stbergev Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Hei! Jeg er snart ferdig som lærling i murerfaget, går alt etter planen får jeg fagbrevet i løpet av sommeren 2008. Jeg har noen spørsmål angående ingeniørstudiet. Hvilken vei kan jeg gå videre? må jeg gå allmenn påbygg eller er det en snarvei? Kan noen skissere dette for meg? Takk for din oppmerksomhet! Håper på svar! Mvh Lenke til kommentar
Laserwiz Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Snarveien for deg blir forkurs for ingeniør studiet som er på ett år, dette gir deg den allmenn kompetansen som skal til for å få søke til ingeniør studiet, alternativt til forkurset er 3 år på allmennfaglig utdanning. Siden forkurset er inngangen til alle ingeniørtitlene er det veldig mye matte, fysikk og kjemi. Ellers er det moderat med norsk, nynorsk, engelsk og samfunnsfag/historie. Har selv tatt dette kurset før jeg gikk videre til ingeniør studiet. Mitt tips til å få gode resultater er å være på skolen så lenge du orker å gjøre leksene der, da for du gjort mest og du har personer rundt deg du kan spørre hvis du sitter fast. Lykke til… PS: De beste ingeniørene er de med fagbrev først, de øker også raskere i lønn!! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 PS: De beste ingeniørene er de med fagbrev først, de øker også raskere i lønn!! Kilde? Det der kommer da virkelig an på arbeidsoppgaver. Og det er ikke nødvendigvis tilfellet i andre fag en typiske byggfag, elektro o.l. Lenke til kommentar
stbergev Skrevet 10. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2008 Finnes dette tilbudet i Stavanger? Lenke til kommentar
stbergev Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2008 Hentet fra uis.no ( universitet i stavanger ) : Forkurset - For hvem? * Bestått yrkesfaglig studieretning; VK1 og eventuelt VK2 * Fagarbeider med fagbrev * Fagarbeider med god yrkespraksis – 5 år * Allmennfaglig studieretning (gen.stud.komp.); men mangler matematikk, fysikk. Kun manglende fag gjennomføres. Jeg er litt forvirret, trenger man gen. studiekompetanse for å ta dette forkurset? Lenke til kommentar
.Andre Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 (endret) Hentet fra uis.no ( universitet i stavanger ) : Forkurset - For hvem? * Bestått yrkesfaglig studieretning; VK1 og eventuelt VK2 * Fagarbeider med fagbrev * Fagarbeider med god yrkespraksis – 5 år * Allmennfaglig studieretning (gen.stud.komp.); men mangler matematikk, fysikk. Kun manglende fag gjennomføres. Jeg er litt forvirret, trenger man gen. studiekompetanse for å ta dette forkurset? Det trenger du ikke på det kurset som går over et år. De har et halvårig realfagkurs, da trenger du studiekompetanse, men ikke på det forkurset som går over ett år. Du trenger yrkesfagelig GK og VK1, og det er det . Eller et fagbrev, eller at du har jobbet sammenhengende i 5 år, f.eks. fra du var 18 til du er 23 ( mener førstegangstjenesten teller som et arbeidsår). Håper dette hjalp litt i forvirringen din. Endret 12. januar 2008 av .Andre Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Du trenger yrkesfaglig gk og VK1, eventuelt vg1 og vg2 (kunnskapsløftet). Må ikke blande. Lenke til kommentar
MRØ Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Noen som vet hvordan søknadsframgangen er for f.eks. forkurs ingeniør ved UiS? Stemmer det at det er lokalt opptak, og at søknadsfristen for studieåret 2008/2009 er 1. juli? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå