Gå til innhold

Oppløsning på plasma vs LCD

Anbefalte innlegg

Hei!

Har egentlig tenkt å kjøpe en LCD skjerm, men ser at det er så mangen som anbefaler Panasonic sin PX70/PV70 modell at nå lurer jeg på om jeg skal kjøpe denne. Ser pixmania har modellen 37PX71E til under 8.000kr. Går ut i fra at dette er samme TV'en med kun minimale forskjeller??

Det jeg lurer på er dette med HD bilder på plasmaskjermer vs LCD skjermer. Oppløsningen på denne skjermen er jo på 1024 x 760, noe som er mye mindre enn på HD-ready LCD skjermer, for ikke å snakke om Full HD skjermer. Går du ikke da glipp av mye kvalitet på en plasma i forhold til en LCD viss du ser på en HD sending eller en blue ray film?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Siba i Drammen selger PV70(hvis det er testvinneren) til 9995kr, så hvis du bor i nærheten bør du dra dit! Jeg ble absolutt ikke imponert over bildekvaliteten, ikke i forhold til lcd tv'er i samme prisklasse..

er du morsom?? var nettopp på expert og så den utstilt, den feide jo gulvet med samtlige lcd skjermene de hadde der, rett og slett klasseforskjell. Betyr selvsagt mye hva slags signal de viser på tvn og hvordan den er innstilt da, men sammenlignet med en samsung m-serie og sony tv, begge 40" til 15-20k (samme signal) så synes jeg klart panasonicen var klart bedre, og det med større skjerm og lavere pris.

Jeg er hvertfall ikke i tvil lenger om at jeg kommer til å kjøpe meg en panasonic plasma, men vurderer å ha litt is i magen og satse på den kommer på tilbud en plass her i bergen snart. litt surt å betale 12k når jeg ser den går for 10k andre plasser :p

Endret av MetalJens
Lenke til kommentar

Sannsynligheten for at det blir noen spesielle tilbud på denne den nærmeste tiden er nok liten. Den er utrolig populær og de fleste leverandører har problemer med å levere nok av den. Men du har forøvrig rett: den feier gulvet med alle LCD-er jeg har sett i den prisklassen.

Lenke til kommentar
Sannsynligheten for at det blir noen spesielle tilbud på denne den nærmeste tiden er nok liten. Den er utrolig populær og de fleste leverandører har problemer med å levere nok av den.

Var litt redd for det ja :( de hadde bare en igjen på lager der jeg var i dag, og finner den ikke på mange nettbutikker heller

Lenke til kommentar
Det er ikke stor forskjell på HD-readye LCD og Plasma skjermer. LCD: 1366x768, Plasma: 1024x768. Plasmaskjermer har rektangulære (avlange) pixler.

Bildet er da slettes ikke dårlig på plasmaskjermer !

Så da vil det heller ikke være noen stor forskjell på en HD Ready plasma skjerm på 1024x768 og en Full HD plasma skjerm på 1920x1080? Jeg tenker da ved avspilling av en blue ray film eller HD sending fra canal digital.

Endret av osoerebo
Lenke til kommentar
Siba i Drammen selger PV70(hvis det er testvinneren) til 9995kr, så hvis du bor i nærheten bør du dra dit! Jeg ble absolutt ikke imponert over bildekvaliteten, ikke i forhold til lcd tv'er i samme prisklasse..

er du morsom?? var nettopp på expert og så den utstilt, den feide jo gulvet med samtlige lcd skjermene de hadde der, rett og slett klasseforskjell. Betyr selvsagt mye hva slags signal de viser på tvn og hvordan den er innstilt da, men sammenlignet med en samsung m-serie og sony tv, begge 40" til 15-20k (samme signal) så synes jeg klart panasonicen var klart bedre, og det med større skjerm og lavere pris.

Jeg er hvertfall ikke i tvil lenger om at jeg kommer til å kjøpe meg en panasonic plasma, men vurderer å ha litt is i magen og satse på den kommer på tilbud en plass her i bergen snart. litt surt å betale 12k når jeg ser den går for 10k andre plasser :p

Jeg kjøpte Samsung M86 37" full hd istedet, var mye bedre bilde på den! Og til 9000kr så var det egentlig ingen ting å lure på.. panasonicen de hadde der var demo, så derfor den kostet 10k.. ikke verdt prisen spørr du meg.. mulig de sendte hd-signal til den når du så den, de gjør for det meste det på expert.. jeg så med vanlig digital tv og bildekvaliteten var skuffende i forhold til andre tv'er rundt 10-12 000.. Den tv'en som imponerte meg mest var 50"ern til Samsung i M86 serien.. klarere bilde har jeg aldri sett før tror jeg, og når de sendte full-hd fra ps3 så var bilde helt fantastisk! Pioneer Kuro 42" var også meget meget bra, men fortsatt mye penger å bruke 24k på en 42" plasma synes nå jeg.. selvom sortnivå knusta alt annet som stod utstilt! var kun marginalt bedre enn 50"ern fra samsung

Lenke til kommentar
Det er ikke stor forskjell på HD-readye LCD og Plasma skjermer. LCD: 1366x768, Plasma: 1024x768. Plasmaskjermer har rektangulære (avlange) pixler.

Bildet er da slettes ikke dårlig på plasmaskjermer !

Så da vil det heller ikke være noen stor forskjell på en HD Ready plasma skjerm på 1024x768 og en Full HD plasma skjerm på 1920x1080? Jeg tenker da ved avspilling av en blue ray film eller HD sending fra canal digital.

Ingen som kan svare på dette?

Lenke til kommentar

Tvilsomt.

Har sett full hd på lcd ''forholdsvis dyr skjerm'' og 1024*7**.

Har sett cod4 og spider-man på begge skjermene.

Synes plasma er bedre og oppløsningen var igrunnen ikke merkbar.

Tror du må oppi større skjermer før du ser noe forskjell.

Har panasonic tx42 og et eller annet. :p

Går du for den tørr jeg å påstå at du blir fornøyd, og den gir et bra bilde. Det med oppløsning er overdrevet, ihvertfall på de mindre skjermene. Når man begynner å komme opp i 50tommer osv så tror jeg det blir viktigere.

Men har sett ca 75 tommer projektor som er hd-ready. Kan si at bilde er meget bra, selv om det ikke er full hd.

En annen ting jeg ikke liker helt med lcd, når man ser film så ser det på en måte litt falskt ut. Litt vondt å forklare, men fargene er på en måte litt unaturlige.

Men det finnes nok av andre som synes lcd er best og at eg tar feil. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Du vil ikke merke forskjellen på fake hd og hd ready i 37". However når jeg kjøper en 42" eller 46" skal jeg ha full hd, uansett om de sier det ikke er merkabart eller ikke, fordi jeg kommer til å tro at bildet blir i bedre kvalitet, og fordi jeg kommer til å bruke den til konsoll.

Til de som sier at pana er dårligere enn lcd'er i samme prisklasse; jeg har ikke sett på denne tv'en. Men jeg så på en pioneer 4280 sammenlignet med en sony w 3000 (samme prisklasse) og sonyen så bedre ut på bildekvalitet. Dette var i ett opplyst lokale. Hvis det hadde vært en dempet belysning hadde nok plasma tv'en sett bedre ut, ifølge ekspertene på avforum.no.

Du kan forøvrig lese en del på avforum ang. tv'er.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hva er anbefalt sitteavstand til en 58 tommers plasma skjerm? Jeg vurderer å kjøpe SAMSUNG PS-58B850. Sitteavstand til tven her blir ca 3.5 - 4 meter, er det en grei avstand til 58 tommer?

Bør jeg heller kjøpe 50 tommer når sitteavstanden er 3.5 til 4 meter? Regner med den nye 58 tommeren til Samsung er bedre på alle områder enn de eldre 50 tommerne, også lydmessig, derfor har jeg lyst å kjøpe denne egentlig om den ikke blir for stor? Mener jeg leste også et sted at den har en helt ny og penere fjernkontroll, stemmer det?

Noen forslag til et passende tvbord for denne tven forresten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...