Gå til innhold

OK HTPC oppsett?

Anbefalte innlegg

Da har jeg endelig bestemt meg for å bygge en HTPC, etter å ha sittet på gjerdet og ventet ei god stund. Det er mange år siden jeg fulgte noe særlig med på HW markedet så det tok litt tid å sette seg inn i hva som er "in" i dag. Denne PC-en blir i første omgang hovedmaskina i huset så den skal brukes til det meste, men ikke så mye "versting" spill, er ikke noen hardcore gamer. Her er i hvert fall handlevogna jeg har eliminert meg fram til så langt:

Kabinett:

Silverstone SST-GD01-MXR Grandia Sort

Her er det selvfølgelig design som er mest avgjørende. Falt for dette bl.a. pga stort deksel over drevene (2 stk, nok et pluss hvis man skal ha egne HDDVD BD drev) og kortleser/konnektorer. Den har også et LCD til å vise ev. relevant info. Siklet ei stund på Zalman HD160XT HTPC Sort, men det ble for dyrt og for liten nytte av skjermen i front. Er det noen som har erfaringer med kabinett med (touch)skjerm i front?

Prosessor:

Intel Core 2 Duo E6750

Her (og hovedkort/RAM) var det mye nytt jeg måtte finne ut av så, det er ikke sikkert dette er det beste valget. Etter litt søking rundt om kring kom jeg fram til at det er Intel som er på hugget for tiden og da med LGA775 sokkelen. Funderte litt på Intel Core 2 Quad Q6600, men siden dette egentlig er en HTPC/Stue-PC så syntes jeg det var litt i meste laget. Leste også en test hvor Q6600 tapte for E6850, storebroren til E6750. Så det virker ikke som det er så mye å tjene på firekjerne enda. Uansett har jeg valgt et hovedkort som støtter både fire kjerner og 45nm. Mulig jeg kunne klart meg med en svakere CPU også...

CPU-kjøler:

Scythe Ninja Mini

Valgte denne pga gode kritiker. Den er ikke så voldsomt høy (passer i et HTPC/Desktop kabinett) og viften kan byttes til litt større/mere stillegående hvis behov.

Hovedkort:

Gigabyte GA-P35C-DS3R

Gigabyte pga at de visstnok skal ha gode temp. egenskaper i forhold til andre produsenter. Intel brikkesett pga Intel CPU, om det er noe godt argument? Kortet har som sagt støtte for fire kjerner og 45nm for senere oppgradering av CPU. Har også to DDR3 sloter for oppgradering av RAM. Har ellers det man trenger av Gbit LAN, Toslink for kobling til forsterker (STR-DB925 uten HDMI-innganger), USB, SATA, firewire, etc.

RAM:

Crucial BallistiX PC2-8500 2 GB KIT (2x1024)

Billigste 2x1024-pakken med 1066Mhz. Det er den raskeste FSB'en som Gigabyte sier at hovedkortet skal støtte uten problemer. Her er jeg litt i tvil/ute på tynn is, så kommentarer mottas med takk.

Skjerm-kort:

Sapphire Radeon HD 2600 XT Ultimate 256 MB

Her virker det som det er ATI som har de beste kortene til å kjøre HD. Passiv kjøling er jo en fordel, og kortet er kraftig nok til å takle spill. Igjen, litt usikker så kommentarer mottas med takk. Skal kobles til en Panasonic TX-37PV60EH med native oppløsning 1024x768.

HDD:

Samsung SpinPoint T166 500 GB SATA

Her er det viktig at disken er så stillegående som mulig, og SpinPoint diskene har fått en del skryt på det området. Vurderte WD Raptor for en kjappere disk, men i følge "massene" så bråker den litt for mye etter min smak.

PSU:

Seasonic S12-II 430W

Er litt usikker her. Har en Nexus NX-3500 fra før som jeg er godt fornøyd med. Blir kanskje litt lite med 350W og Seasonic'en har fått mye skryt....

Microsoft Windows Vista Home Premium OEM Norsk 32-bit DVD-versjon

Her er det vel bare MS som gjelder for "oss" som ikke gidder/har kunnskap om å sette opp og tilpasse andre OS'er. Det meste som blir laget av HW/SW er vel også best tilrettelagt for MS.

Fjerkontroll/Tastatur/Mus:

Microsoft Remote Keyboard for Windows XP Media Center Edition

Dette virker som et greit tastatur med nok av muligheter. Fjernkontroll er det visst med kabinettet og da håper jeg det også er med IR-mottaker som kan brukes til begge. Mus avventer jeg litt til jeg ser om jeg trenger det/kan brukes sammen med en ev. IR-mottaker.

TV-kort:

Hauppauge WinTV HVR 1100

Her er det mye nytt som skjer, og lite som er avklart. Om ikke alt for lang tid er det slutt på alt av analoge sendinger. Det betyr at vanlig analog tuner ikke er noe poeng, bortsett fra at dette kortet har komponent og S-video inngang, så jeg kan koble til TV-leverandørens (for øyeblikket Canal Digital parabol, men vurderer RiksTV) dekoder. Dette kortet har DVB-T inngang i tillegg så man kan prøve litt med NRK sine åpne sendinger, såfremt jeg ikke får trøbbel med MPEG-2 vs MPEG-4. Er ganske usikker på dette. Uansett så blir vel dette kortet byttet ut en eller gang når det finnes løsninger som fungerer skikkelig. Et skikkelig TV-kort slik at PC-en kan fungere som en PVR er vel, slik jeg ser det, det viktigste i en HTPC/Stue-PC.

Jeg har en Samsung SH-W613A DVD-brenner som jeg tenkte å bruke i første omgang. Har siklet litt på denne Hybriden fra LG, men den er litt dyr så jeg tenkte å vente litt.

Det var det hele. Det er en del ting her jeg er usikker på så alle forslag (velbegrunnede :thumbup: ) mottas med stor takk. Spesielt erfaringer om en IR-mottaker som følger med kabinettet fungerer mot det meste av tastatur, fjernkontroller, mus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en Samsung SH-W613A DVD-brenner som jeg tenkte å bruke i første omgang. Har siklet litt på denne Hybriden fra LG, men den er litt dyr så jeg tenkte å vente litt.

Du får en hybridspiller som også kan brenne BD-R for samme prisen, søk etter GGW-H20L i prisguiden. Har selv denne spilleren og har funket med alle Blu Ray og HD DVD-filmer jeg hittil har testet den med.

HD 2600 XT-baserte kort har meget god støtte for dekoding av Blu Ray og HD DVD. Gikk knirkefritt med en Pentium E2140 underklokket til 800MHz.

En 350W strømforsyning av god kvalitet er mer enn nok til opsettet ditt forresten.

Lenke til kommentar

Du får en hybridspiller som også kan brenne BD-R for samme prisen, søk etter GGW-H20L i prisguiden. Har selv denne spilleren og har funket med alle Blu Ray og HD DVD-filmer jeg hittil har testet den med.

HD 2600 XT-baserte kort har meget god støtte for dekoding av Blu Ray og HD DVD. Gikk knirkefritt med en Pentium E2140 underklokket til 800MHz.

En 350W strømforsyning av god kvalitet er mer enn nok til opsettet ditt forresten.

Denne så faktisk veldig interessant ut. Kom plutselig mye nærmere å vrake Samsungen og handle nytt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...