an_far Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Jeg har en datter som er kronisk syk. Hun kan ofte være syk en gang i uken, og kan dermed ikke gå i barnehagen. Min samboer og jeg prøver å bytte på hvem som skal være hjemme med henne, siden vi begge er i full jobb. Så fikk jeg vite forleden at vi skal begynne med bonus ordning på min jobb. 15% av overskuddet skal deles mellom de ansatte, det er en relativt liten bedrift (10-12stk) så d blir en del penger på hver. Så kommer det som blir veldig urettferdig i mitt tilfelle; For hver dag man er borte- syk/syk unge/permisjon uten lønn/legebesøk, osv... (stort sett alt bortsett fra ferie) trekkes 5% av bonusen!! Og det er ikke mulig å jobbe inn en dag man er borte. Altså er jeg hjemme med min datter 10 dager blir min del av bonusen halvert, er jeg borte mer enn 20 dager på ett år blir det ingen bonus på meg. Ellers er jeg alltid på jobb og gjør det jeg skal. I fjor og forfjor var jeg den som jobbet mest overtid av alle... Syns det er blodig urettferdig at jeg skal bli straffet for noe jeg ikke rår over.... Så jeg lurer egentlig på om noen vet om dette er lovlig, å bli straffet for legebesøk og sykebarn?? Eller om noen andre har vært borti lignende situasjoner??? Hvis det forblir slik på jobb blir det ihvertfall overtidsnekt fra min side!!!!!! Lenke til kommentar
PerB Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Vel. Bonus på grunnlag av årsresultat er noe hver enkelt er med å opparbeide. Kanskje andre ville oppfatte at en som er mye borte (uansett grunn) ikke har bidratt til overskuddet på lik linje med de andre? Lenke til kommentar
an_far Skrevet 9. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) Vel. Bonus på grunnlag av årsresultat er noe hver enkelt er med å opparbeide. Kanskje andre ville oppfatte at en som er mye borte (uansett grunn) ikke har bidratt til overskuddet på lik linje med de andre? Når jeg pleier å jobbe 400 overtidstimer i året vil jeg nå si jeg bidrar like mye til overskuddet, helst mer, enn de som ikke gidder å jobbe en time lenger enn 7,5 timers arbeidsdag. Det burde i det minste gå å jobbe inn og rette på timer man er borte mener jeg... Endret 9. januar 2008 av an_far Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Meg bekjent så er ikke dette så uvanlig. Min personlig bonusordning går f.eks. direkte på antallet timer jeg fakturerer. Er jeg syk i 10 dager så slår dette rett inn på bonusen. Fellesbonusen blir redusert ved fravær (dog ikke med 5% per dag da). Om dette er rettferdig kan man jo kanskje diskutere. Du kan jo se det fra de andre synsvinkel også. Bonus er en betaling for ekstrainnsats og prestasjoner. At de andre skal få mindre fordi du må være hjemme kan nok også føles urettferdig. Hovedpoenget er at bonus er noe helt annet enn lønn, og jeg synes personlig at det er greit med en slik ordning. Selv om det selvsagt føles kjipt for deg. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Vel, jeg vet ikke hvordan du beregner overtid... Hvis du har samme overtidsberegning som jeg hadde i den forige jobben min (100% på alt av overtid) så synes jeg ikke så veldig synd på deg. Dog, hvis dere er såpass få ansatte, så regner jeg med at dette har vært diskutert innad i bedrifte (du fikk vite om dette før det ble iverksatt) ta dette opp med sjefen din, på en saklig måte og spørr hvorfor du blir ekskludert fra denne bonusordningen... Hvis du ikke tjener noe særlig på overtiden din, så kan du liksågodt la være å jobbe overtid. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) Det er så vidt jeg vet ikke ulovlig å ha bonusordninger som "straffer" fravær, selv om det ikke akkurat er en elegant måte å tilrettelegge for medarbeidere med familie. Netthandelen hadde en lignende sak som ble omtalt i Aftenposten. I bunn og grunn signaliserer dette at ledelsen ikke stoler på at dere virkelig er syke når dere leverer sykemeldinger. I min stilling hadde det vært naturlig å slutte dersom jeg fikk så liten tillit. Siden bedriften er så liten så har du kanskje muligheter til å endre litt på vilkårene. Det burde f.eks. være mulig å innarbeide fraværet med overtid slik at dere får en fleksitid-ordning. Så lenge det ikke er en god grunn til at dere er mer produktive eller må være på kontoret på dagtid så hadde det vært rimeligere å kutte bonusen på grunnlag av hvor mye mindre enn et årsverk man produserer. Endret 13. januar 2008 av cybirg Lenke til kommentar
an_far Skrevet 8. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2008 Jeg å noen andre på jobb klaget på ordninga.... Å det hjalp!!!!!! Nå har vi fått følgende ordning: når året er omme telles alle de ansattes timer opp, overtidstimer også. Så deles den faste prosent-summen av overskuddet som vi får på antall timer alle ansatte har hatt, så man får en "timelønn". Da får hver ansatt betalt etter antall timer de har vært på jobb. KONGE spør du meg, er veldig fornøyd!!! Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Gratulerer, det var kjempehyggelig å høre at det ordnet seg. Det finnes jo ulemper ved denne ordningen også, f.eks. at det kan bli flere uproduktive overtidstimer, men det vil tiden vise. I mellomtiden kommer du nok godt ut av det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå