Gå til innhold

finner ikke kabel til lydkortet mitt

Anbefalte innlegg

hei. har et lydkort med optisk utgang, men den optiske kabelen som jeg har og bruker til stereoanlegget mitt passer ikke. normalt sett er hullet firkantet, men dette er rundt.

har prøvd og søke etter en slik kabel, men finner bare "vanlig" kabel.

noen som vet hvor jeg kan få tak i en slik kabel? helst 4 eller 5 meter og helst støyskjermet etc

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neida, du er absolutt ikkje det.

Var litt mystisk, Creative gjer det ikkje enklare ved å bidra med så lite informasjon som mogleg. Eg har sett denne digitale I/O-modulen til Creative, men eg trur ikkje den er optisk.

Det er ein optisk S/PDIF-utgang på kortet, kanskje det er den runde du linka til.

Lenke til kommentar

ok :)

men uansett, må ha en kabel til dette, noen som vet?

eller slik som det er nå, er det greit å bruke optisk ut fra hovedkortet (integrert) for nice lyd? har et surroudn anlegg til 30.000 som alt ble nevnt i lyd og bilde for omtrent beste i prisklassen (tannoy og harman kardon) og vil gjærne bruke pc`n som lydkilde uten at lyden blir herpa.

Lenke til kommentar

Om du husker tilbake til Minidisc-dagene, så var den type optisk tilkobling vanlig... dvs "minijack-optisk"...

Ikke ofte den er brukt, men tydeligvis fortsatt en mulighet :)

Når det gjelder optisk fra en PC til et annlegg i den prisklassem, som jeg også forøvrig befinner meg i, så vil jeg anbefale å legge litt penger i den optiske kabelen... men med moderasjon, en av di billigste fra monster holder lenge ;)

Hadde vi snakket dyr DVD/HD/BR-spiller, så ville jeg anbefalt en mer påkostet kabel. Men uten å ha helt belegg for å si det, så er forskjellen mellom en dyr og billig kabel ikke så stor som prisforskjellen er, selv om det er en del å hente fra dem :)

Kanskje jeg, etter nermere ettertanke, burde bytte ut kabelen jeg selv bruker mellom annlegg og PC... er en 10 meters 400kr kabel, mot en 300 kr 1,5 meter techlink... :)

Til 360en bruker jeg en monster til 4-500kr som jeg fikk gratis i bytte mot PCsuports...hehe, ikke ofte man får noe igjen for sånt... ;)

På tide å ta kvelden, ser det på kvervuleringen.... mener formuleringen :) Eller litt Biosjokk ;)

Lenke til kommentar

Prisen på en optisk kabel spiller liten rolle.

Eneste som er bedre med en dyr kabel er tøyelighet og for noen skrytefaktor.

En optisk kabel overfører digitale signaler og påvirker ikke lydkvaliteten i det hele tatt...enten har du lyd ellerså har du det ikke.

Att lydkvaliteten blir bedre med en dyrere kabel er kun placebo effekt

Lenke til kommentar

En optisk kabel overfører digitale signaler og påvirker ikke lydkvaliteten i det hele tatt...enten har du lyd ellerså har du det ikke.

Svært så bastant man var i uttalelsene her ;) Men såklart en diskusjon jeg ikke gidder å ta... Vet at "dere" er overbevist om det, og jeg er overbevist om noe annet :)

Lenke til kommentar

Svært så bastant man var i uttalelsene her ;) Men såklart en diskusjon jeg ikke gidder å ta... Vet at "dere" er overbevist om det, og jeg er overbevist om noe annet :)

Da er du overbevist av placebo, og vi andre overbevist av virkeligheten. Det er ikke mulig å få et 1 eller 0 til å høres bedre ut uansett hva slags kabel du ahr, enten er det et ettall, eller et null.

Lenke til kommentar

Da er du overbevist av placebo, og vi andre overbevist av virkeligheten. Det er ikke mulig å få et 1 eller 0 til å høres bedre ut uansett hva slags kabel du ahr, enten er det et ettall, eller et null.

Bra at du står på ditt ;)

Lenke til kommentar

Flimzes har helt rett. Pris på en optisk kabel påvirker ikke lydkvalitet i det hele. Hva som kan være grunn for å kjøpe en kabel til 300 - 400 kr i stedet for en til 150 kr er at den er mer solid og bøyelig, og således tåler noe mer håndtering.

Og jeg har faktisk testet med en "syltynn" billigkabel kontra en dyr kabel ( ca 600 kr). Ikke snakk om jeg klarte å høre forskjell. På digital Coax kan det være forskjell pga mindre jitter i en dyrere kabel.

Ellers er Toslink <-> 3,5 optisk kabel ikke uvanlig. Alle bærbare med digital utgang bruker denne typen, samme gjør svært mange rimeligere lydkort og eksterne lydkort. Videre ble det brukt på en god del Sonyprodukter, f.eks MD-spillere.

Ellers er det slik at har man HK med digital utgang, ikke minst Toslink og skal kjøre lyden til et noe bedre stereo/surrondanlegg bør man kjøre lyden ubehandlet til forsterkerens DAC. Da kan man like gjerne bruke HK sin utgang, og gjerne med ASIO drivere.

Lenke til kommentar

Regner med at du kjøper s-ata kabler av høy kvalitet for høyere overføringshastighet også :roll:

Lenke til kommentar

Regner med at du kjøper s-ata kabler av høy kvalitet for høyere overføringshastighet også :roll:

Selv om du ikke er enig med meg, så er det ingen grunn til å være spydig ;)

Har sagt mitt og bryr meg lite om hva du mener!

Endret av Duckhunter
Lenke til kommentar

Folkens, ikkje ta den diskusjonen her takk.

Det var nevnt ein kabel her oppe, Optisk - Minijack. Korleis i alle dagar skal det gå til? Konverterer kabelen lyssignalet til elektrisk? Eg hadde MD-spelar, men aldri noko optiske greier, alt gjekk gjennom minijack.

Lenke til kommentar
Folkens, ikkje ta den diskusjonen her takk.

Det var nevnt ein kabel her oppe, Optisk - Minijack. Korleis i alle dagar skal det gå til? Konverterer kabelen lyssignalet til elektrisk? Eg hadde MD-spelar, men aldri noko optiske greier, alt gjekk gjennom minijack.

Neinei, det er en optisk minijack, altså minjacken sender ut lyssignaler. En tos i 3.5mm format liksom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...