Gå til innhold

*sletta*

Bruker14

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke du bør velge utdanning etter hva som ikke inneholder matte.... Velg etter interesse, da blir det lettere å motivere seg selv!

Tror ikke du bør velge utdanning etter hva som ikke inneholder matte.... Velg etter interesse, da blir det lettere å motivere seg selv!

Lenke til kommentar
Nja, nei.. Jeg tror det i mitt tilfelle blir enklere om jeg velger ut fra det jeg ikke kan.

Det er vel egentlig ett fett hva du går på nå, da du faktisk får generell studiekompetanse hvis du går 3 år.

Så kan du ta det endelige valget og søke videre på det du vil gå på når den dagen kommer ;)

Jeg går selv på Medier- og Kommunikasjon for tiden, selv om jeg vil bli pilot. MK har lite matematikk forresten.. Mye data, lyd, film, foto og design =)

Lenke til kommentar
Det er vel egentlig ett fett hva du går på nå, da du faktisk får generell studiekompetanse hvis du går 3 år.

Så kan du ta det endelige valget og søke videre på det du vil gå på når den dagen kommer ;)

Jeg går selv på Medier- og Kommunikasjon for tiden, selv om jeg vil bli pilot. MK har lite matematikk forresten.. Mye data, lyd, film, foto og design =)

Hmm.. Men om jeg vil gå yrkesfag da? Har hørt at man må kunne mye matematikk om man fks. vil gå elektro. Er det sant?

Dessuten vil jeg gå på skole så kort tid som overhodet mulig, og heller komme meg ut i arbeidslivet fort, da som lærling først.

Bygg og anlegg er din greie spør du meg. Lite matte, og matten er ganske enkel (kubikk, lengde * bredde osv). Desuten er det veldig mye praksis som er morro og motiverer i lengden . angrer ikke et sekund på Vg1 bygg, og Vg2 Anlegg :)

Lenke til kommentar

Hmm.. Men om jeg vil gå yrkesfag da? Har hørt at man må kunne mye matematikk om man fks. vil gå elektro. Er det sant?

Dessuten vil jeg gå på skole så kort tid som overhodet mulig, og heller komme meg ut i arbeidslivet fort, da som lærling først.

Medier og Kommunikasjon er yrkesfag, men du får fortsatt generell studiekompetanse etter å ha fullført tre år. Skulle du ønske det, så kan du også gå ut i lærling etter to år :)

Lenke til kommentar
Freak627: Ah, ja jeg så på Bygg og Anlegg en stund, og lurte på om det var min greie. Om de kun bruker geometri og denslags, så tror jeg at jeg skal greie meg der.

Men la oss nå si at jeg velger Bygg og Anlegg: Hva (mer "eksotisk") kan jeg bli da? Utenom murer og byggmester og det der. Er det mulig å fks. bli politi eller noe, selv om man har tatt første og kanskje andreåret på Bygg og Anlegg, eller kanskje tre år der? Eller blir man helt låst til de yrkene innenfor Bygg og Anlegg?

Er MYE man kan velge innen for bygg og anlegg. F.eks : jeg går anlegg nå, jeg kan få utrolig mange forskjellige jobber!

Maskinfører, Tunnel arbeider, bla bla you name it. Du kan bli politi, men da må man ta allmenn påbygg, som er mer eller mindre et år på Studiespesialisering.

Anbefaler at du tar en titt på www.Vilbli.no Står mye lærerikt der. Gjorde mitt valg lettere værtfall :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå er det noen år siden jeg tok elektronikk. Måtte ikke kunne mye ren matematikk, men det er en del formelarbeid. Altså: ikke at man lærer nye matematiske metoder hele tiden, men man bruker formler (deling, ganging, puss minus, gjerne en kvadratrot i ny og ne) for å regne på forholdet mellom strøm, spenning, motstand osv i kretsene. Det som ligner på matte er altså at man regner på forholdet mellom faktorer/ting, ikke at man lærer ny hyperkomplisert mattemetodikk hele tiden - det er ikke et matematikkstudium.

Kan være vrient i starten, men det blir lettere etterhvert når man får de mest grunnleggende formlene inn i fingrene. Er nok laaangt mer slackt på bygg, mek osv hvis det er det du søker. Så hvis du er noenlunde interessert i det + er veldig skolelei, så vil jeg anbefale deg å satse på det og senere ta allmenn påbygg, eller lære hvis du skulle bli interessert i det.

Men hvis du tror du kommer til å bli interessert i elektro er det ikke noe problem. Jeg har aldri vært noe god i matte, men klarte meg gjennom elektronikk VK1.

Hvis du begynner der og ikke er interessert i det hele tatt bør du si ifra tidlig, så lag en skikkelig scene hos rådgiver så er det godt mulig du kan bytte linje :lol: (men, seriøst; er folk som har byttet linje før, så det er ingen umulighet).

Lenke til kommentar

j0nas: Tja, det høres greit ut det. Men Medier og Kommunikasjon er det jo så mange som velger, så akkurat fotograf og de yrkene der vil vel være fullstappet, og få jobber å oppdrive innenfor. Kan jeg bli noe annet enn de yrkene som er listet opp innenfor Medier og Kommunikasjon da?

Jeg spør kanskje litt dumt, men jeg vil være helt sikker, og da er ikke informasjonssidene som fks vilbli.no noe jeg stoler helt på, siden jeg lett kan mistolke infoen som står der.

Du må ikke bli noe innen media i det hele tatt etter å ha fullført tre år. Vet om en som utdanner seg til advokat for øyeblikket, han har gått media. Mens en annen skal bli politi. Har selv ikke noen planer for øyeblikket om å bli noe innen media.

Lykke til.

Endret av j0nas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...