Premium manegment Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Er det noen andre her som opplever at folk sier at elektronisk musikk som er laget på PC-en ikke er pc musikk? (snakker om hardstyle, trance etc) opplever det nesten daglig og jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har vært frista til å slå dem ned! noen som har noen bra argumenter mot dette? jeg pleier å si foreksempel: hva forbinder du med musikk svar: en eller annen sjanger meg: hvordan er det laget? svar enten pc eller gitarer trommer etc meg: hvordan er trance laget? svar: pc musikk, CRAAAAP meg: musikk er lyder satt sammen til til rytmer og da er vel trance på lik linje med all annen musikk musikk? (diskusjonen fortsetter og de klarer ikke innrømme det) er dette et fullverdig argument fra min side? er det noe annet jeg kan si som overbeviser mer? fortell gjerne om situasjoner du selv har opplevd! Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Det siste du sa er egentlig kronargumentet og du vant diskusjonen men snakker tydeligvis med folk som ikke vet når de har tapt. Men er noen argumenter: -I dag er ALL musikk produsert på datamaskiner og mikset og herjet med på PC. Finnes lite musikk som er blottet for elektroniske hjelpemiddeler, ikke en gang Darkthrone bruker båndopptaker lenger. -Trance har rytme, oppbygning og melodi. Det at noe er repetivt gjør ikke noe mindre til å være musikk. (Dessuten så skal trance være repetivt, det ska liksom "lulle" deg inn i en transe.) Sistnevnte er repetisjon av argumentet du brukte, og egentlig... du trenger ikke flere argumenter enn dette. Lenke til kommentar
DanielvanSand Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Er jo også greit å få med seg at 95% av låtene som blir signert og sluppet ut, blir lagd av personer med årevis av muskalske ferdigheter, som også kan spille piano m.m. Det kan sammenliknes med klassisk musikkk. Det høres simpelt ut og lett å lage, men når man først skal prøve det selv, får man ikke resultater fler om et år eller to. Men selfølgelig: Dette gjelder trance og ikke Handz Up, som folk liker å blande med trance. Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 (endret) Dette er kanskje ikkje egna til å avklare spørsmålet, men her er ein nyttig link til Wikipedia sin definisjon av musikk: http://en.wikipedia.org/wiki/Definition_of_music Som du ser er ikkje dette nødvendigvis eit spørsmål som har eit kort og konsist svar, definisjonen av musikk er til ei viss grad avhengig av kontekst og ditt eige standpunkt. Musikk kontra støy er sentralt. "Music, like art, is a subjectively perceived phenomenon". Dette er ei god samanliking. Kva er kunst? Er det kunst om eg malar ein prikk på eit tomt lerret? Er det musikk om eg klimprar tre tilfeldige notar på eit ustemt piano? Du seier at musikk er lydar sett samen til rytmer, så slik sett er nok klimpringa mi musikk, og i ein tilsvarande definisjon vil prikken eg malte på lerretet vere kunst. Det er mange faktorar som spelar inn. Di oppleving av min musikk er som som sagt sentral. Du høyrer meg klimpre på pianoet, og om du har sansen for abstrakt og dissonant musikk så høyrer du kanskje kvalitet, og tenkjer at det var i grunnen feitt at pianoet var ustemt, det ga ein ny dimensjon til musikken. Om du er meir tradisjonell av deg så ber du meg kanskje slutte å bråke med det pianoet og heller finne meg ei bok å lese i. Musikk eller støy? Sjølv tykkjer eg heilt klart ikkje at bruk av PC skal diskvalifisere eit sett lydar som musikk. Du kan lage musikk på PCen som høyrest ut som om den er spelt med vanlige fysiske instrument som trommer og gitar. Vanilin gir smak det òg, sjølv om det ikkje er vanilje. Dette argumentet blir dermed for meg heilt uforståeleg. Skal du måtte vite om gitarlyden du høyrer på vart produsert av ein fysisk gitar eller av software før du kan uttale deg om det er musikk du høyrer på? Sjølvsagt ikkje. Dette med "PC-musikk" er dermed ikkje eit godt argument. Det du eigentleg spør om er vel om dei lydane som er typiske for elektronisk musikk (synth-aktige lydar, "plasttrommer") ikkje er "godkjende" til bruk i musikk, eller noko slikt. Software-produserte lydar finst i all slags musikk, så det må i såfall vere musikk som kun brukar denne typen lydar folk argumenterer for at ikkje er musikk. For meg blir dette ein altfor snever måte å skulle avgrense musikken på. Ein kan kanskje seie at alle har rett til å definere kva som ligg i begrepet musikk, men det er ein haltande logikk med like mykje kredibilitet som ein amerikansk kristenrepublikanar som har blitt ferska i Thailand med snabben oppe i ei spretten guterompe. Endret 10. januar 2008 av svinepelz Lenke til kommentar
Psychotron Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Er det noen andre her som opplever at folk sier at elektronisk musikk som er laget på PC-en ikke er pc musikk? (snakker om hardstyle, trance etc) opplever det nesten daglig og jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har vært frista til å slå dem ned! noen som har noen bra argumenter mot dette? jeg pleier å si foreksempel: hva forbinder du med musikk svar: en eller annen sjanger meg: hvordan er det laget? svar enten pc eller gitarer trommer etc meg: hvordan er trance laget? svar: pc musikk, CRAAAAP meg: musikk er lyder satt sammen til til rytmer og da er vel trance på lik linje med all annen musikk musikk? (diskusjonen fortsetter og de klarer ikke innrømme det) er dette et fullverdig argument fra min side? er det noe annet jeg kan si som overbeviser mer? fortell gjerne om situasjoner du selv har opplevd! Når du diskuterer med folk slik, er det ingen som har kommet med argument om tekst..? Såvidt jeg har hørt ( jeg har ikke satt meg inn i techno da, menmen) er det ikke tekster, i techno, så da er det jo ikke noe budskap i musikken..? Lenke til kommentar
drood Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Når du diskuterer med folk slik, er det ingen som har kommet med argument om tekst..? Såvidt jeg har hørt ( jeg har ikke satt meg inn i techno da, menmen) er det ikke tekster, i techno, så da er det jo ikke noe budskap i musikken..? må det være noe budskap i musikk da? Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Du kan vel ikke seriøst mene at fraværet av tekster betyr at det ikke er musikk? Hør på en symfoni. Er ikke det musikk? Lenke til kommentar
Psychotron Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Du kan vel ikke seriøst mene at fraværet av tekster betyr at det ikke er musikk? Hør på en symfoni. Er ikke det musikk? Jo, selvfølgelig! Men jeg syns som regel teksten er viktig..da har musikken faktisk et budskap Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 (endret) Du kan vel ikke seriøst mene at fraværet av tekster betyr at det ikke er musikk? Hør på en symfoni. Er ikke det musikk? Jo, selvfølgelig! Men jeg syns som regel teksten er viktig..da har musikken faktisk et budskap Så du mener at Beethoven f.eks ikke er musikk? Hvorfor skal det ha et budskap. Musikk er først og fremst toner som er satt sammen. Endret 10. januar 2008 av tjalla Lenke til kommentar
Psychotron Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Du kan vel ikke seriøst mene at fraværet av tekster betyr at det ikke er musikk? Hør på en symfoni. Er ikke det musikk? Jo, selvfølgelig! Men jeg syns som regel teksten er viktig..da har musikken faktisk et budskap Les. Takk. Men musikken for så lenge siden var jo helt annerledes. F.eks ikke laget med bare eletroniske lyder. Og vær så snill å ikke komme med at all musikk blir laget ved hjelp av elektronikk, for det er jo selvfølgelig nødvendig for å få spillt inn. Lenke til kommentar
