Jeffa Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Hei! Jeg har Vista Ultimate på dataen fra før av, og har idag brukt HW.no's guide til dualboot for å installere winXP Home. Eneste problemet er at når jeg booter XP får jeg blåskjerm ganske fort. Den starter sakte å loade, men med en gang går den over i bluescreen, og forteller om feil på harddisk eller partisjoner. Jeg har installert XP på en annen harddisk, og en egen partisjon på denne harddisken. (D:\) Noen som har tips eller vet hva som kan være feil? Dumt å ha installert OS uten at det virker.. Lenke til kommentar
iron_knuckle Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Hva står det på blåskjermen? Hadde hjulpet mye om du hadde skrevet av feilmeldingen. Lenke til kommentar
Jeffa Skrevet 9. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2008 Det står bare hva den vil at jeg skal gjøre. Utføre en virussjekk, fjerne alle nye hdd's og kjøre en chkdsk /f Alt dette har jeg gjort, men ingenting ser ut til å virke:( Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Du må nok legge inn Windows XP først, da vista støtter gammel ntloader, mens xp ikke støtter den nye ntloaderen. Slikt har det nå i allefall vært tidligere. Gamleste OS inn først, så det nye OS'et. Lenke til kommentar
Jeffa Skrevet 9. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2008 Jeg har brukt hw.no sin guide: http://www.hardware.no/artikler/guide_dualboot/43696/7 for installasjon av XP etter at vista allerede ligger der, så det er ikke det som skal være feilen. Lenke til kommentar
Jeffa Skrevet 9. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) sry delete plz Endret 9. januar 2008 av Jeffa Lenke til kommentar
Jeffa Skrevet 9. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) sry delete plz Endret 9. januar 2008 av Jeffa Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Bare for å sette inn en post fra teknikere fra MS. Please understand it is an expected behavior and allow me to explain the root cause first. Cause Analysis: =========== Windows Vista uses a new Boot Configuration Database (BCD) store for system boot, which supports the earlier versions of the Windows operating systems’ boot process. However, earlier versions of the Windows operating system are incompatible with the new Windows Vista startup method. Therefore, if we install an earlier version of Windows system such as Windows XP first, and then install Windows Vista on another partition as a dual boot system, everything should work correctly. However, if we install Windows Vista first, and then install Windows XP as a dual boot system, we will encounter an issue: The previously installed Windows Vista no longer starts. In this case, only the earlier version of the Windows operating system starts. This is because Windows XP installation overwrites the boot data (to be exact, it overwrites everything from the MBR, the boot sector, and the boot files), which is not compatible with Windows Vista boot method. For more information, please refer to: Windows Vista no longer starts after you install an earlier version of the Windows operating system in a dual-boot configuration http://support.microsoft.com/kb/919529/en-us Suggestions: =========== In the future, when deploying a dual-boot computer, we recommend you install earlier version of Windows operation system first, and then install the newer version of Windows operating system. At this time, we can also try this suggestion to avoid unexpected issues. I suggest you back up important data, format the drives, install Windows XP on drive D and then install Windows Vista on drive E. Hope it helps. Best regards, Tim Quan Microsoft Online Community Support Jeg skjønner også at det går ann og gjøre det på den måten du henviser til i tidligere post. Etter å ha lest den, synes jeg det er my mikk makk for å få det til. Når en Vista innstalasjon tar 25 minutter............ Lenke til kommentar
Jeffa Skrevet 10. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2008 Ja. Jeg får bruke dagen til å ta backups og formatere heile skiten.. Var igrunn det jeg tenkte at jeg måtte gjøre uansett. Så har starta alt. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå