Gå til innhold

Skjermtegning? Hvordan? Hva? Hvor kan jeg kjøpe det hen?

Anbefalte innlegg

Jeg har en wacom tablet jeg, intous 3. Den er veldig bra den, men det tar litt tid før man blir vant til å bruke den skikkelig fordi det er ganske anderledes enn å tegne på ark o.l. Den wacom tableten/tablet pcen som ble brukt i videoen du viste til koster vel rundt 20 000 tenker jeg. Den jeg har kosta vel rundt 3000,- veldig morsomt da. Det fungerer sånn at tableten representerer pc skjermen og plaserer du pennen øverst til høyre vil musepekeren hoppe øverst til høyre, det er akkurat som man har et ark. Er mye "glattere" å tegne på en tablet, men god trening kan være å få tak i en tablet penn med blekk hvor du legger et papir over tableten og tegner på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer vist nok ikke det med trykkfølsomhet, hvis det er med tanke på at brushen blir tykkere jo hardere dy trykker med pennen.

Ifølge deres website har de skjerm modelene (Cintiq serien) denne muligheten.

"Pressure-sensitive, Stroke Nib that includes a dual-action spring to simulate a natural brush-like feel."

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Alle wacoms tegnebrett har trykkfølsomhet. Du kan sette alt i fra størrelse på brush til gjennomsiktighet eller retning til å styres av trykksensitivitet.

Intuos 3 og cintiq har 1024 trykksensitivitetsnivåer, og det merkes godt når du går ned til graphire og dårligere modeller som har 512 nivåer.

Endret av slash
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Okey. Mange svar her. Så, jeg har jo noen slanter (60-70 000 ,- ) på bankkontoen min atm, og jeg er 15 ,- så har nok av penger. Derfor hadde det vært fint å få tak i et tegnebrett eller noe som lar meg tegne på et brett med trykksensitivitet og slike ting som man behøver. Prisen kan godt komme opp i en 4000-6000 kroner, men vil egentlig ikke bevege meg over til det ekstreme (10,000 ++) ,- så det jeg legger stor vekt på er at det er akkurat som å tegne på et ark, men bare digitalt og at det blir overført til PCen og hvilketsomhelst program som jeg har oppe da.

Noen sa noe om et program der man kan bruke forskjellige tegneredskaper for å få et realistisk touch? Hvilket program?

Lenke til kommentar
Wacom Cintiq er det du vil ha. Du kan sjølvsagt kjøpe Graphire eller Intuos, men om du verkeleg skal teikne er det berre Cintiq som gjeld....

..Intuos er bra greier, men blir som eit billeg leikety i samanlikning.

Øystein- dette er bare pissepreik, og selv som en personlig vurdering er dette grensende til feilinformasjon..

Fremdeles er det en haug med artister der ute som rocker verden, og det selv på gamle filleslitte intuous 1 og 2!! Intuous er et fullgodt tegneverktøy, og inntil helt nylig var de også bedre både på trykkfølsomhet, sporingsnøyaktighet og oppdateringshastighet.

De største Cintiqskjermene er i mine øyne helt håpløse da de er så tunge og uhamslige at man vegrer seg for å rotere skjermen, som faktisk er meningen. Så lenge dævelskapen krever den haugen med ledninger er det fremdles irriterende dårlig løsning. Hva værre er har vært problemet med at oppløsningen rett og slett har vært for dårlig, eller med et tullete aspect ratio. Hva pokker nytte har en 4:3 skjerm!? Fremtiden kommer heldigvis med noe mer praktisk, garantert- allerede nå virker den nye 12" widescreen varianten MEGET mer interessant, og den er ikke stort større enn de gamle A4 Intuos tegnebrettene.

Nei, faktum er at for de fleste her inne holder Graphire i lange bananer- så slutt med dette latterlige utstyrshysteriet og lær dere å tegne først som sist: Tegnebrett/skjerm gjør deg ikke automatisk flinkere til nettopp dét!

*Og ja, jeg har årelang erfaring med nesten alle Wacom-seriene

Lenke til kommentar

Hmm, ja. Det viktigste er jo egentlig å kunne tegne, noe man burde prioritere før utstyr. ;)

Uansett. En kamerat og jeg leter etter en tablet eller noe som man kan tegne bra på og som har god trykksensitivitet og masse goder slikt sett.

Tegnebrett, vet egentlig ikke hva det heter, men helst Wacom og det må ha en god penn o.l. :) Prisen kan vi vel si skal være fra 1000-6000 kroner? :)

Hva med denne? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=341204

Endret av Slu
Lenke til kommentar

Om du ikke har noen alvorlige planer om lange arbeidsdager med illustrasjon og retusjering vil jeg egentlig tro du sikter ganske høyt her. Det brettet du har lenket til er forsåvidt et meget bra tegnebrett, men det er også DIGERT! For de fleste vil dette være voldsomt overkill, spesielt fordi de færreste tegner med så store armutslag som du vil få her. Dessuten mister du mye mye plass på skrivebordet ditt (det er ca A3 størrelse om du tar med kantene). Normalt sett ville jeg anbefale dette om du satt på en skjerm på 24" eller større- og du har som sagt en ganske aktiv tegnestil.

