Gå til innhold

HDR, hva er egentelig det?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er HDR etterbehandling, så ja man kan gjøre det med alle kameraer, så sant man har muligheten til å manuellt stille eksponeringen. Nå er ikke jeg personen til å forklare ordentlig hva HDR er, ettersom jeg ikke har brukt det så altfor mye, men handler i utgangspunktet om å "merge" flere bilder med ulik eksponering for å få frem detaljer i både høylys og mørke. Ett vanlig bilde vil kun eksponere høylys eller mørke riktig, mens ved hjelp av HDR kan man få det frem i begge.

Saken er så å ta flere bilder av samme motiv (stativ er anbefalt). Har du en bracketingfunksjon på kameraet ditt kan du enkelt till EV-nivået til ca. +- 1 mellom hvert bilde. Et enkelt søk på Google vil gi deg eksempler.

Lenke til kommentar
så jeg ta et raw bilde og lage flere eksemplarer med forskjellige eksponeringer? og så merge et HDR bilde med de?

Det blir ikke HDR i ekte forstand (Photoshop vil ikke engang la deg få lov å prøve), men jeg synest denne teknikken fungerer helt strålende. HDR kan ved feil (evt rett alt etter hvem du spør) få en unaturlig og kunstig look. Noen digger dette, andre skyr det.

Lenke til kommentar
så jeg ta et raw bilde og lage flere eksemplarer med forskjellige eksponeringer? og så merge et HDR bilde med de?

Det blir ikke HDR i ekte forstand (Photoshop vil ikke engang la deg få lov å prøve), men jeg synest denne teknikken fungerer helt strålende. HDR kan ved feil (evt rett alt etter hvem du spør) få en unaturlig og kunstig look. Noen digger dette, andre skyr det.

plastik fantastik look'en, en mellom ting er fint etter min mening

Lenke til kommentar
hvordan stille på eksponeringen på 400d?

(finner ikke manualen)

Sett kameraet på "M" (Manuell) og skru på hjulet som er rett over avløseren. For å fikse lukkerhastigheten, og hold inne den som står AV +/- samtidig som du skrur på samme hjulet for å fikse blenderopningen.

Endret av cv-trial
Lenke til kommentar
hvordan stille på eksponeringen på 400d?

(finner ikke manualen)

Sett kameraet på "M" (Manuell) og skru på hjulet som er rett over avløseren. For å fikse lukkerhastigheten, og hold inne den som står AV +/- samtidig som du skrur på samme hjulet for å fikse blenderopningen.

da justerer man bare blenderen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...