Gå til innhold

hvordan installere ei .run fil på ubuntu?

Anbefalte innlegg

Endelig fått installert ubuntu på laptopen min med Geforce 7200go skjermkort.

Fant nyeste drivere, lastet disse ned i formatet .run.

Jeg får ikke installert de ved å klikke eller ./ i terminal.

Kan noen hjelpe?

Ny linux bruker som dere kanskje skjønner, hehe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

./filnavn skulle vel funke vil jeg tro, men det er ikke å anbefale å legge inn drivere på den måten. Du bør la pakkebehandlingssystemet ditt ta seg av instalasjon av drivere og programvare. For å legge inn Nvidia-driveren bruker du restricted drivers manager. Du finner den i system settings

Lenke til kommentar

Høyre-klikk, egenskaper, rettigheter og så sørg får at du har skrive/lese-rettighet til filen, samt at den er huket av for å være i stand til å bli kjørt som et program.

Så kan du eventuelt velge å åpne den i en terminal, eller skrive dette i en terminal:

sh /filen/du/vil/kjøre

Edit; NÅ så jeg at du skreiv nVidia-drivere! Da må du ikke kjøre grafisk skrivebord (X), det må du avslutte og gjøre alt fra kommandolinjen, slik som jeg forøvrig har nevnt over. Men, gjør som det er sagt her, bruk pakkebehandleren for dette.

Endret av MarkT
Lenke til kommentar

Hei. Du må vel gå til mappa som fila ligger i også, så skriver du sh filnavn.run.

Siden at jeg er vandt til Slackware så bruker jeg å logge inn som root (Altså su) og root passord. Så navigerer jeg til mappa som fila ligger i også skriver jeg sh filnavn.run.

Jeg husker ikke om jeg har prøvd å installere Skjermdriver i X noen gang, men det kan sikkert stemme at du ikke kan installere den når du er i X.

Lenke til kommentar

Vær så snill å ikke veilede brukeren på hvordan han skal kjøre installeren, når han absolutt ikke bør kjøre den. Gjør som forklart i første svar, bruker restricted drivers manager, det er mye tryggere, og mye enklere. Som hovedregel får du alt av software gjennom pakkesystemet, ingen grunn til å surfe hvileløst rundt på nettet slik som i windows. Lær deg å bruke pakkesystemet, alt mellom himmel og jord finnes der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...