For de aller fleste andre vil jeg anbefale et Inutous 3 A5, eller A5Wide om du sitter på bredskjermsformat. Dette vil passe bra til mellom 20" og 24" skjerm, og selv de som knotetegner vil likevel kunne ha fordel av en slik flate.

Den koster deg litt mindre enn special edition saken, pengene kan du heller legge i en "Wacom 6D art pen" som ser ut som en markertusj- slike redskap de fleste designere/illustratører kjenner seg hjemme med.

Privat har jeg nå Wacom Intuous 3 A5 Wide sammen med en Apple 20" Cinemadisplay- og det fungerer brillefint.

Har lagt ved noen skisser jeg har gjort i photoshop sammen med nevnte utstyr:

Lenke til kommentar

Ja, ble en drit-tøff effekt det der. Jeg har en 22 tommers skjerm / SyncMaster 226BW ,- Samsung, og pleier å bruke ArtRage til slike ting. Men er Photoshop bedre? Jeg har aldri mestret Photoshop og trodde egentlig at det bare var for webdesign og lignende / lineær kunst ,- og ikke fullstendig kunst som du har vist her...

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=317909 ,- er det den du har?

Jeg er en tegner på ditt nivå.

Sjekk ut: http://www2.ambientdesign.com/forums/files...ainfarm_368.jpg

http://www2.ambientdesign.com/forums/files..._fields_294.jpg

http://www2.ambientdesign.com/forums/files/flowers_202.jpg

Disse maleriene er lagd på ArtRage, men de er dessverre lagd med mus ,- og jeg er klar for noe nytt! Er klar for en penn for faen, fordi da blir alt mye, mye bedre.

Endret av Slu
Lenke til kommentar
Hvilken er best? A5 eller A4? :)

Ville har hørt på Schnoodleboy her, og han sa:

Om du ikke har noen alvorlige planer om lange arbeidsdager med illustrasjon og retusjering vil jeg egentlig tro du sikter ganske høyt her. Det brettet du har lenket til er forsåvidt et meget bra tegnebrett, men det er også DIGERT! For de fleste vil dette være voldsomt overkill, spesielt fordi de færreste tegner med så store armutslag som du vil få her. Dessuten mister du mye mye plass på skrivebordet ditt (det er ca A3 størrelse om du tar med kantene). Normalt sett ville jeg anbefale dette om du satt på en skjerm på 24" eller større- og du har som sagt en ganske aktiv tegnestil.

For de aller fleste andre vil jeg anbefale et Inutous 3 A5, eller A5Wide om du sitter på bredskjermsformat. Dette vil passe bra til mellom 20" og 24" skjerm, og selv de som knotetegner vil likevel kunne ha fordel av en slik flate.

Og da refererer den første delen til Wacom Inteous A4 (som du hadde lenket til).

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg fikk for en uke Wacom Bamboo A6 English Tegnebrett å digget det,men så søkte jeg på tegnebrett å fant dette forumet å leste att Inutous 3 A5 er bra å bruke,så bestilte det i dag,gleder meg vewldig til å få det.

Mener det fulgte med noen penner:Stroke Pen nib (1x)

Felt Pen nib (1x)

Standard pen nib (3x)

Noen som vet hvordan di funker aller hva som er forskjellen på dem?

Endret av Rose78
Lenke til kommentar
Ja, ble en drit-tøff effekt det der. Jeg har en 22 tommers skjerm / SyncMaster 226BW ,- Samsung, og pleier å bruke ArtRage til slike ting. Men er Photoshop bedre? Jeg har aldri mestret Photoshop og trodde egentlig at det bare var for webdesign og lignende / lineær kunst ,- og ikke fullstendig kunst som du har vist her...

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=317909 ,- er det den du har?

Jeg er en tegner på ditt nivå.

Sjekk ut: http://www2.ambientdesign.com/forums/files...ainfarm_368.jpg

http://www2.ambientdesign.com/forums/files..._fields_294.jpg

http://www2.ambientdesign.com/forums/files/flowers_202.jpg

Disse maleriene er lagd på ArtRage, men de er dessverre lagd med mus ,- og jeg er klar for noe nytt! Er klar for en penn for faen, fordi da blir alt mye, mye bedre.

Er imponert over malingen din,er disse maleriene laget med tegnebrett? ser jo så ekte ut malingen,ser ut som olje maleri :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...