Gå til innhold

Legge inn linux, noen spm:

Anbefalte innlegg

Hei,

:)

Tenkte jeg skulle prøve meg på Linux en stund og tenkte da og legge det inn på en bærbar PC som har WinXp. Tenkte jeg skulle kjøre slik dualboot slik at jeg beholder xpn og velger hvilket os jeg vil starte opp. Så til spørmålene:

Disken er delt opp i to partisjoner(C og D), en til WinXp++ og en til diverse ting som filmer, musikk osv. Og da lurer jeg på om Linux klarer å "lage" seg en partisjon selv under installasjonsprosessen eller må jeg trå til med å bruke et eller annent "Partisjon *et eller annet*" program? eller lønner det seg å kopiere det man vil ha og legge inn windows på nytt og lage 3 partisjoner der?...eller?

Har bare prøvd linux et par ganger så kan ikke si jeg er expert på området...

Btw. Hvilken versjon av Linux annbefaler dere? finnes jo så mange...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tenkte jeg skulle kjøre slik dualboot slik at jeg beholder xpn og velger hvilket os jeg vil starte opp.

Det er ikke noe problem :)

Ubuntu er en fin versjon for nybegynnere, den har stor brukermasse så mange kan svare på spørsmål. Du kan se mer info her.

Første jeg ville gjort var å kjøre live-cden, for å finne ut om alt hardware på din maskin er støttet. Tenker her på lydkort(spill av en musikkfil som ligger på skrivebordet, kommer det noe lyd?), nettverkskort(kan du bruke Firefox), touchpad(fungerer musen) osv. Dersom noe ikke fungerer ville jeg spurt eller søkt om det finnes en enkel løsning for det.

Når det gjelder partisjonering så ville jeg ordnet det før installasjon, det forenkler det hele. Det finnes et utmerket partisjoneringsprogram(med navn geparted) på live-cden. Men råd nummer en i denne forbindelse er sørg for tilstrekkelig backup – før du begynner med dette.

Anbefaler tre parisjoner for Linux, en for kjernen(=Linux som oppgis som / ), en for swap filen(virtuelt minne som brukes når ramen er brukt opp), og en for home. En egen partisjon for home er ikke nødvendig, men forenkler ting når du senere skal oppgradere til neste versjon av Ubuntu, eventuelt reinstallasjon.

Foreslår du oppgir størrelsen på disken din, så kan du få råd om størrelsen på de nevnte partisjoner. Hos meg har / fått 10 giga, sawp har 512mb, og home så mye som jeg hadde plass til.

Lenke til kommentar
Hei,

:)

Tenkte jeg skulle prøve meg på Linux en stund og tenkte da og legge det inn på en bærbar PC som har WinXp. Tenkte jeg skulle kjøre slik dualboot slik at jeg beholder xpn og velger hvilket os jeg vil starte opp. Så til spørmålene:

Disken er delt opp i to partisjoner(C og D), en til WinXp++ og en til diverse ting som filmer, musikk osv. Og da lurer jeg på om Linux klarer å "lage" seg en partisjon selv under installasjonsprosessen eller må jeg trå til med å bruke et eller annent "Partisjon *et eller annet*" program? eller lønner det seg å kopiere det man vil ha og legge inn windows på nytt og lage 3 partisjoner der?...eller?

Har bare prøvd linux et par ganger så kan ikke si jeg er expert på området...

Ville vel kanskje ført over det du har på D til C og slette D-partisjonen når du er i installasjonsprogrammet. Deretter kan du legge det opp så du får en liten swap og resten av harddisken i et Linux-format. Eller du kan dele det opp slik at du har en linux-partisjon og en ekstra FAT-partisjon som både Windows og Linux støtter i tillegg til swapen.

Når det gjelder valg av hvilken Linux du bør bruke er det vel bare smak og behag som kan hjelpe deg. Jeg har brukt diverse systemer og er mest fornøyd med de som kjører på Gnome-desktop. Brukte Ubuntu en stund og var fornøyd med det, men gikk nå over til Linux Mint og er enda mer fornøyd. Mint er vel kanskje det beste for de som er vant med Windows vil jeg tro..

http://www.linuxguiden.no/index.php/Distri..._distribusjoner

Lenke til kommentar

Det er en bærbar så discen er på ca 100GB, da ca 25 til WinXp ++ og den andre discen har resten av plassen...har ikke pcen her akkurat nå så får ikke til å oppgi nøyaktige tall.

Anngående Back-Up så kommer det selvfølgelig til å bli gjort :)

Edit:

Tenkte jeg skulle legge inn slik at det er en felles partisjon som sees av både windows og linux.

Altså når jeg er i linux vises ikke windows partisjonen men den som er felles for begge slik at jeg kan åpne musikk, bilder osv uansett hvilket os jeg er i.

Hvis dette er mulig da?

Endret av mX
Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å ha dine personlige filer i linux kunn synlige i linux. Mediefiler kan du selvsagt dele mellom osene. Har ett lignende oppsett selv (mellom to linux-os) der mediepartisjonen mountes i /home/brukernavn/media. Det enkleste valget i ditt tilfelle hadde vel vært ntfs til denne partisjonen, men jeg vil anbefale deg å heller formatere denne i ext2/3. Du finner drivere til windows her.

Linux trenger i utgangspunktet kun en partisjon (montert som /), men det er lurt med en egen partisjon til swap (ubuntu setter opp dette som standard). I tillegg er det mange som setter alle personlige filer (/home) til en separat partisjon med tanke på fremtidige oppgraderinger, reformateringer osv. Det bør du absolutt gjøre.

Lenke til kommentar

Han skal jo bare teste ut, ingen grunn til avansert partisjonering. Sannsynligvis vil en partisjon til linux være helt greit. Du kan partisjonere når du installerer fra live CD. Installer ntfs-3g og ntfs-config når du er ferdig, kjør så ntfs-config, så kan du både lese og skrive til windows partisjonen din, slik at alt du har der er greit tilgjengelig fra linux. Sørg for å dra hit:

www.gnome-look.org

og modifiser desktopen slik du vil ha den.

Lenke til kommentar

Ok, takker for svar alle sammen :)

Skal ta sikkerhetskopi av det jeg skal ta vare på og prøve meg fram tenker jeg...

Trenger jeg stor partisjon ubuntu + div. program? holder det med 15GB?

Også deler jeg den medie-partisjonen mellom windows og ubuntu....Blir nok ikke prøvd før i morgen, da er det helg og har ihvertfall tid til å utforske litt.

Btw. Leser ubuntu fat 32? har en ekstern HDD med fat 32 skjønner du...

Endret av mX
Lenke til kommentar
Ok, takker for svar alle sammen :)

Skal ta sikkerhetskopi av det jeg skal ta vare på og prøv meg fram tenker jeg.

Trenger jeg stor partisjon ubuntu + div. program? holder det med 15GB?

Også deler jeg den medie-partisjonen mellom windows og ubuntu....Blir nok ikke prøvd før i morgen, da er det helg og har ihvertfall tid til å utforske litt.

Btw. Leser ubuntu ntfs eller fat 32? har en ekstern HDD med fat 32 skjønner du...

Ubuntu leser alt, og skriver til alt, du trenger ingen ekstra partisjon utover den du installerer ubuntu, hvor du formaterer med ext3 filsystem (standard valg når du installerer). Hvis du kun skal installere ubuntu holder 5GB i massevis. Hvis du har lyst til å teste flere desktopmiljø kan du vurdere å gå opp til 10GB, men over det klarer du aldri verden å svi av på applikasjoner og desktoper, det gir deg software tilsvarende +100GB på MS.

Faktisk kan du enkelt ta back-up av hele disken din, eller bare en partisjon, fra live CD. Sjekk punkt 4.4 i signaturen min.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Hvisk du kan få tak i Partition Magic, kan du bare resize en partisjon uten å slette det som er der. Bare lag et tomt område uten noe filsystem på, så partisjonerer ubuntuinstallasjonen det på en hensiktsmessig måte selv.

Lenke til kommentar

Arg...Får til å velge hvilket os jeg skal starte opp med, velger ubuntu...går fint helt til den er ferdig der ubuntuen laster inn...så kommer jeg til et sted jeg tydligvis må skrive inn en komando eller noe slikt...? hjelp?

Ikke le av meg hvis jeg har gjort noe galt nå da, er veldig grønn på linux... :p

Endret av mX
Lenke til kommentar

Dersom du ikke har installert serverutgaven kan det hende at den grafiske serveren (Xorg) klikker under oppstart. I såfall kan du se etter feil i loggen på følgende vis:

cd /var/log/				   # naviger til mappen der logger lagres
ls								  # vis alle filene
cat Xorg.0.log | grep EE  # vis Xorg.0.log, men bare linjer som inneholder EE

loggen kan ha et annet navn, men det laveste tallet er alltid den siste loggen.

Endret av anders iver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...