Psychotron Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Sånn er det bare i de fleste tilfeller, syns nå jeg. Selv om jeg hører litt på klassisk og, men det er jo fantastisk, i motsetning til hva techno er..syns jeg igjen. Lenke til kommentar
DanielvanSand Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 (endret) Såvidt jeg har hørt ( jeg har ikke satt meg inn i techno da, menmen) er det ikke tekster, i techno, så da er det jo ikke noe budskap i musikken..? Gjør det virkelig noe?. Som nevnt tidligere, skal melodiene, harmoniene og musikken generellt få deg i en transe, som får deg til å føle bra. Men selfølgelig: Dette gjelder (fremdeles) trance og ikke Handz Up, som folk liker å blande med trance. EDIT: Og hva med instrumentale album?. Hvorfor hører folk på det, hvis det ikke er noen tekster der?. Rart Sånn er det bare i de fleste tilfeller, syns nå jeg. Selv om jeg hører litt på klassisk og, men det er jo fantastisk, i motsetning til hva techno er..syns jeg igjen. Veldig rart, da uplifting/melodic trance er veldig basert på klassisk musikk... Endret 10. januar 2008 av Dalh Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Jeg gidder ikke engang diskutere med folk som mener trance ikke er musikk. Musikk eller ikke, jeg hører heller på det enn det crappet dem som oftest kommer med Lenke til kommentar
Psychotron Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 jajaja. nå må dere ikke tro at jeg ikke aksepterer det osv...vet jo nesten ingenting om det heller. Kanksje jeg skal holde kjeft...? Lenke til kommentar
teletubbiekid Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Er det noen andre her som opplever at folk sier at elektronisk musikk som er laget på PC-en ikke er pc musikk? (snakker om hardstyle, trance etc) Slikt sies om omtrent alle musikksjangre som skiller seg ut. meg: musikk er lyder satt sammen til til rytmer og da er vel trance på lik linje med all annen musikk musikk? Med det argumentet har du egentlig vunnet, men de vil uansett aldri innrømme det. Du får enten bare ignorere dem eller angripe deres musikksmak. Lenke til kommentar
DanielvanSand Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 jajaja. nå må dere ikke tro at jeg ikke aksepterer det osv...vet jo nesten ingenting om det heller. Kanksje jeg skal holde kjeft...? Yup. Da blir i det minste tråden mer seriøs Lenke til kommentar
Premium manegment Skrevet 10. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2008 (endret) takker for alle svar, beklager at jeg kanskje ikke har formulert meg helt riktig (norsk kunnskapene er rimelig på bånn!) men dere skjønner hva jeg mener.. er bare så deilig den følelsen å ha klart å få en til å bli stille når han greier å finne på noe så dumt å si som at techno m/undersjangrer ikke er musikk. og de aller værste er de som ikke greier å respektere at folk hører på det! og det med budskap: det er da også musikk selvom det er uten budskap? det er da masse musikk som har tekst som helelr ikke har noe spesielt budskap? am i right? Endret 10. januar 2008 av DJ_LoCo Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Du kan vel ikke seriøst mene at fraværet av tekster betyr at det ikke er musikk? Hør på en symfoni. Er ikke det musikk? Jo, selvfølgelig! Men jeg syns som regel teksten er viktig..da har musikken faktisk et budskap Hæ? Så musikk kan ikke utrykke noe uten å ha tekst? Lenke til kommentar
Psychotron Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Jo, det kan den vel, men ikke i like stor grad, mener jeg.. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Jeg er uenig, jeg vil heller si ikke i like nøyaktig grad. Det instrumentale i musikk er jo gjerne følelse-ladet, og det utrykker følelser veldig godt. Det er jo ikke uten grunn at de bruker mye symfoni-musikk i film. Dessuten så -kan- den være mer spesifikk. Edvard Grieg sin musikk var jo i sin tid et sterkt "statement" om at Norge burde ha sin egen identitet og kultur. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå