Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

trenger tips til liten forsterker og subber

aklla

Anbefalte innlegg

jeg tenker sterkt på å også oppgradere lyden i sports-bilen min i sommer, men er litt usikker på valg av komponenter.

Jeg får greit tak i 5,1/4", max 6 cm dype til dørene, men sliter litt mer med å finne en evt. liten subber jeg kan bruke med bra lyd.

tar gjerne imot tips om bra 5,1/4" som er 6cm eller tynnere

å sette inn en kasse er uaktuellt, det har jeg ikke plass til, så det må være en som spiller i fri-luft.

og jeg tenkte jeg skulle sette 2 diskanter rett bak hodet, på baksiden av hode-støtten, noen invendinger mot dette?

trenger forresten en liten forsterker også, som kan drive alt sammen

har foreløpig ikke noe tak på hvor mye det kan koste, men det begrenser seg ganske selv når jeg har veldig liten plass

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En 10" eler 8" subwoofer i lukka kasse tar ikke opp mye plass, og kommer til å spille 100 ganger bedre enn en sub i friluft.

jeg gjentar, ikke kasse...

jeg har ikke plass til noen form for kasse, og ja, jeg vet at det spiller mye bedre enn en subb i fri-luft, men det endrer ikke det faktum at jeg ikke har plass til kasse...

edit: er ikke sikker på hvor jeg skal sette høytaleren, men risikerer at det blir under setet(tvilsomt at det er plass) eller bak setet

Endret av aklla
Lenke til kommentar

- med friluft mener du en sub som kommer ferdig i egen kasse, eller et løst element du kan montere slik at det bruker bagasjerommet som kasse?

EDIT: det svarte du på før jeg sendte mitt innlegg ja. Se etter elementer med mye slaglengde og relativt høy Qts, 0.5 og oppover. Hva slags bil skal dette stå i? Hvor stort element vil du ha plass til? Jo større jo bedre ettersom "kassen" bak vil bli veldig stor...

- hvorfor vil du ha diskanter bak hodet? Diskantelementer er som regel så små at man kan montere dem nesten over alt.

- små forsterkere som også veier lite: Alpine PDX (kan stables) og Genesis Profile Four.

afd5b03c559a7b62ec16a3b584d9e155.jpg

Genesis-Profile-Four.jpg

Endret av epifant
Lenke til kommentar

med fri-luft mener jeg løst element som spiller greit uten kasse, evt en veldig liten og helst rund kasse, bassrør som enkelte kaller det kan funke

men legger ved noen bilder, så dere ser hva jeg har å slite med i sommer, kommer trolig en worklogg på det når jeg setter igang :)

smart-car-25.jpg

12.jpg

11.jpg

240px-Interior_Smart_Roadster.jpg

bagasjerommet:

roadster_boot.jpg

Lenke til kommentar

Brabus-strikk i den kanskje? ;) Om du skal ha relativt greie mengder bass som går nogenlunde dypt må du enten lage en IB (infinite baffle) løsning inn til "bagasjerommet", eller bygge noe liiite og dynge på med effekt og EQ... I en såpass åpen bil blir du nesten nødt til å ha mye membranareale for å få noe brukbart nivå i bassen, spesielt om du er glad i å gi på litt av og til...

Phase Linear Aliante 12" trenger ikke mer enn 14 liter kasse, men er til gjengjeld tungdrevet så det holder. Men spiller pent gjør den absolutt. En Soundsplinter Rl-i8 kunne også passet greit, men de er utsolgt over det hele...

Endret av epifant
Lenke til kommentar

det er en brabus exclusive faktisk, mener å huske at de spydde ut 500stk før de ga seg med å lage exclusice :)

men 14 liter er jo mesteparten av bagasje-rommet mitt forran det, må ta en vurdering på om jeg faktisk må ha det rommet forran tror jeg...

Tror??? Vet godt hvordan sånn bil går, og hvordan motor den har ;)

prøvd den?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...