Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Boltsirkel ok, hva med de andre tingene?


Anbefalte innlegg

Jeg har noen omtrent helt nye felger liggende som passet til firmabilen, en Peugeot Partner 07. Ser at den har samme boltsirkel som en bil jeg vurderer å kjøpe. Det jeg lurer på, hva med innpress, nav og bolt? Må det også stemme overens?

 

SAAB 900 88-93 - 4-108 39 65,1 B14x1,50

 

PEUGEOT Partner 96- - 4-108 18 B12x1,25

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

inpress bør stemme sånn nogenlunde, hvis inpress er mindre enn originalt vil felgen stå lenger ut. målet er i mm.

 

 

hvis navet er for lite vil ikke felgen passe. hvis navet er for stort vil ikke felgen sentrere riktig og du vil oppleve at det føles ut som det er kast i felgen. dette kan løses med løse navringer.

Endret av Dewil
Lenke til kommentar

hadde en audi med 34 i inpress originalt, satt på noen felger med 17 (litt utafor grensa men det går) ble ganske tøft. Bilen ble faktisk mye mere stabil på veien.

men fremdeles ikke lov.

 

Da jeg gjorde dette så jeg grunnen til at inpresset ikke får lov å endres, fordi hjulene kan subbe og punktere som kan skape farlige trafikk situasjoner

Lenke til kommentar
inpress bør stemme sånn nogenlunde, hvis inpress er mindre enn originalt vil felgen stå lenger ut. målet er i mm.

 

 

hvis navet er for lite vil ikke felgen passe. hvis navet er for stort vil ikke felgen sentrere riktig og du vil oppleve at det føles ut som det er kast i felgen. dette kan løses med løse navringer.

 

Du glemmer en viktig ting her. Felgbredde. Kjøper du en 7" brei felg og 9" brei felg med likt innpress, vil 9" felgen stikke mer ut enn 7" felgen. Altså, må innpress vurderes utifra bredde på felgen.

 

Hvis man går utifra at originalfelgene på saab og partneren har samme bredde, og at de felgene trådstarter skal ha på bilen har standardbredde og partnerinnpress, vil disse felgene stikke 22mm lengre ut enn originale saab felger.

Om de passer, finner du fort ut med et målebånd.

 

Det ser ut til at begge bilene har 65,1mm senter, så det burde ikke bli et problem.

 

 

SeaLion. Du kan endre innpresset mer enn 7,5mm, men da må du vise det hos biltilsynet å få det skrevet inn i vognkortet. Jeg har endra innpress med 20mm på hver side, og det er fullt lovlig.

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar
38 og 18 er inpresset på felgen..

 

Stemmer. Jeg la ikke merke til at det var nevnt.

B14 er tykkelse på bolten, og 1,50 1,25 er lengde på boltene.

 

Innpresset er målt i millimeter, og viser hvor navet på felgen er i forhold til senter. Med ET0 vil det være midt på. Positivt ET betyr at senteret er forskjøvet utover i forhold til midten. Så ET38 vil si at navet er 38mm utforbi senter og at felgen kommer lenger inn under bilen.

Negativt ET er innover. Felger med negativ ET har som regel en ganske dyp kant.

Lenke til kommentar
Innpresset er målt i millimeter, og viser hvor navet på felgen er i forhold til senter. Med ET0 vil det være midt på. Positivt ET betyr at senteret er forskjøvet utover i forhold til midten. Så ET38 vil si at navet er 38mm utforbi senter og at felgen kommer lenger inn under bilen.

Negativt ET er innover. Felger med negativ ET har som regel en ganske dyp kant.

 

Dette var fint å få svar på. Har lurt på dette en god stund nå.

Lenke til kommentar
Det er kun lov å endre innpresset med 7,5 mm per side i forhold til originalt (maks 15 mm sporviddeendring). I praksis betyr det at hvis originalinnpresset er 39 mm, så kan du benytte felger med innpress i området 46-32 mm.
For å være nøyaktig blir vel det lovlige 31,5 og 46,5 - noen felger kommer med desimalinnpress. :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...