Judas Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 I høst innstallerte jeg Ubuntu for første gang på min datamaskin. Jeg har aldri vært borti Linux før så jeg er ganske blank. Problemene startet vel med en gang. Først fikk jeg feilmeldinger når jeg bootet. "Kernel panic, try passing init option to kernel" Herfra kom jeg ikke videre. Denne meldingen dukket opp 3\4 av gangene jeg bootet. Ganske kjedelig og måtte skru på datamaskinen 4 ganger før den starter. Jeg sjekket på nettet og fant ut at mange hadde lignende problem, men ingen hadde fått noen løsning. Og meg inkludert. I tillegg fikk jeg ikke mountet CD-romen og her hjalp heller ikke internett. I tillegg var det en del bugs med lydkortet som fungerte etter eget forgodtbefinnende. I en lang periode fungerte det riktignok relativt greit igjen, der feilmeldingen under boot bare kom hver 10. gang eller noe sånt. Men den siste uka har den slått seg helt vrang. Og sier i tillegg til drapstilståelsen; "Unable to load system despriptions". Jeg som trodde Ubuntu skulle være enkelt. Men det har jo ikke fungert 100% overhodet. Jeg har i tillegg prøvd å innstallere windows på en egen partisjon men etter den har loada boot-filene restarter den bare. Så hva gjør jeg nå? Håper noen kan hjelpe. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Det er mystisk at det ikke gjentar seg hver gang, kan det være problemer med minne eller cache? Kjør memtest86, sjekk også med cache på lavere takt. Lenke til kommentar
Del Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Jeg har i tillegg prøvd å innstallere windows på en egen partisjon men etter den har loada boot-filene restarter den bare.Så Ubuntu funker selv om den hikker, men XP vil ikke boote i det hele tatt, og du benytter anledningen til å gi ubuntu en bredside. Bra jobbet! Alle solemerker indikerer en hardware feil. Lenke til kommentar
Judas Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2008 Jeg har i tillegg prøvd å innstallere windows på en egen partisjon men etter den har loada boot-filene restarter den bare.Så Ubuntu funker selv om den hikker, men XP vil ikke boote i det hele tatt, og du benytter anledningen til å gi ubuntu en bredside. Bra jobbet! Alle solemerker indikerer en hardware feil. Denne måtte jo komme. For det første, jeg er ikke nybegynner med data, men Linux er helt nytt for meg. Datamaskinen har jeg bygd selv og har fungert utmerket med Windows 2000 og XP i 5 år. Ikke dum deg ut nå. Jeg gir ikke Ubuntu noen "bredside", dette er et problem som først har oppstått etter jeg innstallerte Ubuntu. Hvis du er så hårsår at du ikke tåler at noen har lei av problemer får du stikke et annet sted. Åssen skal det rekrutteres nye linuxbrukere hvis dette er tilbakemeldingene man får når man står fast? Ellers hadde jeg satt pris på, og ville blitt takknemlig, for seriøse svar. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Ellers hadde jeg satt pris på, og ville blitt takknemlig, for seriøse svar. Du har fått 2 av meg, men jeg har ikke hørt om resultatene. Det er ellers velkjent at Linux kjører maskinvaren hardere enn Windows, hvilket kan resultere i underlige driftsfeil under Linux, men ikke under Windows, ref. sig. 11. Lenke til kommentar
Judas Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2008 Ellers hadde jeg satt pris på, og ville blitt takknemlig, for seriøse svar. Du har fått 2 av meg, men jeg har ikke hørt om resultatene. Det er ellers velkjent at Linux kjører maskinvaren hardere enn Windows, hvilket kan resultere i underlige driftsfeil under Linux, men ikke under Windows, ref. sig. 11. Beklager. Jeg har kjørt memtest, men har vel egentlig ikke sett noe som kan løse problemene. Men jeg skal gjøre det igjen, og gi beskjed om hva som skjer. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 rer en hardware feil.Datamaskinen har jeg bygd selv og har fungert utmerket med Windows 2000 og XP i 5 år. Ikke dum deg ut nå. Jeg gir ikke Ubuntu noen "bredside", dette er et problem som først har oppstått etter jeg innstallerte Ubuntu. Hvis du er så hårsår at du ikke tåler at noen har lei av problemer får du stikke et annet sted.Du sier jo i førsteinnlegget at XP ikke vil boote. Jeg er 88% sikker på at dette er hardwarefeil. Kjøre memtest86. Åssen skal det rekrutteres nye linuxbrukere hvis dette er tilbakemeldingene man får når man står fast?Krev pengene dine tilbake, du. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Høres virkelig ut som maskinvarefeil. Når du selv sier at PC-en er 5 år, så kan det godt hende at en eller flere komponenter har tatt farvel? For å få acpi-greia til å funke, kan du prøve (fant dette ved litt søking på nettet): Når GRUB starter, trykk e på kjerna du vil starte (øverste som standard) Trykk e igjen Skriv noacpi helt på slutten Trykk b for å starte Nå vil du kanskje få spydd ut en feilmelding, og kanskje komme deg nærmere en løsning Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..) Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Åssen skal det rekrutteres nye linuxbrukere hvis dette er tilbakemeldingene man får når man står fast?Krev pengene dine tilbake, du. Et lite uhørlig knegg ... Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Det er en detalj til vi mangler informasjon om: er det først etter at disken er igang at problemene kommer? I så fall bør du sjekke at alle plugger (signal såvel som strøm) sitter godt inn. Disse kan gli ut etter noen år og gi problemer slik du beskriver. Spesielt SCSI er beryktet for dette. Mens du da likevel er igang bør du også sjekke at PCI-kort etc. virkelig sitter godt på plass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå