runarhaga Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Fikk min S-Max 1,8 Tdci, 125 hk. med 17" felg, 20. september 2006. (Bestilte i slutten av mai) Var på biltur med campingvogn (1400 kg) sommeren 2007. Turen gikk til tyskland og jeg fikk prøvd bilen både med og uten vogn. 180 km/t (uten vogn..) går helt greit og det er mere å gi på. OBS: bilen er følsom for sidevind i høy hastighet. Helt kurrant å kruse i 110 km/t i 5. gir med Campingvogn. Eneste irritasjonsmoment var vibrasjonene i motoren mellom 1950 og 2000 omdreininger. I daglig bruk hadde motor liten respons under 1500 omdreiniger, dro greit mellom 1500 og 1750 omdreininger og det var full sprut fra 1750 omdreininger og opp til ca. 3500 hvor den flatet noe ut opp til rødmerking. Forbruk småkjøring: 0,7 - landevei: 0,45 kjørekomputer (0,5 målt) - med vogn: 0,95 Norge og 1,1 Tyskland Har klaget fra 1. dag på vibrasjonene. Leverte bil på verksted for 20000 service og kontroll høsten 2007. Regnet det som sikkert at jeg skulle få nytt svinghjul, men nei. (Har en kolega med samme problem som fikk byttet) Verksted 'oppdaterte' motorstyring før de prøvekjørte og påsto etterpå at vibrasjoner var for små til at jeg kunne få nytt svinghjul. Hmm, jeg hentet bil og tok selv en prøvetur: - Motor har nå lite trekkraft under 2100 omdreininger. - Motor har fremdeles vibrasjonene men de er blitt noe mindre. (Fremdeles uakseptable) - Kald motor trekker ustabilt, oppleves som fusking i hele turtallsområdet. - Kald motor har liten trekkraft. - Føles som jeg har 100 hk og ikke de 125 som jeg kjøpte. - Har ikke lengre 320 Nm - momentkurve som tidligere gikk rett opp fra 1750 omdreininger er vesentlig flatere. Konsekvens: -Umulig å komme raskt i gang uten å 'piske' motor -Kan ikke kruse i 5/6 gir på 1800/2000 omdreininger lenger. -Drivstofforbruk har økt, da jeg nå ligger på et høyere turtall. -Jeg har et mindre turtallsområde til rådighet. Jeg klagde på nytt og ba om å få tilbake opprinnelig motorstyring + bytte av svinghjul. Det var ikke mulig å i.h.h.t. forhandler. Hva pokker gjør jeg? Liker bil og likte motor - men kan ikke få tilbake motor slik den var levert ny (Uten vibrasjoner selvsagt) Runar Haga Averøy - Nordmøre Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Ville henvendt meg til forbrukerrådet om jeg var deg, og hørt hva de har å si. Mulig det kunne hjulpet om de var inne i bildet, og kanskje fikk med Ford sentralt. Lenke til kommentar
joka Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 flere som plages.... hjelper visst ikke å bytte svinghjul. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=863874 engelsk forum http://www.smaxownersclub.co.uk/forum/ tysk forum http://www.s-max-club.de/ Lenke til kommentar
ovehenning Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 dette høres ikke ut som "mine" vibrasjoner. Har derimot svært kraftige vibrasjoner som en "støkker" skikkelig av når de oppstår. På onsdag skal Ford ta inn bilen og eg får en lånebil inntil feilen er funnet. Høres for meg ut som din feil høres ut som svinghjul, da mitt verksted sier de vibrasjonene er svakere enn mine. Rekner med alle hjul er blitt sjekket og rebalansert.. Kjør inn på et annet ford verksted og be om en ny vurdering. Det gjorde eg pga dårlig kundebehandling. (se tråd som eg har en plass her) Håper det ordner seg. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 (endret) Er du medlem av NAF? Tror det går fortere å få advokathjelp hos dem enn å gå via forbrukerrådet. Eller, som det har blitt foreslått, prøv et annet merkeverksted. Synes det er dårlig gjort av verkstedet om de bare har strupa motoren din for å dempe (istedet for å løse) problemet, og så anser saken som avsluttet. Endret 11. januar 2008 av Exiter Lenke til kommentar
