Miniguru Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Hei. Har installert Ubuntu 7.10 på maskinen min sammen med WinXP. WinXP på c: og Ubuntu på "D:" (partisjon 2) Installasjonen går fint, men når jeg booter maskinen går den rett i Windows XP, altså ikke noe valg om å boote til Ubuntu.. Trodde dette skulle gå automatisk, men tydeligvis ikke? Er N00B så det holder når det gjelder Linux, så jeg kan ikke annet enn å spørre.. Har Googlet litt rundt uten å finne det rette svaret Maskinen er en HpCompaq NC8000 Intel M 1,7Ghz 2 GB ram 60 GB Hdd (58 GB c: 2GB d: (Ubuntu) Lenke til kommentar
Arne Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Har du installert windows etter du installerte ubuntu? Dette kan vere grunnen. Lenke til kommentar
woptidu Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Trolig har du "glemt" å velge installering av bootloadereren til Linux (grub / lilo).. Det enklest er kanskje om du booter opp i ubuntu via live-CD og ordner det derifra, sett at den klarer å forstå at du har et miljø allerede installert Lenke til kommentar
Arne Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Det kan vel kanskje vere det som har skjedd, at han ikkje har installert GRUB (det er vel dette som er standard i 7.10), men korleis kunne det skje? Ein får vel ikkje spørsmål om det? Lenke til kommentar
Miniguru Skrevet 9. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2008 Har ikke installert Windows etterpå nei. Har knotet med dete et ar dager nå, begynner å gå lei Prøvde først å få til en installering fra disk, ikke fra cd.. Deriblant Wubi. Men så fikk jeg skaffet en cd så jeg fil brent ut image til og installerte, alt vel så langt. Bootet i Windows og avinstallerte Wubi. Tror det er her det skjedde at boot alternativet forsvant. Men tenkte, ikke noe problem, installerer bare Ubuntu på nytt, og boot loaderen fungerer fint. den gang ei. Har installert Ubuntu på nytt sikkert 4 ganger nå, men når installasjonen er ferdig og jeg booter maskinen, så går den rett i WinXP. Fikk ikke noe alternativ om å installere boot loader under installasjonen, så jeg skjønner ikke så mye av det.. Alle forslag mottas med takk.. Er helt Noob på Linux Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 PÅ ubuntu cden har du en fil som heter boot*.exe eller noe. Kjør den fra Windows og det fikser nok biffen. Lenke til kommentar
Miniguru Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2008 Fixa seg.. Viste seg at partisjonen til Ubuntu var for liten (2GB) Så når jeg installert etter å h økt størrelsen gik det i box Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå