Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Kjøpte ny snøfreser i dag, den ble levert uten olje, som dermed må fylles på før bruk. Jeg har lest både den norske og den engelske manualen fra perm til perm, men ingen steder står det hvilken type olje motoren skal ha. I butikken sa selgeren 10-40 halvsynt eller 5-40 synt, men jeg vet ikke om jeg kan stole på dette. Noen som vet hva som er riktig? Det er snakk om en ensylindret 4-takter på 6.5 hk. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Kjøpte ny snøfreser i dag, den ble levert uten olje, som dermed må fylles på før bruk. Jeg har lest både den norske og den engelske manualen fra perm til perm, men ingen steder står det hvilken type olje motoren skal ha. I butikken sa selgeren 10-40 halvsynt eller 5-40 synt, men jeg vet ikke om jeg kan stole på dette. Noen som vet hva som er riktig? Det er snakk om en ensylindret 4-takter på 6.5 hk. Jeg kjøpte meg ny Partner 5.5HK i 2005. Der fulgte det med en liter olje fra fabrikken med viskositet 10W30. I brukerhåndboken står det at den mellom -18 - +5 grader Celcius kan bruke 5W30 eller 10W30. Det står ingen ting om type olje. Jeg bruker samme olje som jeg bruker på bilen. Min forrige snøfreser var en 10HK Canadisk produsert maskin (husker plutselig ikke merket lenger) som jeg kjøpte i 1986, som jeg brukte fram til 2004. Også på denne brukte jeg kun vanlig motorolje for bil, syntetisk, halvsyntetisk og mineralolje om hverandre. Jeg tror det viktigste er at det er olje nok på den. Denne maskinen ga jeg bort til min svigerbror da jeg flyttet, og den går såvidt jeg vet som en klokke ennå. Den er altså 22 år så jeg vil tro at vanlig motorolje for bil duger bra. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) Takk for det, da har jeg litt mer kontroll. Lastet ned manualen for Stigas 2007/08-modeller, og der står det omtrent dette: - Använd olja av god kvalitet märkt A.P.I service “SF”, “SG” eller “SH”, använd SAE 5W30. Vid temperaturer under -18° C, använd SAE 0W30. Varning! Använd inte SAE 10W40! Sjekket også med Kärcher: Ölsorte über 0°C: SAE 30 Ölsorte unter 0°C: SAE 5W30 Ölsorte unter -18°C: SAE 0W30 Så da blir det nok fra dunken til bilen Endret 9. januar 2008 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Siden en snøfreser går i temperaturforskjeller anbefaler mange forhandlere at man skifter olje en gang pr. sesong også. Står det noe om dette i manualen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Siden en snøfreser går i temperaturforskjeller anbefaler mange forhandlere at man skifter olje en gang pr. sesong også. Står det noe om dette i manualen? Det gjør det! Skift etter 5 timer, og hver 25. time deretter (eller var det hver 50. ende, har ikk dok foran meg nå). Lenke til kommentar
bamsemoms Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Kjøpte ny snøfreser i dag, den ble levert uten olje, som dermed må fylles på før bruk. Jeg har lest både den norske og den engelske manualen fra perm til perm, men ingen steder står det hvilken type olje motoren skal ha. I butikken sa selgeren 10-40 halvsynt eller 5-40 synt, men jeg vet ikke om jeg kan stole på dette. Noen som vet hva som er riktig? Det er snakk om en ensylindret 4-takter på 6.5 hk. en snyfreser skal ha 5-40 ..synt må aldri bruke bilolje.. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Kjøpte ny snøfreser i dag, den ble levert uten olje, som dermed må fylles på før bruk. Jeg har lest både den norske og den engelske manualen fra perm til perm, men ingen steder står det hvilken type olje motoren skal ha. I butikken sa selgeren 10-40 halvsynt eller 5-40 synt, men jeg vet ikke om jeg kan stole på dette.Noen som vet hva som er riktig? Det er snakk om en ensylindret 4-takter på 6.5 hk. en snyfreser skal ha 5-40 ..synt må aldri bruke bilolje.. Tror ikke du selv helt vet hva du snakker om! Syntetisk olje er også bilolje, og som jeg skrev litt overfor her, jeg har brukt motorolje for bil på min egen snøfreser i 18 år uten problemer. Denne maskinen er nå 22 år og den går som en klokke ennå. Motorolje for bil er av en vel så god kvalitet enn oljen som følger med en ny snøfreser. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Kjøpte ny snøfreser i dag, den ble levert uten olje, som dermed må fylles på før bruk. Jeg har lest både den norske og den engelske manualen fra perm til perm, men ingen steder står det hvilken type olje motoren skal ha. I butikken sa selgeren 10-40 halvsynt eller 5-40 synt, men jeg vet ikke om jeg kan stole på dette. Noen som vet hva som er riktig? Det er snakk om en ensylindret 4-takter på 6.5 hk. en snyfreser skal ha 5-40 ..synt må aldri bruke bilolje.. Et utrolig dårlig utsagn. Få en god forklaring på hvorfor ikke bilolje kan brukes? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Det er ikke noe som heter bilolje. Det er motorolje. Det finnes også gressklipperoljer men det er fortsatt motorolje. Jeg ville ha putta på en helsyntetisk 5-30W olje. Det er en del mindre motorer med en slags katalysator, så da må en bruke helsyntetisk. Den skal også byttes etter 5 timer (innkjøringen) da motoren går seg til og har litt høyere slitasje under den perioden. En motor skal derfor helst ikke ha full trøkk de første 5 timene, og i alle fall ikke full gass uten motstand. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå