fossxplorer Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Det gjelder en Audi A4 1.8L 2001, sedan , motorkode: AVV, som skal ha storservice 120.000 Km med registerreimbytte. Lurer på om vibrasjonsdemper/spenningsdemper skal/må byttes? I så fall skal jeg få tak delen billig før jeg leverer bilen til mekanikeren. Ellers skal reg.reim, spenrulle og løpehjul byttes. Jeg skal ta oljeskift, luft -og pollenfilter selv. Tennplugger skal også skiftes. Skal bensinfilter byttes på 120.000KM service? Noe annet jeg burde bytte?? Hva med dynamoreim, drivreim osv?? Jeg skal ha bilen inn til verksted KUN for reg.reim-kit bytte!! Ellers blir det for dyrt med vanlig service!!! Lurte på en ting til: jeg vet at på denne bilen drives ikke vannpumpa av reg.reima og derfor ikke skiftes samtidig, men lurer på hvor lenge en slik vannpumpe varer? Hva er forskjellen på vannpumpe med delenr 050-121-010-CX og 050-121-010-A, er den første med plastikkimpeller og den siste metall? Metall er bedre og nyere type? Takker på forhånd. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 ang. delenummer på vannpumpa så angir vel den siste x'en at det er en innbyttedel... Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 10. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2008 en som er reparert av Audi? ang. delenummer på vannpumpa så angir vel den siste x'en at det er en innbyttedel... Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 jeg vet ikke hvordan eller om den har blitt reparert... den den siste bokstaven (før x), angir en modifikasjon på delen. Den første modifikasjon blir gitt bokstaven A. Videre modifikasjoner øker videre med alfabetet. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Vannpumpa byttes når den begynner å lekke. De fleste vannpumper begynner aldri å legge, og varer hele bilens levetid. Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 10. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2008 Oki, takk til begge Da glemmer jeg vannpumpa, kun reg.reim kit. Noen som vet om spennings/vibrasjons demper må byttes?? Lenke til kommentar
audifreek Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 audi pleier å bytte vannpumpe ved 120 000 service og regreim bytte. Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 10. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2008 Er det ikke kun på de motorene hvor vannpumpen drives av registerreima, som alltid byttes ved reg.reim bytte? audi pleier å bytte vannpumpe ved 120 000 service og regreim bytte. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 hvis du har servicehefte for bilen så skal det jo stå der hva som gjøres ved de aktuelle servicene... Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 10. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2008 Jepp, stemmer det. Men har ikke sett noe om vannpumpe. Skal sjekke litt mer i helgen hvis du har servicehefte for bilen så skal det jo stå der hva som gjøres ved de aktuelle servicene... Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Går vannpumpa på registeret bytter jeg den. Går den utenom sjekker jeg bare om jeg finner noe galt. På bilen din hender det at dem lekker, men det er vanskelig og se fra oversiden. Har bytta en del opp gjennom tidene så det er ikke en evigvarende del. Angående svingningsdemper lurer jeg på hvilken du mener?? og jeg tror ikke det er noe intervaller på det.. Du må ikke ta hele jobben om igjen hvis du finner ut at vannpumpa lekker i etterkant, men den blir mye lettere når du først har alt ute og bytter reg.reim. Det er helt klart noen hundringser og spare på det. Da regner jeg med at du har motoren hvor vannpumpa ikke går på registeret. Bytt alle løpehjul, strammehjul, reg.reim. Bytter bare viftereimer hvis de er dårlige. Om innmaten i pumpa er av plast eller metall pleier ikke jeg bry meg noe om. Ta den hvor det ikke er mulighet for at skovlehjulet løsner fra akselen hvis du må velge. Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2008 Først: takk skal du ha for svaret!! På denne bilen skal vannpumpa ikke gå på reg.reima, så mekanikeren jeg bestilte time hos sa vannpumpa trengs ikke bytte. Tenkte på vibrasjonsdemperen eller hva det heter , delenr 058-109-479-B, koster over 1000kr, men skal skaffe den billig. Men på det reg.reim settet jeg har bestilt hos vag, så er det bare selve reg.reima, ETT løpehjul og ETT strammehjul, mens du skriver alle løpehjul, er det flere? Vil gjerne bytte alt. Det bråker så mye rundt motoren og. Sikkert noe som er løst der. Hva er kilereim? Går vannpumpa på registeret bytter jeg den. Går den utenom sjekker jeg bare om jeg finner noe galt. På bilen din hender det at dem lekker, men det er vanskelig og se fra oversiden. Har bytta en del opp gjennom tidene så det er ikke en evigvarende del. Angående svingningsdemper lurer jeg på hvilken du mener?? og jeg tror ikke det er noe intervaller på det.. Du må ikke ta hele jobben om igjen hvis du finner ut at vannpumpa lekker i etterkant, men den blir mye lettere når du først har alt ute og bytter reg.reim. Det er helt klart noen hundringser og spare på det. Da regner jeg med at du har motoren hvor vannpumpa ikke går på registeret. Bytt alle løpehjul, strammehjul, reg.reim. Bytter bare viftereimer hvis de er dårlige. Om innmaten i pumpa er av plast eller metall pleier ikke jeg bry meg noe om. Ta den hvor det ikke er mulighet for at skovlehjulet løsner fra akselen hvis du må velge. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 (endret) Jeg har vært borti en gang at det røyk en vibrasjonsdemper som sitter inni kamhjulet til registereima. Jeg tviler på at det er denne, men du skal ikke ta meg helt sikker på det. Har hørt snakk om osv... Fått inntrykk at det er skjeldent. Den nedre derimot har jeg bytta noen ganger. Den kan lage mye lyd og utifra prisen tror jeg vi tenker på samme del. Den kan være vanskelig og sjekke. Det enkleste er og slippe den i gulvet når du har den ute. Kommer det skralten/usolid/ukompakt lyd er den defekt. Det er skjelden man ser at den har ryki hvis det ikke er totalt ras da. Masse rødt støv rundt er et dårlig tegn, men den kan fortsatt være ok. Jeg tenkte spesielt på den hydrauliske strammeren som hele tiden holder strammehjulet stramt. Den skal vel egentlig bare sjekkes når du bytter reima, men jeg har alltid byttet den. Den delen koster en del. Pleier alltid og få den med i de settene jeg bruker. Ta evt og kjøp den og ha den i tilfelle den må byttes. Pleier ikke være noe stress og gi i retur. Det er en liten grå sylindersak som det sitter en split i. Er ikke alle motorene som har denne stramme metoden så mulig du har det du trenger. Grunnen til at jeg bytter den er fordi jeg har driti meg ut på dette før. Og tro meg disse motorene butter noe vanvittig når det først går galt. Alle 20 ventilene går hver gang og er du skikkelig heldig sprekker du ventilstyringene. Ny topp koster 20 ++ og all den kranglingen om hvem som skal betale regningen etterpå. Kilereim,viftereim,dynamoreim,servoreim,flersporsreim, ac reim, multireim osv... det går for det samme, men hold reg.reima for seg selv. Endret 11. januar 2008 av Mekker`n Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2008 Takk! Tenker på denne vibrasjonsdemperen: https://www.mjmautohaus.com/catalog/product...products_id=487 Jeg har vært borti en gang at det røyk en vibrasjonsdemper som sitter inni kamhjulet til registereima. Jeg tviler på at det er denne, men du skal ikke ta meg helt sikker på det. Har hørt snakk om osv... Fått inntrykk at det er skjeldent. Den nedre derimot har jeg bytta noen ganger. Den kan lage mye lyd og utifra prisen tror jeg vi tenker på samme del. Den kan være vanskelig og sjekke. Det enkleste er og slippe den i gulvet når du har den ute. Kommer det skralten/usolid/ukompakt lyd er den defekt. Det er skjelden man ser at den har ryki hvis det ikke er totalt ras da. Masse rødt støv rundt er et dårlig tegn, men den kan fortsatt være ok. Jeg tenkte spesielt på den hydrauliske strammeren som hele tiden holder strammehjulet stramt. Den skal vel egentlig bare sjekkes når du bytter reima, men jeg har alltid byttet den. Den delen koster en del. Pleier alltid og få den med i de settene jeg bruker. Ta evt og kjøp den og ha den i tilfelle den må byttes. Pleier ikke være noe stress og gi i retur. Det er en liten grå sylindersak som det sitter en split i. Er ikke alle motorene som har denne stramme metoden så mulig du har det du trenger. Grunnen til at jeg bytter den er fordi jeg har driti meg ut på dette før. Og tro meg disse motorene butter noe vanvittig når det først går galt. Alle 20 ventilene går hver gang og er du skikkelig heldig sprekker du ventilstyringene. Ny topp koster 20 ++ og all den kranglingen om hvem som skal betale regningen etterpå. Kilereim,viftereim,dynamoreim,servoreim,flersporsreim, ac reim, multireim osv... det går for det samme, men hold reg.reima for seg selv. [/quo Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Det er det jeg kaller en hydraulisk strammer, men vibrasjonsdemper er ikke helt feil det eller. Tror vi pleier og ta 1200-1300,- for den delen. Noe jeg syntes er dyrt. Jeg bytter den alltid. Det jeg tenkte på angående lyden var selve reimskiva som sitter på veivakselen. Den som drar viftereimene. Inni den sitter det en slags vibrasjonsdemper. når den ryker kan det komme litt ufine lyder. Sitter omtrent samme løsning i kamhjulet, men det pleier og tikke mye hvis den først ryker. Hva som lager lyden kan være mye rart så få det sjekka ut mens du bytter reg.reim. Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2008 OKi, takk skal du ha for svarene. Jeg skal be mekanikeren se på hva som lager de litt høye lydene Har du mulighet for å skaffe meg en hydraulisk strammer til under 1000Kr? Ellers tar jeg en tur til Sverige og kjøper det til ca 1000kr der,s samtidig med en handeletur. hydraulisk strammer har delenr: 058-109-479-B Det er det jeg kaller en hydraulisk strammer, men vibrasjonsdemper er ikke helt feil det eller. Tror vi pleier og ta 1200-1300,- for den delen. Noe jeg syntes er dyrt. Jeg bytter den alltid. Det jeg tenkte på angående lyden var selve reimskiva som sitter på veivakselen. Den som drar viftereimene. Inni den sitter det en slags vibrasjonsdemper. når den ryker kan det komme litt ufine lyder. Sitter omtrent samme løsning i kamhjulet, men det pleier og tikke mye hvis den først ryker. Hva som lager lyden kan være mye rart så få det sjekka ut mens du bytter reg.reim. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå