportøren som var DHL (og du kunne bare betale akkurat).

 

Dette endret Pixmania i løpet av 2007. De håndterer nå alle avgifter slik at summen som kommer fram ved bestilling er den korrekte. Skulle man bli krevd for mva skyldes dette en feil.

 

Pixmania har også bekreftet at det forholder seg til kjøperlandets forbrukerlovgivning.

 

Men man bør være klar over at ved feil må varen sendes til Frankrike med det bry det medfører. Jeg er således langt på vei enig med BennyXNO, det er en risiko tilstede ved dyrere varer.

 

Ellers er det altfor mange synspunkter om Pixmania som bygger på regelrett faktafeil.

Lenke til kommentar
Dette endret Pixmania i løpet av 2007.

Dette var etter at moderselskapet Fotovista ble oppkjøpt av Dixons. Nå er Pixmania altså kontrollert av Dixons, er MVA-registrert her i landet (som Fotovista SA, et NUF, uoffisielt administrert av Elkjøp[*] - som også er eid av Dixons) og pakker om på tollager/sender fra Norge. Greit så langt.

 

De er dog fortsatt ikke 'helt på nett' (for å si det slik) når det gjelder reklamsjonsrett, bl.a. Noen burde fortelle dem at E-handelsdirektivet gjelder i Norge også slik at de skal følge leveringslandets forbrukerlovgivning. De har fått det med seg for en del andre land (t.d.Sverige) som er 'snillere' med forbrukerne enn det de er i Frankrike. Hvordan dette vil slå ut over tid må gudene vite, men de har en god del produkter som norsk importør/serviceansvarlig ikke vil vedkjenne seg: For eksempel på noen egne 'Dixonsmodeller' samt produkter som har uavhengige distributører med serviceavtaler bare på modeller de selv fører (og/eller selv har solgt) her hjemme.

 

De som måtte ønske å endre på dette kan sende et tips/en klage til Forbrukerombudet siden avtalevilkårene slik de står (på de Norske sidene) helt klart er ulovlige. Det kan da hende (hvis nok folk påpeker det, de prioriterer nok en del) at de sender ut et offisielt brev hvor de ber om endring og følger opp derfra.

 

[*]Vel, det er litt vanskelig å finne ut nøyaktig med norskregistrerte utenlandske foretak da de ikke er regnskapspliktige. Ikke sikkert de gjør mer enn å videresende post, eller kanskje det er noen som sitter på hovedkontoret til Elkjøp som har noe med driften mot Norge å gjøre. Forretningsadressen er der i alle fall.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

@qwert.

 

Takk for konkret spesifisering av den underliggende årsaken til endringen i avgiftshåndtering. Faktaopplysningen om at de i dag håndterer all avgiftshåndtering direkte (som jeg gav), og den underliggende årsak er viktig informasjon knyttet til om man skal velge å kjøpe fra Pixmania.

 

Ellers er jeg helt enig i at de ikke er "helt på nett" vedrørende forbrukerlovgivning. Men ansvarlig i Pixmania har i tilknytning til noen saker i Sverige uttalt at Pixmania "lojalt" vil forholde seg til det enkelte land sin forbrukerlovgivning (selv om de har tildels ikke gyldige vilkår på sine nettsider), jf ehandelsdirektivet. Og nå er det heller ikke alle norske nettshopper som er på nett i denne sammenheng.

 

Helt enig at personer som lurer på å handle der bør kontakte Forbrukerombudet om "tvilsomme" avtalevilkår. Men man kan også gjøre som de ble gjort i Sverige, kontakte FBI/TV2 hjelper deg. Det var en sak i SVTs Pluss som medførte at Pixmania endret praksis til å være i tråd med ehandelsdirektivet i Sverige.

 

Men totalt viser jo dette at risikoen ved å handle hos Pixmania ikke er overvettes stor. Men det kan være praktisk litt brysomt ved en reklamasjonssak. Men i og med at de har et norskt NUF, finnes også det juridiske objektet å gå etter.

 

Det at norsk importør/serviceansvarlig ikke vil vedkjenne seg visse produkter er jo et kjent problem på flere områder (tenker f.eks på Sony bærbare PC-er).

Lenke til kommentar
Ser de tar hånd om moms, men hvordan er det med gebyr for å håndtere pakken hvis verdi er over kr.200,-? Tar Posten sitt vanlige gebyr?

Nei!

 

Når det ikke avgifter å håndtere kan heller ikke posten ta sitt "tollbehandlingsgebyr".

 

Og hadde du lest qwert sin gode post, ser du at det er en norsk avdeling av Pixmania (NUF, adresse hos Eljkøp) som er selger i Norge.

Lenke til kommentar
Nei!

 

Når det ikke avgifter å håndtere kan heller ikke posten ta sitt "tollbehandlingsgebyr".

 

Grunnen til at jeg spurte var fordi jeg leser følgende > hos Pixmania. ("Vennligst legg merke til at DHL fakturerer tollbehandlingen med 50 kroner per pakke") Tenkte liksom det ble lignende opplegg i tilfeller der pakken håndteres av Posten i stedet for DHL.

 

Men, er kanskje utdatert info som ligger på websiden dems. :hmm:

Lenke til kommentar

Nei, det kan nok stemme ved ekspresslevering. Som det står bruker de (i likhet med Elkjøp og Lefdal, fellesnordisk lager for disse?) PanNordic Logistics (som er eid av Posten i Norge og Danmark) til standard levering, og her er nok tollagertjenester inkludert i prisen Pixmania (kunden) betaler for bulk frakt/logistikk. Ved ekspressfrakt går man derimot rundt denne tjenesten ved at en enkelt sending går med DHL som dermed har litt ekstra papirarbeid med pakken.

 

Edit: Jeg ser de ikke bruker DHL lenger heller, så da en nok informasjonen utdatert. Antar at alle kostnader er inkludert i avtalen (og prisen man betaler) med UPS som er valget man får for ekspressfrakt nå.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Tok "sjansen" å la inn ei lita bestilling på noe småtteri til 400 kroner. Har styrt unna Pixmania tidligere fordi det liksom har versert forskjellige historier om "toll & tull".

 

frakt Posten, kr.107 Servicepakke hentes på postkontoret.

 

Skulle dette gå glatt, dvs. at man ikke blir avkrevd noe (mer) moms eller avgifter i etterkant, så er jeg "villig" til å revurdere det inntrykket jeg har hatt av Pixmania.

 

*vente i spenning* :ph34r:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hvis jeg bestiller en flat-tv her til nærmere 10 000 kr..altså totalsummen de viser...må jeg fortsatt betale toll i tillegg?

Virker fortsatt som om det er litt forvirring ifh til dette, eller er det bare meg?

 

Totalsummen som vises hos Pixmania (i handlekurv) er inklusive alt.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har kjøpt et LG LCD tv fra Pixmania, halv pris, rask levering, ingen toll eller andre avgifter å betale ved levering på døra. Jeg vil absolutt anbefale Pixmania med den erfaringen jeg har. Eneste problem som forsinket leveringen med et par dager var UPS som absolutt skal levere når for er på jobb.

 

 

 

Hei.

Pixmania har nermest ALLTID en meget bra pris på tver.

Nå ser jeg på en LG 42LF65, som der koster 9399kr + 1400kr i porto.

Menst i gode norge er billigste pris 14249kr + porto.

 

Det er jo veldig fristende å handle fra denne butikken når de har slike priser!

 

Noen som kan fortelle meg sin erfaring?

Lenke til kommentar

Er mer positiv til Pixmania nå. Det ser ut som de har forandret på en hel del og virker mer seriøse nå. Handletrygghet...VIKTIG!

 

But..Stressfritt Kjøp Avtalen

 

 

Og jo, du kan faktisk velge den bort. Noe jeg tenker jeg skal siden så og si ingenting av dette er nødvendig EGENTLIG. Ikke for å være slem mot Pixmania, men et sted må de kanskje tjene litt penger? Det er vel egentlig ikke noe vits å bruke den avtalen der. Det er kun at jeg får produktet i god stand og at den ikke blir ødelagt etter bare noen få år som er viktig. Det dekkes jo uansett av vanlig garanti. Noen andre som mener dette ikke er så lurt å takke nei til?

 

Her er hele avtalen:

 

Stressfritt Kjøp Avtalen (i dette tilfellet) Panasonic Plasmaskjerm.

 

Den ergrer våre konkurrenter, og gleder alle våre kunder!

Pixmania tilbyr en unik tjeneste for å tilfredsstille deg! Om du velger Stressfri Kjøp Avtalen for bare 470,78 NOK inkl. MVA., kan PIXMANIA tilby de følgende tjenester:

 

Tilbakebetaling av prisforskjellen

 

Hvis du innen 7 dager etter kjøp av et produkt på www.pixmania.com finner det samme produktet, nytt og billigere på en norsk internettside (med identisk ekstrautstyr, og tilsvarende garanti), vil PIXMANIA betale tilbake prisforskjellen!

 

Betingelser for den laveste pris garanti (tilbakebetaling av prisforskellen).

Hvis du innen 7 dager etter kjøp av et produkt på www.pixmania.com finner det samme produktet (samme merket, samme modellen, samme versjon eller utgave tilgjengelig umiddelbart), nytt og billigere på en norsk internettside (med identisk ekstrautstyr, og tilsvarende garanti), vil PIXMANIA betale tilbake prisforskjellen.

Denne garantien dekker FOTO, VIDEOKAMERA, DATAUTSTYR, LYD, TELEFONI, DVD PLATER, VIDEOSPILL (uten tilbehør og ekstrautstyr).

Prisen på produktet er inkludert MVA uten spesielle reduksjoner* som gavekort, promosjons kode, eller andre spesifikke promosjoner som restsalg eller salg.

Dette tilbudet er begrenset til en tilbakebetaling per husstand per produkt kjøpt på Pixmania.com

Produkt som er kjøpt på internett-auksjoner, direkte med andre privatpersoner eller utenfor Norge vil ikke bli tatt til betrakting.

Fremgangsmåte for den laveste pris garantien.

Hvis etter kjøp av et produkt på www.Pixmania.com konstaterer at en annen norsk internettside kan tilby det samme produktet billigere (under betingelsene nevnt ovenfor), kan du be om å bli tilbakebetalt prisforskjellen.

For dette trenger du bare å sende oss en kopi av fakturaen din, og en kopi av internettsiden med detaljene om det samme produktet (billigere) enn det du har kjøpt hos PIXMANIA. Du må også gi oss bankkontonummeret ditt så vi kan overføre prisforskjellen.

Etter verifikasjon, overfører vi til bankkontoen din prisforskjellen mellom det du har betalt for produktet på www.Pixmania.com og prisen du har konstatert på en annen konkurrerende norsk internettside under betingelsene nevnt ovenfor.

 

 

I tilfelle teknisk feil ved produktet blir du betalt tilbake 100 %!

 

I et år etter kjøp av et produkt vil Stressfritt Kjøp Avtalen sikre deg at vi bytter produktet, og gir deg muligheten til å velge mellom ALLE de tusenvis av referansene på PIXmania.com for å bytte det ut!

 

Betingelser ved tilbakebetaling ved teknisk feil det første året:

Hvis produktet har en teknisk feil, har du 12 måneder å bli tilbakebetalt i form av PIX konto, fra den dagen du kjøpte produktet.

Produktet må returneres til Pixmania så selskapet kan kontrollere grunnen til den tekniske feilen. Hvis en teknisk feil blir konstatert, vil en teknisk kontroll bli utført innen to uker om feilen kommer inn under garantien til produsenten, og produktet har blitt levert komplett i sin orginale emballasje, og med fullstendig tilbehør (F.eks. CD-ROM, kabler, bruksanvisning...).

Tilbakebetalingen vil skje noen dager senere i form av kreditering av din PIX konto.

PIX kontoen kan brukes til alle Pixmania produkter.

PIX kontoen kan brukes til flere bestillinger.

Beløpet på PIX kontoen svarer til verdien av produktet, uten fraktkostnader og garanti.

Hvis bestillingen din er dyrere en beløpet på PIX kontoen din, betaler du forskjellen din etter valgfri betalingsmåte.

 

 

Vi bytter produktet ditt ved kjøp av et nytt produkt!

 

Pixmania kjøper tilbake produktet ditt, og gir deg muligheten til å velge et nytt! Send oss ditt gamle produkt, og velg mellom tusenvis av våre produkter!

 

* Vi bytter ved 4 739,40 NOK inkl. MVA. melllom 0 og 12 måneder.

* Vi bytter ved 3 159,60 NOK inkl. MVA. melllom 13 og 24 måneder.

* Vi bytter ved 1 579,80 NOK inkl. MVA. melllom 25 og 36 måneder.

* Vi bytter ved 1 184,85 NOK inkl. MVA. melllom 37 og 48 måneder.

* Vi bytter ved 789,90 NOK inkl. MVA. melllom 49 og 60 måneder.

 

Betingelser for bytting av ditt produkt ved kjøp av et nytt produkt.:

Du har kjøpt et produkt med Stressfritt Kjøp Avtalen. Vi bytter produktet ved kjøp av et nytt produkt.

Du kan be om bytting ved å bruke skjemaet i rubrikken Pix & Jeg.

Etter mottak og verifiksjon av din forespørsel, sender vi deg en email med autorisasjon for returnering.

Du sender oss (for egen kostnad) produktet som skal byttes (med alt originalt ekstrautstyr); og etter teknisk kontroll krediterer vi din PIX konto som lar deg kjøpe nye produkter etter eget valg.

 

Vi tar ikke tilbake elektriske husholdnings-artikler, tilbehør, forbruksmaterialer.

Alle produkter med støt aller striper vil ikke bli byttet, og vil bli sendt tilbake til kunden for Pixmanias regning. (Fraktkostnadene fra kunden til Pixmania står fortsatt for kundens regning).

 

 

Opp til 25% reduksjon på et utvalg av ekstrautstyr!

 

I et år etter kjøp er du sikret reduserte priser på ekstrautstyr til Panasonic Plasmaskjerm Det disponible ekstrautstyret vil være tilgjengelig i rubrikken PIX&Jeg etter kjøp.!

 

Før du vender tilbake til bestillingen din, vær vennlig å bekreft valget ditt:

 

Stressfritt Kjøp Avtalen - Plasmaskjerm 470,78 NOK inkl. MVA.)

Jeg ønsker å inngå Stressfritt Kjøp Avtalen

Jeg ønsker ikke å inngå Stressfritt Kjøp Avtalen

Endret av MiniMoose
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Pixmania er av min erfaring et elendig nettfirma. De rota til bestillingen min så den ble send i to deler. Tven kom frem 7 virkedager etter at den var bestilt, med skade på embalasjen. Den så uskadd ut da jeg tok den ut av embalasjen, men først etter at budmannen hadde reist så la jeg merke til en ripe på ca 10 cm.(Jeg så den ikke før jeg skrudde

av tven og ripa ble synelig i sollyset) Pixmania tilbydde meg en komensasjon på hele 170 kr eller ny tv i retur. Noe som vil ta ca 4 uker . I tllegg til dette har har transportøern (Dachser)greid å rote bort fjernkontrollen og 2 hdmi kabler som jeg bestilte sammen med tven.

 

Jeg vil anbefale alle til å holde seg langt unna Pixmania.

Lenke til kommentar

De som har tenkt til å bestille store TVer fra utenlandske butikker burde tenke seg litt om før de gjør dette. Kjøper man f.eks. en 32" (eller større) Samsung TV i Norge og det blir noe feil med denne så vil Samsung enten sende en teknikker hjem til deg, eller ordne med henting av TVen hjemme hos deg. Er TVen parallellimportert inn til Norge vil ikke Samsung ta noe ansvar for dette. Du må da selv ordne med å få sendt TVen tilbake til selger. Noen selgere betaler også for at du sender TVen inn til et verksted i Norge, men dette er sjeldent da det koster en formue for dem.

 

Slik er det med de fleste produsentene. De vil bare ta garantiansvar innenfor det geografiske området TVen er myntet på. Har selger parallellimportert varen er det minimale sjanser for at de vil yte service. Nå kan det godt hende at Pixmania har ordnet dette med leverandør ettersom de er blant Europas største, men det er ikke en selvfølge. Jeg ville i alle fall ha undersøkt dette før jeg hadde kjøpt en så stor og dyr vare.

 

Litt forksjell på å måtte sende et Canon Ixus-kamera til Frankrike og en 40" LCD-TV..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...