Gå til innhold

Hva er sjansen for at jeg får byttet en evt ødelagt 360, uten kvittering?


Samtron87

Anbefalte innlegg

Har nå hatt en Xbox 360 i over et år uten at det har vært noe galt med den. Men 360'en er jo kjent for å få "The ring of death" eller hva det heter og jeg har begynt å høre at CD/dvd romen på maskinen har blitt mere bråkkete.

Så det jeg egentlig lurer på er hva er sjansen for at microsoft eller de jeg hendvender meg til, tar i mott xboxen min og repareren den eller skaffer meg en ny, når jeg ikke har kvitteringen? (leter forsatt i gamle kvitterings skuffer)..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv vært igjennom dette nå nettop.

 

Fikk 3 røde og ringte de. De fant ikke xboxen i systemet sitt(fordi den er irsk, men det sa jo jeg ingenting om) :innocent:

 

Men tok litt tid fram og tilbake så fikk jeg beskjed om å levere kvittering, da skrev jeg mail tilbake, intet svar. Ringte de for 3 gang fikk samme svar. La da hele leksen fram om at de hadde 3 års garanti og derfor kvittering var totalt unødvendig siden produksjons dato var 2 år side. En liten snakkerunde med sjefen, og VIPS. DHL pakken er på vei i posten :D

 

Er ganske greie selv om de ikke trenger å være det :)

 

Butikkene sier også at du bør ta direkte kontakt med de. Er greit med den DHL pakken, levert på døren(hvis du er heldig å være der når de kommer) eller så henter du den bare på posten. Ber DHL hente den også får du den tilbake etter maks 20 dager. Synes det er knallgod service og ingen kvittering er nødvendig :D

Lenke til kommentar

Hvis du skal ta kontakt med butikken som solgte deg Xboxen så må du ha kvittering. Det kommer av at de må selvsagt vite om konsollet ditt virkelig er kjøpt hos dem og ikke hos konkurrenten. enkelte typer skader, som fysiske ytre skader o.l. (ting som skyldes f.eks. slag og fall) er det en del som tar med utsalgs-stedet. F.eks. fordi de har betalt Elkjøp for en forsikring som garanterer dem erstatnings-produkt på stedet e.l.

 

Hvis du skal levere konsollet ditt direkte til Microsoft så trenger du ikke noen kvittering. Det kommer av at det kun er Microsoft som lager Xbox360, så de VET at de har ansvar for å reparere boksen din hvis den har fått feil som skyldes normal bruk (RRoD skyldes normal bruk). Det er det geniale med å ta direkte kontakt med produsenten.

 

Og siden MS faktisk vil ha det slik at du tar direkte kontakt med dem så er jo egentlig alle happy, men ta vare på kvitteringen hvis du har den i tilfelle du en eller annen gang trenger å krangle litt med utsalgsstedet også.

Lenke til kommentar

Ola har faktisk delvis rett ;)

Garanti og reklamasjonsrett er to vidt forskjellige ting!

 

En garanti er noe produsenten gir, mens en reklamasjonsrett er noe man har utifra lovverket. F.eks er forbrukerkjøpsloven ufravikelig, slik at en garanti _aldri_ kan gi deg dårligere vilkår i Norge en forbrukerkjøpsloven gir, og dermed så er det mest sannsynlig 5 års reklamasjonsrett på HELE xboxen.

 

Når det kommer til dvd-spiller og harddisk så er ikke spørsmålet om de har bevegelige deler, spørsmålet er om de skal vare bare i 2 år. Er de ment for å vare lengre en 2 år før de må byttes så er det 5 års reklamasjonsrett (i motsatt fall er det bare 2 år).

 

En dvd/cd spiller har 5 års reklamasjonsrett i Norge, forbrukertvist utvalget har fastslått at det skal være det, samt at de kjørte en sak der de kommer fram til at en Playstation 2 skal ha 5 års reklamasjonsrett da den er veldig lett å sammenligne med en dvd spiller (Kilde: http://www.forbrukertvistutvalget.no/index...?Saknr=20040256 , saken gjaldt svikt i laseren på PS2, å det er da vitterlig en del av dvd-spilleren og en bevegelig del).

 

Det samme vil i utgangspunktet gjelde for harddisken, for systemet som en helhet er ment å vare i lengre en 2 år og da vil også harddisken være omfattet av reklamasjonsretten.

 

Arlendius

Lenke til kommentar

Det er selvsagt ingen som nekter en produsent å gi bedre garanti en de må, dette er jo et salgsargument. Feks med Xbox i usa så har de i utgangspunktet bare krav på 3 mnd garanti fra kjøpstidspunkt, når da Microsoft tilbyr de 3 års gratis garanti, så er dette et kjempe salgsargument for amerikanere som har et mye dårligere lovverk en vi har i Norge.

 

Når det gjelder kvittering for å kunne kreve reklamasjon/garanti, så er det overhode ikke noe krav om at du trenger dette. Dersom selger har deg i datasystemet så holder det, og du kan også bevise kjøp ved kontoutskrift på kortbruk og enda sågar vitner på at du har handlet akkurat det produktet hos den selgeren (men da begynner det jo å bli mer jobb for å kreve reparasjonen).

 

Arlendius

Lenke til kommentar

Du kan levere xboxen inn uten kvetering men det går raskere vis du har kvetering..

 

Fikk Red Ring for 4 gang i går så nå snart tar jeg meg en tur til Elkjøp sier jeg har røde ringer jeg viser kveteringen og de ansatte i Elkjøp tar xboxen og jeg få en splitter ny :D

 

Jeg burde få trøstepremie altså 4 ganger på under et år,

Skal prøve å få trøstepremie iallfall :new_woot:

Håper de gir meg et billig 360 spill

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...