Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Elkjøp sin annonsegaranti - Hva innebærer den?


Anbefalte innlegg

De som har fulgt med i et par andre tråder har sett at Elkjøp sin annonsegaranti har vært diskutert i forbindelse med en Phillips TV som var på tilbud i Elkjøps nyttårskampanje. Jeg velger å skille dette ut i en ny tråd i dette forumet fordi det handler mindre om TV-en og mer om hva annonsegarantien innebærer.

 

Utgangspunktet var altså en kampanje hvor Elkjøp hadde tilbud på en TV i et begrenset antall (1.000 stykker). I kampanjen ble det gjort tydelig klart at det var et begrenset antall. Nederst på hver side i brosjyren står følgende:

 

Vi garanterer at du får kjøpt det annonserte produktet i 3 dager, og blir vi ikke utsolgt vil prisene gjelde fra 2. januar t.o.m. 5. januar.

 

Altså: De garanterer at du skal få kjøpt produktet til den prisen i 3 dager fra kampanjestart 2. januar (2., 3. og 4. januar) og hvis de ikke blir utsolgt får du også kjøpt det til den prisen den 4. dagen (5. januar).

 

Et annet sted i brosjyren står følgende utdyping av annonsegarantien:

 

3 dagers annonsegaranti:

 

Hvis vi blir utsolgt innen 3 dager fra annonsedato, og vi ikke innen 10 dager klarer å skaffe deg det annonserte produktet, garanterer vi deg et likeverdig eller bedre produkt til samme pris.

 

Det blir ikke tatt forbehold om at annonsegarantien ikke gjelder de varene de har begrenset antall av.

 

En Elkjøp-ansatt her i forumet har bekreftet at de har fått beskjed sentralt om at annonsegarantien også gjelder denne TV-en, selv om den er i begrenset utvalg. Det vil altså si at alle som gikk til butikken 2.-4. januar skulle få beskjed om at de enten kunne reservere eller få et annet likeverdig eller bedre produkt til samme pris om butikken var utsolgt for denne TV-en. Flere personer, inkludert undertegnede, fikk svar fra sine butikker om at annonsegarantien ikke gjaldt denne TV-en da det var et begrenset antall. Den samme beskjed ble også gitt muntlig og skriftlig fra flere ansatte ved Elkjøps kundesenter.

 

Jeg kontaktet da Elkjøp sitt hovedkontor sentralt for å få en endelig avgjørelse på hva Elkjøp mente annonsegarantien innebar. Jeg fikk kontakt med en på salgsavdelingen som bekreftet muntlig at annonsegarantien måtte gjelde og at den informasjonen som ble gitt fra butikkene og kundesenteret var feil. Det samme sa salgslederen for Elkjøp sentralt på telefon i dag. Jeg ba da om å få dette bekreftet skriftlig pr. e-post. I e-posten fra salgslederen går han tilbake på det han sa på telefonen og hevder nå følgende:

 

- I annonsen til 2/1 annonserte vi 32PFL5322 til 4444,- med begrensning i annonsen på 1000 stykker. Vi har ca 100 butikker i Norge, så det blir i snitt 10 til hver butikk (enkelte butikker får mer, og andre mindre basert på størrelse). Denne annonsen skulle gjelde for uke 1, dvs 4 salgsdager.

- Når vi åpner dørene 07.00 den 2/1 strømmer det på med kjøpelystne kunder som vil ha blant annet denne Philips TVen. Vi ser fort at 1000 stykker er for lite i forhold til pågangen rett etter åpning, og det går derfor ut med en beskjed til butikk om å reservere for kunden, da vi jobber med å få tak i mer. Denne beskjeden gikk på morgenen samme dag. Dette sa vi da vi ville la de kundene som sto opp tidlig denne dagen faktisk få benytte seg av tilbudet, på tross av god merking om begrensett antall på 1000 stykker.

- På tross av god merking i annonsen på 1000 stykker, har vi alikevel skaffet langt over dette i form av erstatninger til butikkene våre. Vi har i mange tilfeller gitt ut en modell fra Philips som heter 32PFL5522 til samme pris, denne har en innebygget digital tuner (som forøvrig fungerer kun i Sverige), men ellers lik. I tillegg har vi gitt ut 32C3500 samt 32C3005 fra Toshiba, selvsagt til samme pris. Totalt har vi overgått de tusen med mange hundre TV'er, dette da vi ønsket å gjøre flest mulig kunder fornøyd. Dersom noen alikevel ikke har blitt fornøyd, er vi lei oss for dette.

 

Summerer vi dette ser vi at på tross av god merking, har gitt ut langt mer enn det nødvendige, dette selvsagt fordi vi ønsker at flest mulig kunder skulle få en TV til denne gode prisen. Dersom det er noen kunder som tidlig morgenen den 2/1 ble sendt ut av butikkene våre og fått fortalt at annonsegarantien ikke gjalt, beklager vi dette på det sterkeste da vi ga butikkene beskjed om å reservere slik at alle kunder som sto opp tidlig for å være i butikken 07.00 fikk benytte seg av tilbudet på tross av gyldig merking. Jeg ønsker å presisere at dette gjelder kun rett etter åpning, dersom en kunde kom senere samme dag, eller senere samme uke, gjalt selvsagt ikke annonsegarantien vår, da det var merket tydelig med kun 1000 stk totalt fordelt på alle våre butikker.

 

Det han sier her er altså at annonsegarantien kun gjaldt de som ikke fikk TV-en umiddelbart etter åpning, og ikke de som kom senere samme dag eller senere i uken. Det han skriver er i direkte strid med det hans kollega sa tidligere i uken og det han selv sa på telefon.

 

Grunnen til å ta opp dette er at det er vanlig at Elkjøp annonserer med varer i begrenset antall (i følge salgslederen) og at annonsegarantien ikke gjelder disse varene selv om ikke Elkjøp tar noe forbehold om dette. Det er også gitt svært ulik informasjon fra ulike deler av Elkjøp-systemet og det er vanskelig for kundene å vite hva de faktisk har å forholde seg til. Jeg har, til informasjon, oversendt spørsmål rundt dette til Forbrukerombudet for å finne ut hvordan denne saken står i forhold til tolkningen av informasjonen fra Elkjøp. Det ville vært svært interessant å få prøvet denne garantien opp mot en domstol slik at det blir slått fast hva garantien faktisk innebærer slik den er utformet pr. i dag.

 

Hvis enkelte skulle falle for fristelsen til å tro at det handler om hets av Elkjøp så hopp over å svare, det er ikke det det dreier seg om i det hele tatt. Tråden er fortsatt ut fra en annen diskusjon hvor det begynte å bli off-topic og jeg mener det er viktig for meg som kunde å vite hva en slik garanti innebærer og hva Elkjøp vil gjøre om jeg velger å benytte meg av garantien. Ut fra diskusjonene i andre tråder og antall PM-er jeg har fått er det flere som er interessert i å få dette avklart en gang for alle. Så langt er det svært forskjellige og uklare svar som har kommet fra Elkjøp sin side.

 

Edit = Lagt til et avsnitt til slutt.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er litt oppdatert informasjon fra salgslederen i Elkjøp sentralt:

 

Vi mener at så lenge produktet er merket med begrensett antall, gjelder ikke annonsegarantien vår. Om noen av våre kollegaer har sagt noe annet, beklager jeg dette, det er i så fall feil. De kundene som først har blitt lovet dette, skal vi selvsagt ordne en tilsvarende TV til dersom de kontakter oss.

 

I forhold til informasjonen som blir gitt i annonseringen mener jeg dette ikke er holdbar praksis. Saken er meldt Forbrukerombudet for å få en avklaring på hvordan saken står juridisk i forhold til Markedsføringsloven.

Lenke til kommentar

Får håpe at Forbrukerombudet behandler saken og fatter et vedtak.

 

Egentlig kan man tolke dette begge veier, siden det er gode holdepunkter for begge tolkningsmuligheter. Og som du skriver så har de ikke gjort noen direkte unntak fra annonsegarantien i annonsen.

 

Hvis det er tolkningen til Elkjøp sentralt så vil jeg si at annonsegarantien ikke er verdt blekket den har blitt skrevet ut med. For har man for mange unntak fra denne annonsegarantien i en DM så er den bare reell i teorien og ikke i praksis.

 

Edit: Her er en artikkel fra avisen adressa som omhandler noe av dette:

 

http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article935716.ece

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Der er vi helt enige. Elkjøp tar noen forbehold men samtidig tar de ikke forbehold. De kan ikke samtidig mene alt de skriver i sin annonsering da den ene teksten slår den andre ihjel. Det at salgslederen så direkte skriver at annonsegarantien ikke gjelder er forsåvidt positivt, da har man noe konkret å gå etter når man skal vurdere garantien juridisk.

 

Det er vel noe av det som jeg opplever som problematisk: De er veldig flinke til å finne løsninger som er akseptable for den enkelte kunde. Jeg fikk til og med tilbud på en TV innenfor annonsegarantien for at jeg skulle være fornøyd, selv om garantien var gått ut for lengst. Det er i og for seg positivt at de finner løsninger men uakseptabelt at de bruker en uryddig markedsføring og så finner løsninger for dem som klager høyt nok.

 

Det blir uansett spennende å se hva Forbrukerombudet har å si.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det jeg ble fortalt var at de garanterer at når de får inn varen har de den i tre dager. Og fra annonsedag har de 10 dager på å skaffe varen.

 

Men når jeg er på jakt etter et bestemt produkt og ikke vil ha et annet merke/spill/dvd osv. Så hjelper ikke denne garantien meg noe.

Er litt kjipt at gang på gang når man skal kjøpe noe som faktisk er et bra tilbud i annonsebladet deres, at varen ikke er inne, selv om det er annonsert.

Lenke til kommentar

anonsegarantien går ut på at elkjøp garanterer at du skal få den varen til den prisen de 3 første dagene av annonsen. Hvis elkjøp ikke har fått den inn på lager (pga forsinket levering, blinkset på antall som blir bestilt til kampanje etc..), så har elkjøp 10 dager på seg å skaffe det produktet, ellers så vil du få et annet, som regel bedre, produkt.

 

Er det et produkt du absolutt skal ha så be selger bestille opp til deg eller i det minste reservere en til deg. Skulle den ikke la seg skaffe innen 10 dager (eller den perioden du syns er rimelig å vente på AKKURAT det produktet) så skal du få tilbud om et alternativt bedre produkt.

 

Jobber selv i elkjøp og det er SVÆRT sjeldent jeg ikke klarer å finne gode løsninger på stedet.

Endret av Loko
Lenke til kommentar

så la oss si jeg vil ha en liten ting som f.eks en dvd. Og dere ikke har den inne når annonseavisen/kampanjen starter. Jeg vil ikke ha en annen dvd, men akuratt den filmen. Ingenting kan være et alternativ til en film. Greit nok med pc, tv osv. at det kan være alternativer.

 

Dere garanterer at varen skal være inne de tre første dagene. Det er den ikke. Så derfor er det en ny garanti som gir dere 10 ekstra dager å skaffe varen. Den motsier jo den første garantien om at varen skal være inne i 3 dager.

 

Ikke alltid en ansatt husker å ringe heller.

 

 

 

Et OT-spørsmål: Hva slags bevis må dere(elkjøp) ha på at en vare er billigere en annen plass og matche prisen? Ikke alle butikker som gir ut annonser, pristilbud på kvittering.

Eneste jeg kommer på er å ta et bilde av produktet med mobilen. Kan det fungere?

Lenke til kommentar

En løsning som jeg ofte bruker om en DVDfilm eller andre UNIKE varer er vesentlig forsinket er at kunde får den gratis av oss, eller feks til halv pris om den er dyrere. Vi er løsningsorienterte, ingen grunn til å være vanskelig pga 200,- heller.

 

At en ansatt ikke husker å ringe er spekulasjon, vi følger opp våre kunder så godt det går, glipper kan skje men vi er alle mennesker.

 

Ta bilde med mobilen vil fungere, men ofte vil vi ringe sjappa og sjekke at varen er på lager. Mange som spekulerer i svært lave priser på varer men som ikke har de tilgjengelig for salg (Feks Coop OBS før jul som solgte nintendo wii til 2195,- i en annonse som skulle vare i 14 dager, men gikk tom for wii første ettermiddag annonsen varte..).

Lenke til kommentar
Ta bilde med mobilen vil fungere, men ofte vil vi ringe sjappa og sjekke at varen er på lager. Mange som spekulerer i svært lave priser på varer men som ikke har de tilgjengelig for salg (Feks Coop OBS før jul som solgte nintendo wii til 2195,- i en annonse som skulle vare i 14 dager, men gikk tom for wii første ettermiddag annonsen varte..).

 

Hehe, var slik hos oss også. Dem hadde vel 30-40 stk som forsvant i løpet av formiddagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...