Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Lykke, hva er det for noe?(bokmål stil)

Anbefalte innlegg

Heisann, skal levere norsk stil(videregående, 2. år). Hva tror dere om denne?

Oppgaven er "skriv en tekst om lykke", altså en åpen oppgave, som lar meg velge sjanger og lengde og alt=D

Her er 1. utkast:

Stil om lykke, essay

Lykke – hva er det for noe!?

Norge er på papiret et av verdens beste land å bo i. Vi har penger, et av klodens mest velfungerende helsesystem, gode utdanningsmuligheter og politikere som tar alle de vanskelige avgjørelsene for oss. Likevel er det mange som ikke er lykkelige med livet sitt. Det er mange undersøkelser som viser at Norges befolkning er veldig fornøyd med det materielle i hverdagen sin, men at de tingene som virkelig betyr noe, som familie, venner og kjærlighet, har blitt dyttet ut i bakgrunnen.

Men hvorfor har egentlig denne utviklingen funnet sted? Hvorfor er vi blitt mer opptatt av materielle ting, som gir oss kortvarig glede, i stedet for sosialt samvær og kjærlighet, som potensielt kan gi oss glede livet ut? For mange, kan grunnen være at datarevolusjonen, jobbstress og den korte, men intense gleden vi får av ting som penger, dyre hus, biler og mobiltelefoner, kan være såpass sterk, at familie, venner og ektefeller fort blir glemt. Det store kicket vi føler av å nettopp ha kjøpt markedets nyeste og dyreste flat-tv, som vi har måtte hoppet over den deilige fredagspilsen og den ukentlige runden på V75 i flere måneder for å få råd til, er nok for mange en stor del av gleden de får i hverdagen. Er dette virkeligheten for hele Norges befolkning, eller er de som gjør dette rett og slett følelsesmessig tilbakestående? Spørre- undersøkelser viser at kjærlighet, tilhørighet og personlig utvikling også er noen av de viktigste ingrediensene i veldig mange menneskers lykke. De trenger familie og nære venner til å fortelle at de faktisk er elsket og at noen trenger dem, samtidig som de trenger personlig mestring og følelsen av at de passer inn blant venner og kolleger for å føle at de er verdt noe i samfunnet. Hvorfor noen da velger å satse på materiell lykke, stiller jeg meg uforstående til.

Venner, familie og kjæreste er de variablene som utfyller min lykkelige hverdag. Jeg sier variabler, ettersom de til tider ikke skaper lykke, men derimot frustrasjon og sinne. Det vil jeg tro at resten av Norges befolkning opplever fra tid til annen også. Men tilbake til saken. Hva er egentlig lykke? Alle har forkjellige meninger og argumenter om hva lykke egentlig er. Sannheten er dessverre at absolutt ingen vet nøyaktig hva fenomenet er eller hva det står for. Ikke leger. Ikke psykologer eller professorer. Heller ikke kongen. Buddhister, på sin side, mener og tror at lykken kommer først i nirvana, som man først får glede av etter å ha spredd glede i hele livet sitt. Men da blir jo andre lykkelige, og ettersom disse får lykke før nirvana, blir denne teorien strøket fra faktaboka. Islamister, derimot, mener at lykke er å spre religionen sin rundt til alle menneskene på jorda. Det er vel og bra, men i hvert fall jeg ville ikke blitt så lykkelig av å måtte drepe de 4,5 milliarder menneskene som ikke ønsket å konvertere til religionen min! Kristne, derimot, mener at man blir lykkelig av å følge de ti bud. Av de store religionene, må jeg nesten si at sistnevnte virker mest fornuftig. Hvis vi går ut i fra de ti bud, som inneholder blant annet å ikke stjele, slå eller være utro, vil man bli en særdeles hyggelig person, og andre mennesker vil nyte ens selskap. Dette gir igjen venner og kjæreste®, og man blir derfor i følge Ola Nordmann lykkelig. Hvis man i tillegg har en god utdannelse og en frisk og snill familie, ville en hatt noe å gjøre i livet sitt, og kanskje utrette noe som også gjorde andre mennesker glade. Gleden ville blitt holdt inne av vår CO2-rike atmosfære, og blitt reflektert tilbake på deg. Dermed ville alle blitt lykkelige.

Du lurer kanskje fortsatt på hva lykke egentlig er? Det er opp nok opp til deg selv å finne ut. For meg, er det kjærlighet, venner og til dels penger som gjør meg lykkelig, mens det kan være turer med danskebåten, en kald pils til fotballen på lørdags- kvelden og hamburgere fra Mac Donalds, som gjør naboen glad.

-Emil

EDIT: endret litt på den og la til en slutt. Gjorde det samme igjen.

Endret av conflict
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liit mange komma i denne litt lange setningen:

For mange, kan grunnen være at datarevolusjonen, jobbstress og den korte, men intense gleden vi får av ting som penger, dyre hus, biler og mobiltelefoner, kan være såpass sterk, at familie, venner og ektefeller fort blir glemt

Ett ord uten bindestrek

Spørre- undersøkelser

Denne setningen er litt dårlig skrevet, prøv å si den høyt, det hakker litt. Dessuten er det såpass mange muslimer at 4,5mrd hadde jeg ikke trodd man måtte drepe. Utropstegnet ville jeg og droppet:

Det er vel og bra, men i hvert fall jeg ville ikke blitt så lykkelig av å måtte drepe de 4,5 milliarder menneskene som ikke ønsket å konvertere til religionen min

Litt for mye komma og er det egentlig helt riktig?:

Kristne, derimot, mener at man blir lykkelig av å følge de ti bud

Ok tekst. Du bruker litt mye komma synes jeg.

Lenke til kommentar
Liit mange komma i denne litt lange setningen:

For mange, kan grunnen være at datarevolusjonen, jobbstress og den korte, men intense gleden vi får av ting som penger, dyre hus, biler og mobiltelefoner, kan være såpass sterk, at familie, venner og ektefeller fort blir glemt

Ett ord uten bindestrek

Spørre- undersøkelser

Denne setningen er litt dårlig skrevet, prøv å si den høyt, det hakker litt. Dessuten er det såpass mange muslimer at 4,5mrd hadde jeg ikke trodd man måtte drepe. Utropstegnet ville jeg og droppet:

Det er vel og bra, men i hvert fall jeg ville ikke blitt så lykkelig av å måtte drepe de 4,5 milliarder menneskene som ikke ønsket å konvertere til religionen min

Litt for mye komma og er det egentlig helt riktig?:

Kristne, derimot, mener at man blir lykkelig av å følge de ti bud

Ok tekst. Du bruker litt mye komma synes jeg.

Takk for konstruktivt svar!

Med "derimot", skal man skrive komme både før og etter når det står i den sammenhengen det gjør.

Eks: Du er sulten. Jeg, derimot, er helt mett.

Spørreundersøkelse kom med bindestrek fordi det passet seg med orddeling grunnet linjeskifte(i word). Har endret på det nå, og det står midt på en linje(så jeg slipper bindestrek)

Det med kommaer, er jeg faktisk helt enig i. Jeg har en tendens til å overdrive litt! Det samme med utropstegn. Blandet skrivemåten til kåseri og essay inne i hodet mitt, og fikk ut en slags blanding. :tease:

I følge wikipedia er det mellom 1,3 og 1,7 milliarder muslimer, og siden det er omtrent 6 mrd mennesker på jorda, syns jeg det var greit å si at 4,5 mrd ikke var muslimer( (1,3+1,7)/2=1,5. 6-1,5=4,5 ).

Nå er stilen levert, og da er det bare å vente på respons fra gamlefar(læreren min er hønngammel)

Tusen takk for svar! Hvis du/dere har noen flere forslag til forbedring, tar jeg gjerne det i mot!

Skal forresten poste karakteren min her og=)

-Emil

Lenke til kommentar
I følge wikipedia er det mellom 1,3 og 1,7 milliarder muslimer, og siden det er omtrent 6 mrd mennesker på jorda, syns jeg det var greit å si at 4,5 mrd ikke var muslimer( (1,3+1,7)/2=1,5. 6-1,5=4,5 ).

-Emil

Det virker som du har gjort researchen din ja. Jeg tok bare 5mrd og tenkte at det jo måtte være mer en 1mrd muslimer, men du har nok helt rett.

Når det gjelder "derimot" så tror jeg jeg hadde skrevet:

"Kristne derimot, mener at man blir lykkelig av å følge de ti bud", men om du har lært noe annet så er det nok det riktig.

Men når jeg spurte om den setningen var helt riktig, så var det mer om det er riktig at kristen mener de blir lykkelig av å følge de 10 bud. Uansett er dette bare pirk ettersom man kan si at de følger de ti bud for å bli frelst og at troen på at de blir frelst gjør dem lykkelig. Men spør du en gladkristen hvorfor han er så happy vil nok svaret være at han er frelst og har jesus i livet sitt, ikke fordi han følger de ti bud. Uansett så er dette flisespikkeri og måten du har skrevet det på funker helt fint i et essay.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...