geir__hk Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 (endret) Heisann. Jeg ønsker å skanne et håndskrevet dokument (evt. tegning/skjema) til senere mulig publisering, men ønsker å justere noen detaljer. Nå har jeg ikke eksempler å vise, men prøver å beskrive: Når man skanner inn et håndskrevet skjema, så følger det også med mye unødvendig informasjon som bare får bildet (jpg) til å oppta mer plass, pluss at kvaliteten på bildet ikke blir så god som ønsket og dermed hardere å lese. Dette kan være alt fra små riper i papiret til missfarging på papiret til selve fargen og evt brettninger i papiret. Jeg vet at det går an å justere hvitbalanse eller hva det nå heter på programvaren til scanneren, men selv om en del av bakgrunns-støyen blir borte, så blir kantene på tegningene skarpe og ujevne. Så til spørsmålet: Finnes det programvare som kan "omforme" fra håndtegning til myke streker som tar seg bedre ut ved evt publisering? En photoshop-kompatibel plugin har egentlig vært å foretrekke. Det nermeste jeg kan komme på å sammenlikne med er tegneserier (donald f.ex). Der er kanter myke og streker er jevne og uten harde kanter, men disse har vel opprinnelig blitt tegnet for hånd? Så hvordan får de det til? Endret 10. januar 2008 av geir__hk Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Dersom tegningen er sort-hvitt kan du scanne i sort-hvitt for å redusere problemet med "bakgrunnsstøy". Du kan eventuelt øke kontrast etter at du har scannet inn tegningen. For å gjøre om til "vector"-format kan du tegne oppå ved å bruke "layers" (lag). Noen programmer har også mulighet til å konvertere bitmaps (raster) til "vector". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå