Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Senke vekten til Chevrolet Suburban


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt på å kjøpe meg en chevrolet suburban. Dessverre er bilen for tung til at jeg har lov til å kjøre den, da totalvekten originalt er rundt 3900 kg på den (du har max lov å ha en totalvekt på 3,5 tonn ved førerkort klasse B). Men vet at det er flere som har ordnet dette problemet ved at de har fjernet noen fjærer på bilen, og dermed sunket vekten ned til under 3,5 tonn.

Er det noen som vet om dette er en vanskelig prossess å få til alene, eller hvor mye det eventuelt ville kostet å få gjort på et bilverksted?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom ombyggingen koster veldig mye, kan det være et alternativ å la bilen være som den er og ta C1/C1E? Da kan du kjøre inntil 7500/12000 kg. Vet ikke hva dette koster nå, lenge siden jeg tok det.

Lenke til kommentar

Det er endel andre aspekter ved lastebil kontra personbil. F.eks eukontroll, krav om kjetting, dobbel avgift i bom osv osv.

 

Forøvrig kan du kontakte Bergheim (importøren). De har godkjenningspapirer som også forteller hva som må gjøres. Disse papirene er ikke direkte billig, såvidt jeg har fått med meg.

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt på å kjøpe meg en chevrolet suburban. Dessverre er bilen for tung til at jeg har lov til å kjøre den, da totalvekten originalt er rundt 3900 kg på den (du har max lov å ha en totalvekt på 3,5 tonn ved førerkort klasse B). Men vet at det er flere som har ordnet dette problemet ved at de har fjernet noen fjærer på bilen, og dermed sunket vekten ned til under 3,5 tonn.

Er det noen som vet om dette er en vanskelig prossess å få til alene, eller hvor mye det eventuelt ville kostet å få gjort på et bilverksted?

 

Se heller etter en som er reg. som personbil de finnes.

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt på å kjøpe meg en chevrolet suburban. Dessverre er bilen for tung til at jeg har lov til å kjøre den, da totalvekten originalt er rundt 3900 kg på den (du har max lov å ha en totalvekt på 3,5 tonn ved førerkort klasse B). Men vet at det er flere som har ordnet dette problemet ved at de har fjernet noen fjærer på bilen, og dermed sunket vekten ned til under 3,5 tonn.

Er det noen som vet om dette er en vanskelig prossess å få til alene, eller hvor mye det eventuelt ville kostet å få gjort på et bilverksted?

 

Se heller etter en som er reg. som personbil de finnes.

 

 

dog endel dyrere menn mer praktisk... :)

Lenke til kommentar

Det er jo ingen grunn til det da det er tillatt totalvekt som teller.

 

Mens vi er inne på snodige løsninger: Hvem husker ikke camaroer og firebirder på grønnskilt? Og Izuzu pickuper som fikk nye hengsler til baklemmen, slik at lasteplanet ble noen cm lengre slik at de kunne gå med grønne skilter?

Lenke til kommentar

 

Se heller etter en som er reg. som personbil de finnes.

 

 

dog endel dyrere menn mer praktisk... :)

 

Har gjort det, men har kun kommet over en bil som var registrert ned, men det var dessverre en useriøs selger. Alle suburbans jeg fant på tinde.no var over 3,5 tonn.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg har tenkt på å kjøpe meg en chevrolet suburban. Dessverre er bilen for tung til at jeg har lov til å kjøre den, da totalvekten originalt er rundt 3900 kg på den (du har max lov å ha en totalvekt på 3,5 tonn ved førerkort klasse B). Men vet at det er flere som har ordnet dette problemet ved at de har fjernet noen fjærer på bilen, og dermed sunket vekten ned til under 3,5 tonn.

Er det noen som vet om dette er en vanskelig prossess å få til alene, eller hvor mye det eventuelt ville kostet å få gjort på et bilverksted?

:new_woot: Jeg har en Sub 93 mod. Nedklasset den i fjor til klasse "B".

En enkel jobb. Først ringte jeg Bergheim i Drammen og kjøpte en erklæring for 1600.-, denne tok jeg med til et verksted som fjernet bladfjær nr 3 ovenfra på hver side.(Kostet 3500) Så til Biltilsynet og viset frem papirene og bilen og fikk et nytt vognkort. Sparer både i bom og ferger samt forsikring. Bilen ble imidlertid vedlig myk bak, og jeg satt in Bilstein størdempere, kjøpt fra USA fra 2000,-. Bygde om bilen til propan i polen, kostet 9000,- (I Norge ca 36000) Driftsutgiftene er halvert, bilen går mye bedre. Fjernet den store bensintanken, satte inn en liten tank på 40 liter, Den holder en mnd.. har kjørt 50 000 km med dette uten noe feil.

Anbefales i hverfall på bensin biler. :thumbup:

Lenke til kommentar
Tviler ikke. Vi bor jo i norge.

 

Er det noen biler som har skrudd opp plater under eller er det jeg som er ute og sykler? Mener jeg har hørt endel snakk om det før.

Jeg tror platene (Bjelker har jeg hørt på noen biler) er der for å gjøre understellet sterkt nok til å tåle mye last. Så er det hjulopphenget, som nevnt her i tråden. Når man uansett skal ha maks totalvekt 3500 fjerner man like godt noen av platene / bjelkene under også siden de ikke trengs, og bare øker egenvekten. Ville vært dumt med en bil med maks totalvekt 3500 og egenvekt 3200...

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt på å kjøpe meg en chevrolet suburban. Dessverre er bilen for tung til at jeg har lov til å kjøre den, da totalvekten originalt er rundt 3900 kg på den (du har max lov å ha en totalvekt på 3,5 tonn ved førerkort klasse B). Men vet at det er flere som har ordnet dette problemet ved at de har fjernet noen fjærer på bilen, og dermed sunket vekten ned til under 3,5 tonn.

Er det noen som vet om dette er en vanskelig prossess å få til alene, eller hvor mye det eventuelt ville kostet å få gjort på et bilverksted?

:new_woot: Jeg har en Sub 93 mod. Nedklasset den i fjor til klasse "B".

En enkel jobb. Først ringte jeg Bergheim i Drammen og kjøpte en erklæring for 1600.-, denne tok jeg med til et verksted som fjernet bladfjær nr 3 ovenfra på hver side.(Kostet 3500) Så til Biltilsynet og viset frem papirene og bilen og fikk et nytt vognkort. Sparer både i bom og ferger samt forsikring. Bilen ble imidlertid vedlig myk bak, og jeg satt in Bilstein størdempere, kjøpt fra USA fra 2000,-.

Dette skal vel stemme ja, var nokså likt vi gjorde det på jobb tidligere, vertfall.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...