Gå til innhold

Skjermtegning? Hvordan? Hva? Hvor kan jeg kjøpe det hen?

Anbefalte innlegg

Hallois.

Jeg så en video av spillutviklere, og fant ut at de fleste Art Directors (som lager bilder, malerier, logoer osv.) bruker en slags skjerm som de kan tegne på med en slags penn uten blekk. De tegnet rett på skjermen og la til farger og lignende med pennen. Jeg er god til å tegne og har alltid drømt om å kunne gjøre noe sånt. Så, vet noen om eventuelle programmer, PC eller lignende som inneholder en slik funksjon?

På forhånd, takk.

PS: Du kan se han asiaten bruke denne metoden på utviklingsdagboken til Prototype.

//Slu

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Art directors hovedjobb er å gjøre livet surt for resten av art staben. ;)

Men fra halvor til revolver, det du tenker på her kalles en wacom cintiq. (eller tilsvarende produkter - wacom er dog markedsledere og brukes i de aller fleste studios.)

http://www.wacom.com/cintiq/

Cintiq koster en arm og en nyre da, de fleste som jobber med digital tegning/maling bruker tegnebrett av typen wacom intuos 3. Der tegner du ikke direkte på skjermen.

Av software går det mest i adobe photoshop og corel painter.

//edit: Jeg så nettop filmen du nevnte, og vedkommende bruker vitterlig en Wacom Cintiq og photoshop.

//edit2: For å klarere, cintiq er ikke tablet pcer, det er en kombinasjon av et tegnebrett og en skjerm. Du trenger fremdeles å koble dette til en pc.

Endret av slash
Lenke til kommentar

Er ikke helt det samme. Det der er bare en "mus-pen". Men det er en god start. En kamerat av meg bruker det.

Personlig synes jeg det var vanskelig. På Tablet PC kan du tenge som på ark, der du peker tegner den osv, mens med en mus-pen hvis du løfter fra "arket" tegner den fra der du slapp...som med en sikkelig mus (om du fatter, tror jeg forklarte den litt dårlig).

Lenke til kommentar

Et graphire tegnebrett vil funke utmerket sammen med artrage.

Avidgamer: Du måtte ha testet tegnebrettet i "mouse" modus. Det er fullt mulig å kjøre i "pen" modus, da vil hvert punkt på brettet tilsvare et punkt på skjermen. Det funker akkurat på samme måte som en cintiq, bare at du ikke tegner direkte på skjermen.

Lenke til kommentar

Ja, en tablet pc er egentlig unødvendig om du ikke trenger å være portabel. En pc og et tablet vil holde i massevis.

Svinat: Det der vil være alt for upresist for tegnearbeid. Pluss at du ikke får ting som trykksensitivitet osv.

Endret av slash
Lenke til kommentar
genialt.

Selv har jeg en Wacom og er veldig fornøyd. Jeg hadde ikke investert i en tablet pc hvis jeg ikke virkelig hadde hatt brukt for den. Ville da heller anbefalt en helt vanlig tablet eller en qintiq som Slash linker til

Å så de er billigere enn en Tablet PC? Viste jeg ikke. Kult da.

Lenke til kommentar

Man kan gjøre alt fra tegning med kull og blyant til oljemaling digitalt med Wacom sine tablets i programmer som Photoshop og Painter. Selv har jeg en Intuos 3 i A4 størrelse fra Wacom som er en av de dyrere modellene, koster mellom 4500 og 5000 kr. Dette er jo billig i forhold til en Cintiq da. Vet at mange av de flinkeste på www.deviantart.com bruker Wacom sine produkter. Det at man må se på skjermen istedenfor tableten blir man fort vant til. :thumbup:

Noen eksempler på hva man kan gjøre med en Wacom:

http://zhuzhu.deviantart.com/art/Oilpainti...ainter-54308761

http://blackeri.deviantart.com/art/The-Oracle-50266146

Hvis du vil vite litt mer om hvordan man jobber digitalt kan du jo sjekke ImagineFX, et blad som fokuserer på digital kunst. Mange bra workshops fra bladene er lagt ut på siden, her ser du litt hvordan man jobber. Lykke til!

Endret av MangaJen
Lenke til kommentar

Wacom Cintiq er det du vil ha. Du kan sjølvsagt kjøpe Graphire eller Intuos, men om du verkeleg skal teikne er det berre Cintiq som gjeld.

Wacom har to modellar ute. Ein på 21" til mellom 20 og 30 store lappar (hugsar ikkje heilt). Dei har òg kome med ein nye 12" modell nyleg, og denne kostar knapt 10000. Er ikkje fullt så mange som fører denne enda, men veit at blant anna Elkjøp kan ta dei inn. Elles kan du jo bruke prisguide.

Eg har erfaring med både Graphire serien, Intuos oog har prøvd Cintiq sidan broren min kjøpte 12" modellen. Eg har mykje erfaring med teikning i forskjellege former, blyant, måling, PC etc, og kan utan tvil garantere deg at dette er eit solid kjøp du absolutt aldri vil angre på. Det er som å kome til ei heilt ny verd. Intuos er bra greier, men blir som eit billeg leikety i samanlikning.

Lenke til kommentar
På Tablet PC kan du tenge som på ark, der du peker tegner den osv, mens med en mus-pen hvis du løfter fra "arket" tegner den fra der du slapp...som med en sikkelig mus (om du fatter, tror jeg forklarte den litt dårlig).

Der kjenner jeg meg ikke igjen.

Jeg har et billig tegnebrett til 6-700 kroner, og det har koordinater i seg.

Så hvis jeg tegner en sirkel rundt en klokken og stopper på klokken 3, så løfter pennen vekk og setter den på klokken 9, så tegner den på klokken 9.

Jeg kan altså hoppe rundt på brettet med pennen, og den dukker opp på skjermen i det området jeg er på tegnebrettet.

Så hvis jeg legger et bilde ned på mitt tegnebrett, så kan jeg tegne oppå og gjenskape bildet på skjermen.

(Akkurat som man gjør med matpapir og blyant når man vil overføre en tegning.

Lenke til kommentar

Jeg synes det blir feil å si at intuos blir som et billig leketøy i forhold til cintiq, da det i bunn og grunn er akkurat samme teknologien. Det eneste som er forskjellig er muligheten til å tegne direkte på skjermen. Jeg må si jeg foretrekker vanlige tablets i forhold til cintiq, da jeg har jobbet med intuos 3 et par år nå, og er vant med det. Overflaten på cintiq blir varm, og jeg synes det er ubehagelig å jobbe med svette hender. Og skal jeg være helt ærlig så synes jeg ikke muligheten til å tegne direkte på skjermen verdt 10k ++ ekstra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...