runarhaga Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 dette høres ikke ut som "mine" vibrasjoner. Har derimot svært kraftige vibrasjoner som en "støkker" skikkelig av når de oppstår. På onsdag skal Ford ta inn bilen og eg får en lånebil inntil feilen er funnet. Høres for meg ut som din feil høres ut som svinghjul, da mitt verksted sier de vibrasjonene er svakere enn mine. Rekner med alle hjul er blitt sjekket og rebalansert..Kjør inn på et annet ford verksted og be om en ny vurdering. Det gjorde eg pga dårlig kundebehandling. (se tråd som eg har en plass her) Håper det ordner seg. De vibrasjonene jeg hadde var også kraftige. De forplantet seg i hele bilen. Pasasjerer reagerte, vibrasjoner forplantet seg inne i bilen. Byttet til vinterdekk med 'høyere' profil, det hjalp noe. (215/65-16). Vibrasjonene er fremdeles merkbare men som sagt mindre. Det som er verre er at jeg har mistet trekkraft på lavt turtall. Lenke til kommentar
ovehenning Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 dette høres ikke ut som "mine" vibrasjoner. Har derimot svært kraftige vibrasjoner som en "støkker" skikkelig av når de oppstår. På onsdag skal Ford ta inn bilen og eg får en lånebil inntil feilen er funnet. Høres for meg ut som din feil høres ut som svinghjul, da mitt verksted sier de vibrasjonene er svakere enn mine. Rekner med alle hjul er blitt sjekket og rebalansert..Kjør inn på et annet ford verksted og be om en ny vurdering. Det gjorde eg pga dårlig kundebehandling. (se tråd som eg har en plass her) Håper det ordner seg. De vibrasjonene jeg hadde var også kraftige. De forplantet seg i hele bilen. Pasasjerer reagerte, vibrasjoner forplantet seg inne i bilen. Byttet til vinterdekk med 'høyere' profil, det hjalp noe. (215/65-16). Vibrasjonene er fremdeles merkbare men som sagt mindre. Det som er verre er at jeg har mistet trekkraft på lavt turtall. Skal holde deg oppdatert på forumet om min utvikling. Leverer bilen inn igjen tirsdag og får en byttebil mens de feilsøker. De er veldig oppsatt på å finne denne feilen så har et berettiget håp om at dette skal de finne ut av. Lenke til kommentar
ovehenning Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 var på verksted i dag, og de skiftet på nytt svinghjul og clutch uten at det hjalp.. De snakker om at de kanskje skal bytte alt av drivverk.. Har sagt eg ikke er interresert i mer feilslått feilsøking, og ønsker å få levert inn igjen bilen, for å få en ny. Skal få en tilbakemelding i morgen på hva som blir neste skritt. Rekner med de skal prøve på drivverket.. Lenke til kommentar
ovehenning Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Ford vil nå forsøke å skifte drivverket på bilen.. Noen som har en formening på hvor lenge eg skal la de forsøke å reparere dette før eg skal kreve ny bil på garantien? Har jo ytret ønske om at det er mitt ønske, men.. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 tror det var sånn at de kan forsøke å reparere feilen 3 ganger før du har krav på pengene tilbake. du har da krav på leiebil i hele perioden bilen står på verksted Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 De har tre forsøk på å reparere bilen, for de samme symptomene. Hender forhandlere prøver å lure deg til at det skal være byttet samme delen tre ganger, men det er symptomene/feilen det går på. Om bilen rister, så har de tre forsøk på å fikse ristingen, uansett hvilke deler de skulle prøve å bytte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå