Gå til innhold

er skjermdump et vanlig ord?

morgan_kane

Anbefalte innlegg

ringte til kundeservicen til telenor og hadde en klage på hastigheten på internettlinja. for det første ble jeg henvist til en svensk side som heiter tptest.se , hadde på forhånd testet linja på hardware.no. fikk faktisk omtrent samme resultat.

så sier han mannen i kundeservicen at eg skal ta en skjermdump og eg tenkte ka i faen e en skjermdump??? det var først da han sa hvilken knapp jeg skulle trykke før eg forsto at det va printscreen han mente.

så jeg spør: er skjermdump et vanlig ord for printscreen?

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt vanlig, om kanskje ikke brukt så mye ut mot kunder. (jobber ikke i Telenor, men annen support )

skjermdump > skjermskudd... hva gjør du da, ødelegger skjermen lissom? Skudd kommer av shoot, som brukes om å ta bilder på Engelsk. "Skudd" har ikke samme funksjon på Norsk.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
ringte til kundeservicen til telenor og hadde en klage på hastigheten på internettlinja. for det første ble jeg henvist til en svensk side som heiter tptest.se , hadde på forhånd testet linja på hardware.no. fikk faktisk omtrent samme resultat.

så sier han mannen i kundeservicen at eg skal ta en skjermdump og eg tenkte ka i faen e en skjermdump??? det var først da han sa hvilken knapp jeg skulle trykke før eg forsto at det va printscreen han mente.

så jeg spør: er skjermdump et vanlig ord for printscreen?

Før du sa hva det var trudde jeg det hadde noe med å sjekke skjermen på koaksialkabelen eller noe :!:

Lenke til kommentar
Det er ihvertfall et standarduttrykk i Ubuntu.

På norsk har jeg hørt både skjermskudd og skjermdump, men jeg er ikke helt sikker på om jeg liker noen av dem. Screenshot høres litt fjortisaktig ut.

Det er noe av det dummeste jeg har hørt. Skal man ta avstand fra et ord fordi det høres "fjortisaktig" ut?

Endret av Tatt av vinen
Lenke til kommentar
Screenshot høres fjortis ut? Haha bullshit.

Sier selv screenshot ja.

Har drevet med data i en hel del år og sier screenshot!

Synes skjermdump høres ut som noe japansk porr, og skjermskudd noe som man bruker våpen til når man skal avlive djevelskapet.

Synes i det hele tatt at dataspråk oversatt til Norsk høres teit ut, spesielt oversatt til Nynorsk. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...