Gummistrikk Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Jeg ser det er to datastudier på Høyskolen i Oslo: Bachelor i informasjonsteknologi og bachelor i anvendt datateknologi. Jeg lurer på om noen kan fortelle meg hvilke jobber man får med den ene som man ikke kan få med den andre, og hva forskjellene på disse to studiene har å si i jobbsammenheng? Det eneste jeg kan se som skiller de er at den ene krever mattematikk og den andre ikke. Eller vil det være mer lønnsomt å ta f. eks Info-system og IT-ledelse på Høyskolen i Østfold, med tanke på jobbmuligheter? Takk. Mvh Strikken. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Hvorfor ikke universitetet i Oslo? http://www.uio.no/studier/tilbud/kategori/it.html Eventuelt NTNU? Stort sett så har universitetene litt bedre rykte enn diverse høgskoler. Lenke til kommentar
................... Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) ... Endret 9. juli 2010 av ................... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 De går på at hvis en bedrift har 50 søkere, og kan ta inn 20 til intervju, så har du større sjanse om du har gått på NTNU eller UiO enn ved en høgskole. Iallfall når det er første jobb. Lenke til kommentar
Kirikiri Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 I utgangspunktet er det nok få jobber du ikke får hvis du ikke har gått på HiØ, men HiO og omvendt. Da må det være fordi de få fagene som er forskjellige teller veldig sterkt for akkurat den jobben. Så lenge IT-bransjen går bra og det er manko på folk, vil folk med formell utdanning innen IT ha bedre muligheter enn dem uten, uavhenging av utdanning. Når IT-bransjen en eller annen gang får en ny bølgedal, vil det kanskje lønne seg å ha gått på NTNU, men ikke nødvendigvis UiO, framfor en høgskole med godt rykte. Det vil i alle tilfelle være viktig å ha formell IT-utdannelse. Rekruteringsbyråer er ofte mer opptatt av hvilken skole du gikk på enn hva du faktisk gjorde der, og hva du har drevet med etter endt utdannelse, siden de egentlig ikke har peil på IT. NTNU står veldig høyt i kurs hos slike byråer, siden da er det "garantert" at du er lur. Noen arbeidsgivere oppfatter høgskolestudenter som mer praktisk orientert enn universitetsstudenter. Det kan telle til din fordel, men det er altså veldig varierende hvor viktig dette er. Jeg studerte IT (og som allmennlærer) ved Høgskolen i Østfold i Halden 1998 - 2000, og var veldig fornøyd med studiet der. Halden er en koselig liten by, som det kan være mer oversiktlig å studere i enn i Oslo. Husleiepriser etc er jo også lavere der, og de har et bra studentmiljø. Da jeg studerte, hadde IT-linja også et godt rykte på seg innen IT-bransjen, men jeg vet ikke om det fremdeles står ved lag. Siden det er en stund siden jeg gikk der, så kan jeg dessverre ikke si noe om de fagene de har der nå. Lenke til kommentar
Gummistrikk Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 Ok takk for svar. Jeg tror jeg kommer til å gå IT-ledelse i Halden. Jeg har hørt det er lett å komme inn der, man trenger vist ikke matte (noe jeg ikke har, derfor kan jeg ikke gå UiO eller ingenørutdannelse) og jeg har hørt at det er lett å få godt lønnet jobb. Lenke til kommentar
knnebb Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Ok takk for svar. Jeg tror jeg kommer til å gå IT-ledelse i Halden. Jeg har hørt det er lett å komme inn der, man trenger vist ikke matte (noe jeg ikke har, derfor kan jeg ikke gå UiO eller ingenørutdannelse) og jeg har hørt at det er lett å få godt lønnet jobb. Glimmers! Da sees vi der! Tenkte å søke jeg og! Noen fler som har no mer erfaringer om IT-ledelse i halden? Vil gjerne vite mer... :-D Ok takk for svar. Jeg tror jeg kommer til å gå IT-ledelse i Halden. Jeg har hørt det er lett å komme inn der, man trenger vist ikke matte (noe jeg ikke har, derfor kan jeg ikke gå UiO eller ingenørutdannelse) og jeg har hørt at det er lett å få godt lønnet jobb. Glimmers! Da sees vi der! Tenkte å søke jeg og! Noen fler som har no mer erfaringer om IT-ledelse i halden? Vil gjerne vite mer... :-D Lenke til kommentar
Feh Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Har faktisk vurdert det samme. Etter et mislykket forsøk på Informatikk ved UiO (pga kyssesyke og militæret) så må jeg prøve på nytt Ser veldig greit ut dette programmet. Først og fremst ingen matte, og ikke like stridt med programmering som informatikken var. Kjekt å ikke bare lære seg det tekniske, men også om organisasjoner, ledelse og hvordan man skal klare å få seg en jobb. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå