Gå til innhold

Hvor lenge er urimelig når det gjelder reperasjon?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

I november 2007 leverte jeg inn min Xbox 360 pga. en feil (red circle of death, tror det har noe med hovedkortet å gjøre) på Euronics.

 

Nå, snart 2 måneder senere, sitter jeg fremdeles her uten Xbox, og reperasjonen er enda ikke påbegynt (har ringt). Er ikke dette urimelig lang tid? Og siden jeg er lei av å vente, er det mulig å få pengene tilbake, tilgodelapp eller kreve en ny?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmmm... har tatt imot mange 360 med samme feil på jobben men de er da som regel tilbake igjen etter maks 4-5 uker... men spørs hva som har ryki, hvem som reparerer, tilgjengelighet på deler, trafikk på verksted og når butikken sendte den inn...

 

på verksted så er jo ikke lørdag og søndag virkedager så 2mnd vill da si ca 40 virkedager med da jul i mellom som da igjen vil kutte fort bort 5-10 dager til... så de har da kanskje da ha hatt 30-35 dager på seg og da hvis de har måttet bestille spesielle deler (opplevde at de trengte ca 15dager for å skaffe 1 del fra japan på en 360 service en gang. De hadde beklaget dette i servicerapporten)

 

så kan nok muligens måtte vente litt til.. tar jo 4-5 uker bare for software oppdatering på mobiler for tiden...

Lenke til kommentar
hmmm... har tatt imot mange 360 med samme feil på jobben men de er da som regel tilbake igjen etter maks 4-5 uker... men spørs hva som har ryki, hvem som reparerer, tilgjengelighet på deler, trafikk på verksted og når butikken sendte den inn...

 

på verksted så er jo ikke lørdag og søndag virkedager så 2mnd vill da si ca 40 virkedager med da jul i mellom som da igjen vil kutte fort bort 5-10 dager til... så de har da kanskje da ha hatt 30-35 dager på seg og da hvis de har måttet bestille spesielle deler (opplevde at de trengte ca 15dager for å skaffe 1 del fra japan på en 360 service en gang. De hadde beklaget dette i servicerapporten)

 

så kan nok muligens måtte vente litt til.. tar jo 4-5 uker bare for software oppdatering på mobiler for tiden...

 

Ingenting av det er relevant for forbruker, selger bærer ansvaret for at avhjelp skjer innen rimelig tid. 2 måneder er for lang tid, så jeg ville anbefalt å be om omlevering eller heving.

Lenke til kommentar

Ta med deg servicepapiene til butikken og forlang at de enten hever kjøpet eller gir deg en ny Xbox. Vis til Forbrukerkjøpsloven:

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Med "innen rimelig tid" mener man i de fleste tilfeller 4-5 uker.

 

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

 

Dersom du ikke har fått et låneprodukt i denne perioden kan du også vektlegge det, men det at den har vært borte på service i to måneder er egentlig grunn god nok for heving.

 

Dette betinger selvfølgelig at du ikke selv er skyld i skaden, men hadde du vært det hadde du sikkert fått beskjed om dette for lenge siden. =)

 

Edit: En liten bug i systemet her. I første quote skriver jeg "§30,", men det kommer opp som "§30 @".. snodig.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Takker for fine svar :)

 

Jeg skal ringe til dem i dag, år høre med den om evt. heve kjøpet. Fikk også en melding i dag om at "Euronics unskylder at de har brukt så lang tid på reperasjonen din. Takk for din tålmodighet."

 

Har ikke hatt noe lånemaskin i reperasjonstiden, men så har jeg ikke spurt heller. Forandrer det noe?

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...