Gå til innhold

Angående digital lagring av menneske minnet.

Anbefalte innlegg

I fremtiden vil ny teknologi sannsynligligvis gjøre digital lagring av menneskesinnet mulig. Sannsynligvis blir det også mulig å gjennomføre hjernetransplantasjoner. Spørsmål nr 1: Hvis digital lagring blir mulig følger "Sjelen" med?

Spørmål nr 2: Når hjernetransplantasjon blir mulig vil "Sjelen" eller "den du er" Følge med, eller vil det vil det oppstå en ny "Sjel" i donorkroppen?

Dette ER Utfordrende og vanskelige spørsmål. Er ute etter deres teorier og meninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et interresant spørsmål, slik jeg ser det, består "sjelen" kun av hjernen, og det som ligger i den, men jeg tror ikke det blir noen lett oppgave å overføre det, hjernen består av adskillig mer enn kun hukommelsen vår,men om vi klarer å lage en hjerne som er helt en annen hjerne, vil de to være samme person sånn jeg ser det.

AtW

Lenke til kommentar

alt vi tenker og gjør går som "datasignal" i kabler rundt omkring i kroppen vår og i hjernen så det burde fint gå ann og flytte "hele operativsystemet" vårt over...spørs hvordan hjernen hadde reagert på ny kropp.. installerer du ny prosessor og hovedkort på en allerede eksisterende pc dvs..skifter ut så pleier jo mange og få blå skjerm. :roll:

Lenke til kommentar

1. Først må vi se om i det hele tatt vi har en deffinisjon på sjel. Om det vi kaller sjel er feks kun uoversiktlig mange operasjoner/instruksjoner/beregninger og begrenset til hjernen vil sjelen kunne overføres.

2. Om forige antagelse om sjel er riktig er vel ikke "evig liv" så langt unna om vi forutsetter klonede donorkropper.

Men Frankensteinproblematikken er jo litt artig. Er et sted i boka som "monsteret" spør om hvem som lærte ham å spille fløyte, og det viser seg at armene hans kom fra en fløytespillende uteligger. Uten vitenskapelig belegg i det hele tatt selvfølgelig, men det er en morsom tanke.

"Rasehygiene"-tankegang kommer nok også til å bli relansert om vi får slike muligheter. "Rensing" av sjelen og "foredling" av sinnet opp mot et eller annet ideal. Digital Prozak eller Soma.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1023

Spørsmål nr 1: Hvis digital lagring blir mulig følger "Sjelen" med?
Spørmål nr 2: Når hjernetransplantasjon blir mulig vil "Sjelen" eller "den du er" Følge med, eller vil det vil det oppstå en ny "Sjel" i donorkroppen?

spørsmålet ditt er feil da det ikke er bevist at mennesket har en sjel. men bevisstheten vil følge minnet ja. det du husker fra barndommen og livet ditt etc. definerer deg som person. så ditt "jeg" vil følge med en evt. transplantasjon eller overføring av minnet. hjernen har to typer minne. dyplagret minne og kortlagret minne. sletting av dyplagret minne (med elektrosjokkterapi eller noe slikt?) vil fjerne "jeg" fra personen.

en annen ting: si at du kobler hjerna til en annen kropp og reanimerer den kroppen. da vil bevisstheten oppfatte kroppen som feil dvs. inkompatibel og det er mulig at enkelte innlærte kroppsfunksjoner ikke vil virke eller virker rart. bare prøv å se hvor lett det er å prøve å kontrollere en muskel du ikke har brukt (bevisst) før. f.eks. i hodebunnen eller lignende.
har du sett the matrix? inv_biggrin.gif

jobber forresten innenfor medisin bare slik at det er sagt, men jeg er på ingen måte noen ekspert. hjernetransplantasjoner hører inn under nevrokirurgi og det vanskeligste er å få spleiset nervebaner perfekt og fort, veldig fort. en hjerne får skader dersom den er uten oksygen og blod i ca. 5-10 minutter. så det er ikke utenkelig at dette kan bli en realitet når teknikken har utviklet seg mer. den største hindringen er kanskje den etiske biten.

kopiering av minne derimot er science fiction... det ligger sikkert 500 år frem i tid eller mer. tenk på all den lagringsplassen du trenger for å lagre all informasjonen om molekylene i hjernen og hvilken status de har.
Lenke til kommentar

Litt artig, kanskje rasismen slik vi kjenner den i dag forsvinner for så å gjenoppstå etter hva slags operativsystem hjernen kjører..... Er du litt treig kan det hende at det ikke gå å legge inn noe bedre en fremtidens Win95, mens de superinteligente kan velg og vrake i fremtidens Linux og WinNT og XP :roll: Eller at du regnes som dum om du kjører Outlook Express og lur om du kjører Mozilla.

Litt kjipt blir det om du har glemt å ta backup eller det er en stund siden og du kommer ut for en ulykke med store hjerneskader. (diskkræsj)

Lenke til kommentar
. men bevisstheten vil følge minnet ja. det du husker fra barndommen og livet ditt etc. definerer deg som person. så ditt "jeg" vil følge med en evt. transplantasjon eller overføring av minnet. hjernen har to typer minne. dyplagret minne og kortlagret minne. sletting av dyplagret minne (med elektrosjokkterapi eller noe slikt?) vil fjerne "jeg" fra personen.

Jeg vil si at det ikke holder å bare ta med det vi husker, hjernen brukes jo til mye annet enn bare å huske, kjipt hvis vi får en ny hjerne der vi ikke kan se fordi den delen av hjernen ikke er utviklet osc.

AtW

Lenke til kommentar
Lurer på hvor stor lagringsplass hjernen har...har lest en eller annen plass at når

en gjennomsnittsperson dør så har han bare brukt 1/3 av lagringskapasiteten.

Ville gjerne hatt en hjernes lagringskapasitet på HD  :smile:

Jeg er ganske sikker på de delene av hjernen som ikke blir brukt dør/blir underutviklet, men det er jo liten tvil om at vi har et potensiale til å huske veldig mye, men mye av dette kommer av vår suverene evne til å katagolisere informasjon og skille ut uviktig informasjon, mer enn rå lagringsplass alene. Forøvrig er kanskje ikke 1/3 ikke så ille, jeg vet at armmusklene mine ikke utnytter 1/3 av sitt potensiale ihvertfall ;).

AtW

Lenke til kommentar

Record ON - Brainwaves transfered to non-volatile storage...

Får meg til å si: The future's so bright i gotta wear shades

[sitat fra en musikkcd med bilde av et esel med tv på ryggen, men husker ikke hvem i farten...]

Recording er en ting, men playback er noe annet. Greit nok at en kan lagre f.eks. den 'optiske' informasjonen fra øyet som video, men hvordan lagrer man følelser, lukter mm. Hva er binærkode for redd, opphisset osv og hvordan skal man spille dette tilbake. Vanskelig å få frem på en PC; så det eneste alternativet er playback TIL hjernen igjen. Og har en da først fått til playback til hjernen, da er det STORE muligheter. Det er stort sett bare fantasien som setter begrensningen...

F.eks: I dag kan du bestille sæd fra personer med høy IQ, en kan bestemme kjønnet på barnet en skal 'avle' frem mm. Med playback til hjernen kan bestille personlighet i samme slengen. Bestill en 'Saddam' eller 'Bush' og få en unge som er gatas skrekk ? Eller lage en kopi av seg selv...

Men en besnærende mulighet er jo å ha en elektronisk modul tilkoblet hjernen som tar opp alt, glemmer ikke noe og kan accesseres på nanosekunder. Selvfølgelig med hele Encyclopedia Universia i ROM og access til internet (med ZoneAlarm installert). Dette er beskrevet i flere sci-fi bøker jeg har kost meg med, så jeg skulle gjerne hatt en slik i bakhodet (der hvor vakuumet mitt som oftes er :yes: ...)

Lenke til kommentar

En liten parallell:

- Har vi kartlagft all menneskelig DNA-kode? Ja.

- Betyr dette at vi kan bygge opp et levende menneske ved hjelp av et litt avansert kjemisett? Nei.

Den menneskalige hjerne har en kapasitet på ca 500 flops, altså i størrelsesorden ca. 1/1.000.000.000 av en superdatamaskin. Allikevel kan den utføre feks. svært kompleks bildegjenkjenning i løpet av 1/10 sekund. Lykke til med å gjenskape det, og dette er tross alt blant de mindre spektakulære tingene vi kan gjøre.

Personlige tror jeg Vår Herre setter en stopper fpr galskapen lenge før jeg må installere antivirus og brannmur i hodet istedenfor å ta BCG...

:yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...