Gå til innhold

Vi metalheads = emo, satanister, homoer osv..?


Psychotron

Anbefalte innlegg

Først og fremst: Jeg håper dere forstår at folk ser på dere som satanister når man kler seg likt og bruker bandskjorter av gutta som brente ned kirker på 90-tallet og faktisk var satanister? Jeg har ikke noe imot de gutta, men ser ikke hvordan dere kan syntes det er rart. Jeg vedder på at de fleste metalheads ser på folk i gangsterklær som folk med ræva holdninger(ala kvinner er eiendom, dop er kult blabla).

 

Joda, innimellom. Og da tenker jeg. Wow, et intelligent menneske! :new_woot:

 

Haha. Hadde nesten samme opplevelse en gang. Det var en gangster-utlending på trinnet som skulle banke meg fordi jeg var ond. Så trampa hele kompisgjengen min opp bak meg og han ene kompisen min sa: "5 mot 1, så bring it!" så ble gangsterkisen stille og sa "jeg banker deg på fredag". Det er nærmere to år siden nå og jeg har enda ikke blitt banka :p

 

aah, den typiske ikke-helt-vellykket-wannabe-gangsteren

 

:!: Ja, dessverre.

Synes egentlig litt synd på de som følger flokken hele tiden. Må ha de dyreste og beste merkene fordi "alle andre har det".

 

Jeg syntes synd på mennesker som ikke innser at de like fullt er wannabees, selv om de ikke følger den samme strømmen som alle de andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå kjenner jeg at jeg starter å bli møkklei av at folk ikke vet hva en satanist er for noe.

det burde være mye mer om akkurat det livsynet i skolkeundervisning.

når jeg gikk på skolen lærte vi at satanister var folk som tilba satan, ofret jomfruer og brennte ned kirker. det er jo helt feil!

Hva er man om man tilber Satan, ofrer jomfruer og brenner ned kirker da? Vel, rent bortsett fra en kriminell, selvsagt. Eller mer interessant, er man ikke en satanist om man tilber Satan? At det skal være et krav å brenne en kirke eller ofre en jomfru for å være en ekte satanist er det vel ingen som mener :p

Lenke til kommentar
Er jeg den eneste som knapt har hørt ett av ordene blitt brukt nedsettende om meg? Folk liker ikke musikken jeg hører på, det er greit nok, men de fleste av de i omgangskretsen min nå bruker ikke en gang ordet "satanrock". De sier pent at de synes det er litt "bråkete".

 

På ungdomsskolen var det litt annerledes. Der ble AC/DC omtalt som "forferdelig jævla møkkasatanrock", men jeg ble allikevel ikke kalt "satanist".

 

Det eneste eksempelet jeg kan komme på er faktisk motsatt. Det var en diskusjon om litteratur/film for et par år tilbake. Da nevnte jeg noen eksempler på hva jeg kan like av litteratur/film, og fikk høre at jeg var "prince of darkness" fordi jeg kun sa det i ønske om å "virke ond" - at jeg ikke egentlig likte den typen litteratur/film. Nå skal det nevnes at denne jenta som sa det har kraftige psykopatiske tendenser, så det var nok et forgjeves forsøk i å få seg selv til å virke bedre enn meg.

 

haha, hvis de trur ACDC er satanistisk må de JAGGU være dumme og ignorante :D

Lenke til kommentar
Først og fremst: Jeg håper dere forstår at folk ser på dere som satanister når man kler seg likt og bruker bandskjorter av gutta som brente ned kirker på 90-tallet og faktisk var satanister?

 

Nå var det vel få av folka som brente kirker som var satanister, strengt tatt var de vel heller djeveldyrkere (ja, det er en forskjell mellom djeveldyrker og satanist). Men norsk media liker jo fortsatt å påstå at satanister = kirkebrennere, noe som ikke stemmer i det hele og det store.

Lenke til kommentar
Nå kjenner jeg at jeg starter å bli møkklei av at folk ikke vet hva en satanist er for noe.

det burde være mye mer om akkurat det livsynet i skolkeundervisning.

når jeg gikk på skolen lærte vi at satanister var folk som tilba satan, ofret jomfruer og brennte ned kirker. det er jo helt feil!

Hva er man om man tilber Satan, ofrer jomfruer og brenner ned kirker da? Vel, rent bortsett fra en kriminell, selvsagt. Eller mer interessant, er man ikke en satanist om man tilber Satan? At det skal være et krav å brenne en kirke eller ofre en jomfru for å være en ekte satanist er det vel ingen som mener :p

 

 

 

det jeg mener er at folk har misforstått prinsippen bak satanismen helt!

kjør et søk på wikipedia. så skal vi se om folk blir litt klokere

Lenke til kommentar
Først og fremst: Jeg håper dere forstår at folk ser på dere som satanister når man kler seg likt og bruker bandskjorter av gutta som brente ned kirker på 90-tallet og faktisk var satanister?

 

Nå var det vel få av folka som brente kirker som var satanister, strengt tatt var de vel heller djeveldyrkere (ja, det er en forskjell mellom djeveldyrker og satanist). Men norsk media liker jo fortsatt å påstå at satanister = kirkebrennere, noe som ikke stemmer i det hele og det store.

 

Hvis det ikke stemmer kan du vel kanskje utdype litt mer da?

Lenke til kommentar
Først og fremst: Jeg håper dere forstår at folk ser på dere som satanister når man kler seg likt og bruker bandskjorter av gutta som brente ned kirker på 90-tallet og faktisk var satanister?

 

Nå var det vel få av folka som brente kirker som var satanister, strengt tatt var de vel heller djeveldyrkere (ja, det er en forskjell mellom djeveldyrker og satanist). Men norsk media liker jo fortsatt å påstå at satanister = kirkebrennere, noe som ikke stemmer i det hele og det store.

 

Hvis det ikke stemmer kan du vel kanskje utdype litt mer da?

 

Jeg er lat, så det blir en kort forklaring:

En djeveldyrker er en person som aktivt dyrker djevelen som et eksisterende vesen, og dyrker verdier som, av folk flest, blir sett på som onde. En satanist, om man går utifra den moderne definisjonen, er en person som dyrker seg selv/egoet sitt, og som benekter eksistensen av noe høyerestående vesen, det være seg Gud eller Satan. En satanist er kort og godt en slags narsissistisk ateist som lever etter Aleister Crowleys prinsipp om å "do what thou wilt" (LaVeys moderne satanisme modererer det vel litt, slik at man skal gjøre som man selv vil, så lenge man tar ansvar for sine handlinger og ikke bryter loven, ellernosånt.. Det begynner å bli en stund siden jeg leste The Satanic Bible). Om du ser på hvem som er medlemmer i Church of Satan, så er det ikke bare langhåra ungdommer i svarte klær. Du vil finne advokater, leger, brannmenn etc. som medlemmer av CoS. Så de som løper rundt og velter gravsteiner og brenner kirker er djeveldyrkere som aktivt motarbeider kristendommen, mens satanister stort sett konsentrerer seg om seg og sitt, og lever som de selv vil uten å bry seg med kristendommen.

Lenke til kommentar

Å si at LaVeyanister er narssistisk blir vel å generalisere litt. Joda, det er egoisme, men det er det man kan kalle etisk egoisme. (Fornuftig egoisme er kanskje er bedre ord.) fks. Jeg behandler vennnene mine godt, det er egoistisk fordi da behandler de meg godt. (Men ikke nødvedngvis grådigt slik egoisme dessverre er blitt et synonym for.)

 

At en del idioter som misforstår LaVey's filosofi er egoistiske, narssistiske, ser-ikke-lengre-enn-nesetippen-sin-folk finnes er det dessverre ingen tvil om. Det er derimot ikke gode representanter for dette livsynet.

 

Akercocke forklarte LaVey's satanisme på en veldig god måte "It's basicly atheism with a dark sense of humour". :wee:

 

Forøvrig: finnes theistisk satanisme. Du har black metal miljøet i Frankrike(mange som påstår å bedrive det der), dessuten så har du Luceferianer-gjengen som Dissection-frontmannen var med på. Og en rad med andre ting som ikke nødvendigvis er direkte satanisme men der satan(enten direkte eller som metafor) er en sental figur.

 

Ang. black metal scenen så er jo mye av "satanismen" bare en form for motstand mot kristendom, eller annet.

Lenke til kommentar
Å si at LaVeyanister er narssistisk blir vel å generalisere litt. Joda, det er egoisme, men det er det man kan kalle etisk egoisme. (Fornuftig egoisme er kanskje er bedre ord.) fks. Jeg behandler vennnene mine godt, det er egoistisk fordi da behandler de meg godt. (Men ikke nødvedngvis grådigt slik egoisme dessverre er blitt et synonym for.)

 

At en del idioter som misforstår LaVey's filosofi er egoistiske, narssistiske, ser-ikke-lengre-enn-nesetippen-sin-folk finnes er det dessverre ingen tvil om. Det er derimot ikke gode representanter for dette livsynet.

 

Akercocke forklarte LaVey's satanisme på en veldig god måte "It's basicly atheism with a dark sense of humour". :wee:

 

Forøvrig: finnes theistisk satanisme. Du har black metal miljøet i Frankrike(mange som påstår å bedrive det der), dessuten så har du Luceferianer-gjengen som Dissection-frontmannen var med på. Og en rad med andre ting som ikke nødvendigvis er direkte satanisme men der satan(enten direkte eller som metafor) er en sental figur.

 

Ang. black metal scenen så er jo mye av "satanismen" bare en form for motstand mot kristendom, eller annet.

 

Selvfølgelig er det en generalisering, og det var kanskje ikke helt riktig å bruke betegnelsen narsissistisk, men sånn går det når man er lat ;) Men jo, du har helt rett i at LaVeys livssyn kan kalles fornuftig egoisme, eventuelt en slags pragmatisk egoisme der man utfører en handling fordi man selv vil profitere på denne handlingen (et ganske hverdagslig eksempel er å gi noen en julegave for å få en julegave i retur). Jeg har ikke noe imot LaVeys ideologi per se, men det blir litt for selvsentrert til at det er noe for meg.

 

Luciferianisme har jeg liten kjennskap til, men er ikke det et livssyn som primært ser på Lucifer som lysbæreren (ie. den som kommer med kunnskap), og dermed konsentrerer seg om å søke kunnskap og viten?

Lenke til kommentar
Hva synes folk om gutter med sort neglelakk? vurderer selv å begynne med det.. synes det er utrolig tøft.

Jeg synes i 9/10 tilfeller det er stygt som faen, men du burde slutte å spørre andre om hva de synes og heller spørre deg selv.

 

Luciferianisme har jeg liten kjennskap til, men er ikke det et livssyn som primært ser på Lucifer som lysbæreren (ie. den som kommer med kunnskap), og dermed konsentrerer seg om å søke kunnskap og viten?

Det er vel en av variantene, men jeg skal inrømme at jeg er rimelig ignorant rundt temaet selv. 

 

Forøvrig er jeg ingen satanist selv men "bruker" en del av ideene til LaVey. (Synes egentlig det er tåpelig å følge en hel ideologi uansett, man  bør skaffe viten og trekke konklusjoner på egenhånd. Gjerne på tvers av ideologier.)

Lenke til kommentar
Hva synes folk om gutter med sort neglelakk? vurderer selv å begynne med det.. synes det er utrolig tøft.

 

Barskt.

 

Personlig liker jeg det overhodet ikke, men hvis du liker det, da gjør du det. Hva andre mener er vel likegyldig? Hvis ikke, er det i hvert fall ingen vits.

Endret av Uin Viel
Lenke til kommentar

Folk som ikkje veit kva dei snakkar om er ikkje noko å bry seg om.

 

Ser likevel ikkje poenget med å gå kledd i bukser med hol i og liknande. Det er jo billegare med bukser utan hol i no om dagen likevel. Folk kan jo gå kledd i det dei vil, men ein er ikkje noko mindre rocker sjølv om ikkje går kledd slik. Eg høyrer stort sett berre på rock, men går i heilt vanlege klede for det.

Lenke til kommentar

Jeg var VELDIG stor fan av KoRn før, og gikk derfor i mange forskjellige KoRn skjorter. På skolen hadde folk rundt meg null interesse for musikk, så det var mange som syntes det var rart at man kunne dedikere seg slik til et band. Jeg ble hvertfall bare kalt for "satanisten". KoRn og satanisme... joda, jeg ser sammenhengen :roll:

Lenke til kommentar

Folk idag vet alt for mye om kristendommmen og alt for lite om Satanismen for å si det sånn.

Alt som er sort blir jo emo/satanist.

 

Da jeg gikk på ungdomsskolen hadde jeg en kamerat av meg som er gother. Om du spurte du en blond jente om hvem han var fikk du til svar "Er det han satanisten du mener?" Faktisk var han en ordentlig voksen gutt som hevdet selv han var litt kristen. Han likte jo ikke satanisme selv engang.

 

Folk beskylder andre alt for lett nå for tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...