Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva trenger jeg til trådløst nettverk med adsl

Anbefalte innlegg

Hei der.

Jeg har ADSL fra NGT, og hjemmenettverk med to pc'er (en bærbar og en stasjonær). Det kommer snart en stasjonær pc til.

Sitter og vurderer å kjøre dette trådløst.

Noen som kunne ramset opp hva jeg trenger her? Har sjekket litt rundt omkring, men er litt i tvil over hvilke produkter jeg trenger.

Jeg forstår at jeg trenger 2 trådløse pci kort og et til den bærbare. I tillegg så trenger jeg en basestasjon (eller hva det nå heter).

Men kan alt dette velges selvstendig? Router har jeg jo fra NGT så det trenger jeg ikke. Vet heller ikke om det er mulig å bytte ut denne.

Hvordan kobles alt dette?

Har prøvd å søke men jeg får null treff på trådløst !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei der.

Jeg har ADSL fra NGT, og hjemmenettverk med to pc'er (en bærbar og en stasjonær). Det kommer snart en stasjonær pc til.

Sitter og vurderer å kjøre dette trådløst.

Noen som kunne ramset opp hva jeg trenger her? Har sjekket litt rundt omkring, men er litt i tvil over hvilke produkter jeg trenger.

Jeg forstår at jeg trenger 2 trådløse pci kort og et til den bærbare. I tillegg så trenger jeg en basestasjon (eller hva det nå heter).

Men kan alt dette velges selvstendig? Router har jeg jo fra NGT så det trenger jeg ikke. Vet heller ikke om det er mulig å bytte ut denne.

Hvordan kobles alt dette?

Har prøvd å søke men jeg får null treff på trådløst !

Hei!

Dette er ganske greit. Du trenger en vanlig basestasjon som kobles til ruteren eller en switch/hub. Til PC'ene trenger du så trådløse nettverkskort. Det er ikke nødvendig å ha basestasjon og trådløse nettverkskort fra samme produsent, selv om dette anbefales. Det du må passe på er at utstyret er basert på samme standard. I dag benytter de fleste 802.11b standarden (11Mbit/s), mens 802.11a begynner å komme (54Mbit/s). De fleste nye standarder er også bakoverkompatibel med 802.11b.

Fordelen med å kjøpe alt utstyret fra samme produsent er at du ofte får tilleggsløsninger (properitære) på sikkerhet etc. Mange leverandører tilbyr nå også utstyr basert på 802.11b med dobbel hastighet.

Men, for å gjøre det enkelt, du trenger følgende:

- 1 stk. basestasjon (accesspoint)

- x antall trådløse nettverkskort, enten PCI eller USB (stasjonære) eller PCMCIA (bærbare).

Arcade

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...