x-team Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) Heisann.. Gikk over i ny jobb den 13'ende september i 2007.. Lurer bare på om jeg har krav på noe feriepenger fra den arbeids giveren jeg hadde frem til den 13'ende september 2007? Tjente vel noen og 74k fra den giveren.. Eller er det for seint og kreve ferie penger derfra? Eller har jeg krav på noe som helst? Hvordan er egentlig reglene for dette her? Har ingen peiling så må nesten spørre.. Takker for svar! Endret 9. januar 2008 av x-team Lenke til kommentar
froZZo Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 lure litt på detta jeg og. stjerel tråden litt jeg, jeg begynte 20 august 2007 som lærling, har jeg no krav tel feriepenger fra år 2007. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) De fleste arbeidsgivere betaler ut feriepengene i Juni/juli 2008. Dette gjelder for alle, om de fortsatt er ansatt eller ei. Denne tilpasningen er dels praktisk, dels av skattemessige hensyn. Du vil få utbetalt det du har tjent opp frem til September, de kommer automagisk i juni, vil du ha de før den tid må du kontakte firmaet. De er ikke på noen måter "tapt". Man har dog rett til å få disse utbetalt som en del av sluttoppgjøret fra arbeidsgiver. Da vil det selvsagt trekkes skatt, 50%. Denne skatt får man tilbake neste år. Dette vil gjelde beløp utbetalt i opptjeningsåret. Til Frozzo; i Juni/juli 2008 vil du få utbetalt feriepenger av det du tjente fra august 2007 til årsslutt. Endret 9. januar 2008 av gorber Lenke til kommentar
x-team Skrevet 9. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) Så jeg kan spørre min forje arbeids giver om og få utbetalt feriepengene mine nå foreksempel? Bare en sak jeg trenger et par tusenkr til, så har jeg nok til og kjøpe det ser dere.. Endret 9. januar 2008 av x-team Lenke til kommentar
klure Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Er vel litt over 10% av det man har tjent foregående år som blir utbetalt som feriepenger i juni. Noen velger å betale ut dette når arbeidsforholdet er over, tror f.eks. staten bruker å gjøre dette. Da skal det stå spesifisert på siste lønnsutbetaling tror jeg. Hvis ikke blir det nok utbetalt i juni ved vanlig lønningsdato. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Du kan be om å få de utbetalt nå ja. Lenke til kommentar
x-team Skrevet 9. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) Da skal jeg ta og ringe de i morgen og spørre om jeg får det hadde vært kjekt, mangler 3500kr til og kjøpe ny snøscooter, får jeg de utbetalt så løser jo den saken seg Forje arbeids giver skal da trekke 50% av feriepenge grunnlaget mitt? Endret 9. januar 2008 av x-team Lenke til kommentar
gorber Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Nei, de skal bare trekke skatt hvis du får pengene utbetalt i opptjeningsåret. Lenke til kommentar
x-team Skrevet 9. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2008 Hva om jeg får utbetalt dette året etter jeg tjente opp disse feriepengene da? Hvor mye skal de da evnt trekke? Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 I utgangspunktet skal man få fullt sluttoppgjør når man fratrer stillingen. Feriepenger har du krav på uansett. Er feriepengene opptjent i 2007 og utbetalt i 2007 skal det trekkes skatt etter biarbeidsgiverdelen av skattekortet. Er feriepengene opptjent i 2007, men utbetalt i 2008 trekkes det ingen skatt ved utbetalingen. Feriepengegrunnlaget står mest sannsynlig på den siste lønnslippen du har mottatt. Lenke til kommentar
x-team Skrevet 9. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2008 Ja det stemmer, de er enda ikke utbetalt, skal ta kontakt med min gamle arbeids giver i morgen og høre om de kan utbeale feriepengene nå, eller om jeg må vente til sommeren med dette.. Står: Feriepenger grunnlag: 70250kr,- Lenke til kommentar
gorber Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Som jeg skriver; de skal bare trekke skatt om du får pengene utbetalt i opptjeningsåret. Med teskje, det skal bare trekkes skatt på feriepengene for 2007 hvis du får disse utbetalt i 2007. Normalt ahr du krav på feriepengene dine nå, det skal ikke være nødvendig å vente til sommeren. Du vil få noe over 7100 utbetalt. Lenke til kommentar
thevoice Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Som oftest trekkes det skatt så lenge feriepengene utbetales i andre måneder enn Juni. Men dette er litt firmaavhengig, det beste er å snakke med dem. Mindre firmaer kan gjerne bøye retningslinjene litt, mens større firmaer gjerne følger dette strengere. Feriepengene er 10,2% av feriepengegrunnlaget hvis du hadde rett på 4 ukers ferie, og 12% av feriepengegrunnlaget hvis du hadde rett på 5 ukers ferie. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Som oftest trekkes det skatt så lenge feriepengene utbetales i andre måneder enn Juni. Det er feil tolkning, og et direkte overtramp/lovbrudd. Det skal KUN trekkes skatt om feriepengene betales ut på noe annet enn i løpet av "ferieåret". Altså, feriepenger opptjent i 2007: Utbetales disse i 2007 trekkes skatt Utbetales disse i 2008 trekkes ikke skatt. Dette gjelder uansett hvordan måned. Om man fortsatt er ansatt, har man ikke krav som sådan på å få utbetalt feriepengene på noe annet tidspunkt enn til ferien, derav feriepenger. Normale ansatte får da ingen lønn i feriemåneden. Håper dette oppklarer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå