petterpann Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Jeg har tenkt på å kjøpe meg en chevrolet suburban. Dessverre er bilen for tung til at jeg har lov til å kjøre den, da totalvekten originalt er rundt 3900 kg på den (du har max lov å ha en totalvekt på 3,5 tonn ved førerkort klasse B). Men vet at det er flere som har ordnet dette problemet ved at de har fjernet noen fjærer på bilen, og dermed sunket vekten ned til under 3,5 tonn. Er det noen som vet om dette er en vanskelig prossess å få til alene, eller hvor mye det eventuelt ville kostet å få gjort på et bilverksted? Lenke til kommentar
loped_85 Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Det enkleste vill da vært å spurt de du vet om som har gjort akkurat dette. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Det enkleste vill da vært å spurt de du vet om som har gjort akkurat dette. Eller spørre/lese i chevrolet-forumet på www.offroad.no, der tror jeg det er flere suburban-kyndige folk.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Dersom ombyggingen koster veldig mye, kan det være et alternativ å la bilen være som den er og ta C1/C1E? Da kan du kjøre inntil 7500/12000 kg. Vet ikke hva dette koster nå, lenge siden jeg tok det. Lenke til kommentar
eab Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Det er endel andre aspekter ved lastebil kontra personbil. F.eks eukontroll, krav om kjetting, dobbel avgift i bom osv osv. Forøvrig kan du kontakte Bergheim (importøren). De har godkjenningspapirer som også forteller hva som må gjøres. Disse papirene er ikke direkte billig, såvidt jeg har fått med meg. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Dessuten har du ikke lov å kjøre fortere enn 80Km/t med den når den er lastebil. Lenke til kommentar
ReVolvolution Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Det stemmer. - Egne priser på ferger - Dyrere bompenger - Kjettingkrav - Krav om fartsperre på 80 km/t - Eu kontroll hvert eneste år Tviler ikke hvis de setter opp kjøre og hviletidsbestemmelser på lett lastebil også. Lenke til kommentar
Hotto Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Jeg har tenkt på å kjøpe meg en chevrolet suburban. Dessverre er bilen for tung til at jeg har lov til å kjøre den, da totalvekten originalt er rundt 3900 kg på den (du har max lov å ha en totalvekt på 3,5 tonn ved førerkort klasse B). Men vet at det er flere som har ordnet dette problemet ved at de har fjernet noen fjærer på bilen, og dermed sunket vekten ned til under 3,5 tonn.Er det noen som vet om dette er en vanskelig prossess å få til alene, eller hvor mye det eventuelt ville kostet å få gjort på et bilverksted? Se heller etter en som er reg. som personbil de finnes. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Jeg har tenkt på å kjøpe meg en chevrolet suburban. Dessverre er bilen for tung til at jeg har lov til å kjøre den, da totalvekten originalt er rundt 3900 kg på den (du har max lov å ha en totalvekt på 3,5 tonn ved førerkort klasse B). Men vet at det er flere som har ordnet dette problemet ved at de har fjernet noen fjærer på bilen, og dermed sunket vekten ned til under 3,5 tonn.Er det noen som vet om dette er en vanskelig prossess å få til alene, eller hvor mye det eventuelt ville kostet å få gjort på et bilverksted? Se heller etter en som er reg. som personbil de finnes. dog endel dyrere menn mer praktisk... Lenke til kommentar
BlueFairy Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Papirene får du fra Bergheim som nevnt, tror det var 1500,- for dem. Tror at du uansett hvem som fjerner bladfjærene må ha papirene derfra for å få det godkjent. Ellers anbefaler jeg og chevy forumet på offroad.no som nevnt før her. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Er ikke disse skrudd full av tunge plater på undersiden. For og få opp vekta? Mener jeg har diskutert det med en kunde engang, men nå ble jeg veldig usikker på om det var suburban. Jeg trives egentlig best langt unna sånne biler Lenke til kommentar
eab Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Mekker'n: Det er bare et administrativt vedtak som gjør disse til lastebil. Et enkelt pennestrøk og de er tilbake som personbil. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Tviler ikke. Vi bor jo i norge. Er det noen biler som har skrudd opp plater under eller er det jeg som er ute og sykler? Mener jeg har hørt endel snakk om det før. Lenke til kommentar
eab Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Det er jo ingen grunn til det da det er tillatt totalvekt som teller. Mens vi er inne på snodige løsninger: Hvem husker ikke camaroer og firebirder på grønnskilt? Og Izuzu pickuper som fikk nye hengsler til baklemmen, slik at lasteplanet ble noen cm lengre slik at de kunne gå med grønne skilter? Lenke til kommentar
petterpann Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2008 Se heller etter en som er reg. som personbil de finnes. dog endel dyrere menn mer praktisk... Har gjort det, men har kun kommet over en bil som var registrert ned, men det var dessverre en useriøs selger. Alle suburbans jeg fant på tinde.no var over 3,5 tonn. Lenke til kommentar
nalo Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Jeg har tenkt på å kjøpe meg en chevrolet suburban. Dessverre er bilen for tung til at jeg har lov til å kjøre den, da totalvekten originalt er rundt 3900 kg på den (du har max lov å ha en totalvekt på 3,5 tonn ved førerkort klasse B). Men vet at det er flere som har ordnet dette problemet ved at de har fjernet noen fjærer på bilen, og dermed sunket vekten ned til under 3,5 tonn.Er det noen som vet om dette er en vanskelig prossess å få til alene, eller hvor mye det eventuelt ville kostet å få gjort på et bilverksted? Jeg har en Sub 93 mod. Nedklasset den i fjor til klasse "B". En enkel jobb. Først ringte jeg Bergheim i Drammen og kjøpte en erklæring for 1600.-, denne tok jeg med til et verksted som fjernet bladfjær nr 3 ovenfra på hver side.(Kostet 3500) Så til Biltilsynet og viset frem papirene og bilen og fikk et nytt vognkort. Sparer både i bom og ferger samt forsikring. Bilen ble imidlertid vedlig myk bak, og jeg satt in Bilstein størdempere, kjøpt fra USA fra 2000,-. Bygde om bilen til propan i polen, kostet 9000,- (I Norge ca 36000) Driftsutgiftene er halvert, bilen går mye bedre. Fjernet den store bensintanken, satte inn en liten tank på 40 liter, Den holder en mnd.. har kjørt 50 000 km med dette uten noe feil. Anbefales i hverfall på bensin biler. Lenke til kommentar
O_K Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Tviler ikke. Vi bor jo i norge. Er det noen biler som har skrudd opp plater under eller er det jeg som er ute og sykler? Mener jeg har hørt endel snakk om det før. Jeg tror platene (Bjelker har jeg hørt på noen biler) er der for å gjøre understellet sterkt nok til å tåle mye last. Så er det hjulopphenget, som nevnt her i tråden. Når man uansett skal ha maks totalvekt 3500 fjerner man like godt noen av platene / bjelkene under også siden de ikke trengs, og bare øker egenvekten. Ville vært dumt med en bil med maks totalvekt 3500 og egenvekt 3200... Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Jeg har tenkt på å kjøpe meg en chevrolet suburban. Dessverre er bilen for tung til at jeg har lov til å kjøre den, da totalvekten originalt er rundt 3900 kg på den (du har max lov å ha en totalvekt på 3,5 tonn ved førerkort klasse B). Men vet at det er flere som har ordnet dette problemet ved at de har fjernet noen fjærer på bilen, og dermed sunket vekten ned til under 3,5 tonn.Er det noen som vet om dette er en vanskelig prossess å få til alene, eller hvor mye det eventuelt ville kostet å få gjort på et bilverksted? Jeg har en Sub 93 mod. Nedklasset den i fjor til klasse "B". En enkel jobb. Først ringte jeg Bergheim i Drammen og kjøpte en erklæring for 1600.-, denne tok jeg med til et verksted som fjernet bladfjær nr 3 ovenfra på hver side.(Kostet 3500) Så til Biltilsynet og viset frem papirene og bilen og fikk et nytt vognkort. Sparer både i bom og ferger samt forsikring. Bilen ble imidlertid vedlig myk bak, og jeg satt in Bilstein størdempere, kjøpt fra USA fra 2000,-. Dette skal vel stemme ja, var nokså likt vi gjorde det på jobb tidligere, vertfall.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå