Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett slutter å virke med "jevne" mellomrom. + Forskjellig hastighet på 2 pcer samme stedet i huset.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nå i 2 år levd med et helvete i form av trådløst internett. Slik kan det gå når man har en mor som har fobi mot alt som heter kabler. Jeg har prøvd det meste, men har aldri fått det til å funke ordentlig. I det siste har jeg egentlig bare bestemt meg for at trådløst "er så dårlig" og at det ikke er noe å gjøre ved det.

Jeg har prøvd å bytte internettleverandør, router, modem og trådløst nettverkskort. Noen forbedringer har det blitt, men funker fortsatt meget dårlig.

Jeg gikk fra Ventelo + Philips router og Philips USB nettverkskort: Her hadde jeg problemer med i det hele tatt å komme meg på internett, i tillegg til at det var veldig ustabilt.

Nå har jeg skaffet meg en linje fra NGT henholdsvis 4000/1000 og en router fra D-Link og dette trådløse nettverkskortet Netgear WPN311.

Med den nye løsningen får jeg nesten alltid koblet meg på nettverket, men det er fortsatt ofte veldig tregt.

Etter alt fra et par timer til en dag slutter internett å virke, jeg er fortsatt koblet på det trådløse, men intet signal. Dette løser jeg ved å restarte både router og modem, da funker det som regel i et par timer igjen.

En annen ting jeg har lagt merke til er at det er stor forskjell på hastigheten på surfingen mellom laptopen min og den stasjonære pcen jeg primært bruker. Jeg skriver nå fra laptopen, noe som ville vært umulig på den stasjonære nå og jeg sitter rett ved siden av det stasjonære pcen. Noen ganger funker det fint med døren lukket -andre dager ikke. Som regel lagger det om en person står i døråpningen. Har nyeste firmware og drivere, håper noen kan hjelpe meg ut av denne onde sirkelen som gjør meg en smule suicidal.

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være problemer med trådløst i et hus pga vegger og andre objekter.

Den nye 11n teknologien med flere antenner har generelt mye bedre dekning innendørs fordi den greier å fylle ut sektorer som ellers ville ha vært i radioskygge.

En annen teknologi er homeplug som er overføring via 230V kabelnettet i leligheten. Dette er ofte en god løsning der man ikke når frem med mikrobølgesignalene.

Hvs som gjør at du mister forbindelsen er jeg ikke helt sikker på, men hvis man f.eks kjører bittorrent over trådløst så kan routeren stoppe helt opp. Det kan også være andre årsaker som forstyrrelser og svakt signal.

Du kan gjerne prøve å pinge ipadressen til routeren din for å se hvilken kvalitet du har på forbindelsen.

Helst bør man ligge på 1ms ved en god overføring i hjemmet.

Ping f.eks med PING 192.168.1.1 -T

Se om du får stabil ping over noen minutter.

Lenke til kommentar

Så på homeplug før jeg kjøpte ny trådløs ruter, men kom fram til at 1. og 2. etasje ikke deler samme "strømnettverk" fordi 1. etasje der jeg bor er et ny bygg.

Det kan nok stemme at veggene er for tykke / e.l, men huset er stort sett bygget i tre. Det er også rart at min laptop alltid kommer lettere på og vanligvis har raskere internett enn den stasjonære selvom jeg sitter på samme sted. Begge funker helt fint i perioder, men som sagt faller alt plutselig ut av funksjon.

Nettet faller også ofte ut uten at jeg bruker tjenester som bittorrent o.l. Som jeg også tidligere skrev er jeg alltid koblet til den trådløse ruteren, og jeg kommer alltid inn på 192.168.1.1 for å bytte innstillinger osv, så å pinge ruteren min kommer nok sannsynligvis bare til å ende med "godt resultat".

Lenke til kommentar

Du skiver at nettverket ditt er veldig tregt i første post og nå skriver du at pinging vil helt sikkert gi et godt resultat i siste. Jeg får ikke disse to utsagnene til å henge sammen.

Jeg skriver ikke at du skal pinge for moro skyld. Pinging over flere minutter gir en god statusindikasjon på linjen og kan indikere hva som er problemet hvis du får avvik fra normalen.

Når du sier at du bruker bittorrent innimellom så lurer jeg på om du har begrensninger i bittorrent programmet ditt?

Alle routere har en smertegrense for hvor mange forbindelser de tåler. Overstiger du dette tallet så kan routeren henge seg. Dette gjelder selv om du slår av bittorrent underveis i bruken. Den vanligste måten å få fart på nettverket da er å slå av og på router.

Måten man kurerer dette problemet på er å redusere antall forbindelser i bittorrentprogrammet til en fornuftig verdi.

Din DIR-655 tåler mange forbindelser (ca 200 via kabelforbindelse) men alså ikke ubegrenset om du har det i torrentprogrammet.

Videre så får man raskere problemer over en trådløsforbindelse enn via kabel.

Edit: Skriveleif

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

kan si feilen er den phlips routern, den er sikelig ræv. den klarer ikke holde tilkoblingen oppe i mer enn 1 time akuratt før den monger , har du flere enn 50tilkobling er dør den.

dlink er litt bedre men ofte kan det være noe som støyer i huset, eks: vaksmaskin,micro, babycall, alt som går på 2,4ghz eller kan genere en frekvens.

Endret av ranvik
Lenke til kommentar

Det jeg mente var at om jeg pinger min egen ip adresse til routeren som jeg aldri faller ut av vil jeg få gode resultater, men om jeg derimot pinger f.eks www.vg.no jeg ikke har nett vil jo ikke det fungere. Kan hende jeg tar feil når det gjelder dette, jeg er ingen ekspert. Som jeg skrev tidligere, jeg er hele tiden koblet til det trådløse, bare at jeg har ikke internett.

Når det gjelder torrent så bruker jeg Azureus med helt default innstillinger.

Det jeg ikke skjønner derimot er f.eks at: idag kommer hjem fra jobb klokken 21, har ikke vært på pcen i hele dag og den har vært avslått. Nettet fungerer jo selvfølgelig ikke når jeg setter meg på pcen, går da opp og restarter. Logger på vt og snakker litt med et par kompiser, men med en gang jeg launcher WoW pinger jeg fra vt og kommer heller ikke inn på WoW, quitter jeg WoW er problem solved - vt funker igjen. Det rare er, i hele går funket nettet med BÅDE WoW og VT oppe, pcen har ikke blitt rørt, og routeren ligger på akkurat det samme stedet. Slik er det annenhver dag, en gang funker det - andre ikke.

Lenke til kommentar
Mulig jeg hengte meg for mye opp i det du skrev om trådløst til å begynne med i førsteposten.

Du må prøve å finne ut om det er d-linkrouteren eller routermodemet fra NGT som stopper opp når du mister internett.

Mulig du må flytte en datamaskin bort til NGT-routermodemet for å sjekke dette etter at nettet er falt ut.

EDIT: Glemte at jeg hadde laptop :o

Endret av jintoo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...