Gå til innhold

Oppsett av ftp server

Anbefalte innlegg

Jeg kunne godt tenkt meg en ftp server for å få lett tilgang til mine filer når jeg ikke er hjemme.

Jeg bestemte meg for å sett opp en ftp server. Ser nå at jeg ikke får dette helt til, trenger nå hjelp av dere :)

Jeg har gjort følgende hittil

1 installert FileZilla server på pcen (den har ip 127.0.0.1)

2 registrert en brukerkonto hos no-ip.com

3 lagt inn brukerkonto opplysningene inn i ruteren under dynamisk DNS

Hvis jeg taster inn 127.0.0.1 i en ftp klient, får jeg tilgang til ftp serveren. Dette er da bare lokalt på maskinen.

Mitt spørsmål er hva jeg må gjøre for å kunne få tilgang til ftp serveren fra nettet/en annen maskin?

Når jeg registrerte meg hos no-ip.com fikk jeg denne adressen http://****.myftp.org - hvordan får jeg denne til å virke?

Hva må gjøres av konfigurasjon på ruter/no-ip/filezilla?

Som dere kanskje har forstått allerede, er dette et område hvor jeg ikke har så veldig mye peiling ;)

Jeg har ekstremt lyst til å lære mer, jeg setter STOR pris på om noen gidder å hjelpe meg litt....

(har en SpeedTouch 5x6 ruter med internett fra nextgentel)

Tusen takk for alle svar :D

Hilsen J0nny

Endret av J0nny
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei sann,

1. Den IP adressen 127.0.0.1 er fiktiv adresse som Windows bruker til localhost som det så fint kalles. Men hvis du har lagt in dynamisk IP riktig og du bør restarte ruteren etter på skal du se at statusen for dynamisk IP er oppdatert riktig.

2. Du må nå rute ftp trafikken fra innkommende TCP/IP port på ruteren og til den maskinen som du har ftp serveren på. Dett er som regel port 21. Når det gjelder adresse 127.0.0.1 er nok ikke det den adressen som du skal rute port 21 til. Du må gjøre en ipconfig i konsoll vinduet. (Vel kjør skriv CMD klikk OK. Skriv ipconfig) den IP adressen som står er skal du rute port 21 til.

3. Jeg kjenner ikke til filezilla, men her må du sette opp serveren til å være passiv. Det er en innstilling i programmet.

Lenke til kommentar

Satt nettopp opp en Filezilla server selv.

127.0.0.1 er korrekt som Server Adress når du starter programmet, porten må være det samme som du valgte under installasjon.

For å få tilgang fra andre pcer må du åpne port 21 og 20 i routeren din + brannmuren i Windows.

For å lage brukerkontoer i Filezilla går du på settings -> Users, også trykker du "add". Skriv brukernavn og trykk ok. Så krysser du av for at du skal ha passord, også skriver du det i feltet.

Nå kan du gå under "shared folders" i menyen til venstre for å legge til mapper du vil dele på FTPserveren, husk å sette lese og skrive tillatelser på mappen, "Read" "Write" etc til høyre for mappelisten.

For å finne Ipen du må bruke for å koble deg til fra andre pcer går du hit: www.myip.dk

Nå kan du koble til fra andre pcer.

Håper det var forståelig, fikk det nettopp til selv. Så kan hende jeg har glemt noe, allerede :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...