Gå til innhold

Skal ha matte og fysikk - hva med kjemi?

HowCome

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal ha matte og fysikk de to siste årene på videregående skole, men vurderer kjemi. Vil dette være et smart valg mtp. at jeg også tar matte og fyikk? Og er kjemi "sykt" vanskelig i forhold matten og fysikken? Alle innspill settes pris på :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spm blir hva du skal etterpå

Ingeniør i data? 95% av ingeniørlinjer krever matte og fysikk noen utvalgte krever kjemi osv

Du må rett og slett tenke litt lengre og evt sikkre deg om du dkulle endre velg

Medisin, odontologi, ernæring og farmasi:

2MX/2MY/3MZ + 2FY + 3KJ

Informatikk:

2MX/2MY/3MZ

Program innenfor matematikk, naturvitenskap og teknologi:

2MX/2MY/3MZ og enten 3MX eller 3MY eller 3FY eller 3KJ eller 3BI

eller kombinasjonen 2KJ+3BT

eller kombinasjonen 2BI+3BT

Studieretning Realfag, under Lektor- og adjunktprogrammet (5-årig integrert lærerutdanning):

2MX/2MY/3MZ og enten 3MX eller 3MY eller 3FY eller 3KJ eller 3BI

eller kombinasjonen 2KJ+3BT

eller kombinasjonen 2BI+3BT

Osv

Endret av War
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Hei!

Skal ha matte og fysikk de to siste årene på videregående skole, men vurderer kjemi. Vil dette være et smart valg mtp. at jeg også tar matte og fyikk? Og er kjemi "sykt" vanskelig i forhold matten og fysikken? Alle innspill settes pris på :)

Hei hei=)

Jeg har hatt både matte, kjemi og fysikk i 2. og 3. klasse på vgs. å å holder jeg på med mitt siste år. Om det er lurt å velge det kommer jo helt an på hva du har planer om videre og om du trenger det. Har du planer om videre utdanning med høye snitt, eller er du usikkerpå om du vil velge yrker som krever det som f. eks lege eller veterinær, ville jeg kanskje valgt det om du er instilt på å jobbe med det, og trives med realfag. Personlig så synes jeg matte og fysikk er mye kjekkere enn kjemi (men der er d selv. mange som er uenig med meg :p )Jeg var usikker på hva jeg ville bli, så derfor valgte jeg de fagene for å få best muligheter etterpå, og i dag er jeg veldig glad for valgene mine fordi jeg trengte fagene og poengene. men hvis du ikke trenger dem ville jeg kanskje revurdert det, for det blir to harde år med mye jobbing i tillegg til de andre fagene dine.. =) men vil du, så kan du=) Det er ikke sykt vanskelig, men det er litt jobbing ja, å absolutt alle kan klare det med en liten dose innsats. Om du er under den gamle reform 94, så får du 8,5 tilleggspoeng som er veldig masse, og hjelper deg godt på veg, med de tre fagene=) hvis du er i den nye reformen, så er jeg usikker på poengene dine, så vil anbefale deg å snakke med rådgiver =)

håper dette var litt til hjelp, og hvis du lurer på noe mer som jeg kanskje kan hjelpe deg med, så er det bare te å spørre.. =)

Lenke til kommentar

Hei, Jeg ville tro at du ikke skulle ha noen problemer med kjemi. Jeg tok selv full fordypning i fysikk kjemi og matte. Kjemi er et litt mer empirisk fag enn fysikk, så det er vel mer enn smaksak om du liker det ikke men det er ikke et spesielt vanskelig realfag. Men når det gjelder valg så kan du jo vurdere hva du vil videre.

Har du lyst til å drive med

- Materialvitenskap

- Nanoteknologi

- Legemidler

Så burde du velge kjemi i tillegg men hvis du vil drive med:

- Metrologi

- Kjernefysikk

- Fluidemekanikk

- Astronomi

Så klarer du deg med de fagene du har nå.

Dette er veldig grovt sett.

Jeg studerer selv Materialer, energi og nanoteknologi på UiO. Hvis du lurer på noe er det bare å spørre.

Lenke til kommentar

Kjemi er ikke "sykt vanskelig", men det kan kanskje oppleves som litt utilfredsstillende mtp. at det nok er mye mer forenkling i det faget enn i fysikken. Men dette gjør jo ikke akkurat faget i seg selv noe vanskeligere. Jeg opplevde kjemi som det artigste realfaget jeg hadde på VGS, store deler av tiden.

2FY er et veldig bra grunnlag å ha med seg nær sagt uansett hva man har tenkt å studere innen naturfaglige/teknologiske emner. Hvis du har tenkt deg i nærheten av noen av de fagfeltene bjelleklang ramset opp, så må du uansett ha mer kjemi. Mitt tips er selvsagt full fordypning i kjemi. :p

Lenke til kommentar

Kjemi og fysikk er 2 veldig forskjellige tankemåter. I fysikk så utleder du formler som beskriver naturen "perfekt". Mens i kjemi så ser du hva som skjer og sier at det er sånn det er. Sånn sett liker ikke fysikere og kjemikere hverandre. Så spørsmålet er vel hva mener du med å tenke naturvitenskapelig. Hvis du skal skrive matematiske formler som beskriver hvordan væske beveger seg så kan du ikke bruke kjemien fordi den forklarer ikke hvorfor veske oppfører seg som den gjør men det gjør fysikk. Jeg skjønner hva du mener men jeg synes ikke det har noe å si om du har 2kj eller ikke i de tilfellene.

Lenke til kommentar
Hehe dere er morsomme, men strengt tatt, studerer du fluidemekanikk astronomi og metrologi så trenger du ikke kjemi i det hele tatt......

Greit nok, jeg forhastet meg litt. Hvis du studerer disse emnene ved UiO kan du sikkert slippe fint unna kjemi. Jeg er litt mer inne i NTNU/sivilingeniørtankegangen, hvor man får en touch av alt sammen uansett hvilken linje man tar. :)

Kjemi og fysikk er 2 veldig forskjellige tankemåter. I fysikk så utleder du formler som beskriver naturen "perfekt". Mens i kjemi så ser du hva som skjer og sier at det er sånn det er. Sånn sett liker ikke fysikere og kjemikere hverandre.

Dette kommer an på hvor langt man går, da. Kjemi er en empirisk vitenskap som du sier, men kjemien blir også mer presis når man fordyper seg litt mer. Forskjellen er at man i kjemien alltid starter med veldig grove forenklinger, så det kan oppleves som en tankegang som er veldig forskjellig fra fysikken. Men jeg synes denne himmelvide forskjellen på fysikk og kjemi er overvurdert - fagene glir på et visst tidspunkt mer og mer sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...