Gå til innhold

er skjermdump et vanlig ord?

morgan_kane

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det vet jeg ikke, men isåfall ville jeg antatt at det var totalt motsatt av det du sier.

"Dump" antyder at d bare ukritisk kaster alt ned til fil/minne, mens "shot" antyder noe mer nøyaktig (bare utvalgt del av skjermen, aktivt vindu o.s.v.)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

For min del har alltid bruken vært ganske klar.

Et screen shot er et bilde og en screen dump er teksten eller dataene på skjermen din. Et dump kan både være bilde og tekst.

All three terms are often used interchangeably; however, some people distinguish between them as follows:

Screenshot

Outputting the entire screen in a common bitmap image format such as BMP, PNG, or JPEG.

Screen dump

The display system dumps what it is using internally upon request, such as XWD X Window Dump image data in the case of X11 or PDF in the case of Mac OS X. As of Mac OS X 10.4, pictures are no longer saved as PDF. They are saved as PNGs.

Screen capture (screencaps)

Capturing the screen over an extended period of time to form a video file. (see video capture)

Skjermskudd og skjermdump er de norske versjonene av de to ordene.

Brukt i en setning: "sender du en (screen) dump av det ls outputter?"

Lenke til kommentar
Skjermdump er vel et rimelig vanlig ord, det er i hvert fall lett å forstå det.

det er faktisk ikke lett og forstå hvis en ikke er blitt fortalt hva det betyr. det nytter ikke å komme og si at det er lett å forstå for alle som sier det har antagelig blitt fortalt hva det betyr. tviler sterkt på at den vanlige brukeren forstår hva det betyr.

tok en søk i denne i denne ordboka men fant ikke ordet skjermdump.

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...