Gå til innhold

Erfaringer fra Bjerkely folkehøgskole

Petterahl

Anbefalte innlegg

Hei! Går VK II nå ved Hønefoss vgs, og kunne godt tenke meg å slappe av litt før jeg tar fatt på videre utdanning (pluss sanking av studiepoeng). Vurderer et år på folkehøgskole, noe som både virker interessant og spennende. Har siktet ut bjerkely folkehøgskole, men er keen på litt erfaringer derfra. Jeg veit at skolen er tilknyttet de kristne folkehøgskole, men er usikker på i hvor stor grad de praktiserer det. Linjen FotoAction virker veldig fristene.

Så hvis du kjenner noen som går der eller har egne erfaringer, så send meg en PM eller post en post her! Takk takk

http://www.bjerkely.fhs.no/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gikk selv på Bjerkely for noen år siden.

Så jeg vet ikke så mye om foto linjene som er der.

Når det gjelder kristendom så er det 10-15 min samling hver morgen (dvs 6 dager i uken.)

Denne samlingen er obligatorisk å møte opp, og har kristent innhold.

Det er også kristene fag som er obligatorisk.

Det er også slik at alle lærere er personlige kristene. Dette er et krav fra normisjon. Det var det i alle fall når jeg var der.

Men det som er sikkert er at du lærer mye om deg selv og dine holdninger når du er der.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

Går selv VK2 (Elverum videregående skole) og har lyst på et år på folkehøgskole før videre studier. FotoAction linjen ved Bjerkely ser veldig lovende ut, så har bestemt meg for å gå et år der, altså 2008/2009.

Fått plass og godtatt så alt er i orden her :) Er heller ikke kristen, og utifra hva jeg har hørt er det som han over sier, mest det 10-15min morgensmøte som er kristent..

Skal du gå FotoAction eller hva fant du ut ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

På Bjerkely har man mye satsing på foto. Flere fotolinjer med fotografer som lærere.

Når det gjelder det kristne innholdet er det ikke et krav om at lærerne skal være kristne, men de skal være positive til skolens verdiinnhold og støtte dette. Det var sikkert annerledes før. Morgensamlingen med ord for dagen på 5-10 minutter er like obligatorisk som resten av fagene. dvs. at det føres fravær om du ikke møter. Ord for dagen har nok like ofte et ikke-kristent innhold som et kristent. Ord for dagen er, som det lyder: et ord for dagen, et ord til ettertanke, deling av personlige opplevelser og kanskje et dikt i blant. De ansatte (og elever om de har lyst) lar dette gå på rundgang.

Ellers er det ikke obligatoriske kristne fag, men det hender at seminarer og enkelte timer i fag kan ha et kristent tilsnitt, men takhøyden er stor. I fjor var det en muslim som var miljøelev (elev året før) og i år er det en buddhist som er elev. Tror ikke det er så mange som føler det er for mye kristent innhold.

En oppgave elevene får senhøstes har imidlertid et kristent tilsnitt: man skal finne et bibelvers, tolke dette på din egen måte og derettter ta et bilde som svarer til din egen tolkning. En spennende oppgave som resulterer i flotte bilder som stilles ut i et galleri i Åsnes. Utstillingen er relativt godt besøkt og enkelte kjøper også bilder. Utstillingen har fått mye skryt av blant annet Morten Krogvold.

Det som er viktig er at Bjerkely som fotoskole skal gi deg faglig ballast å ta med videre, samtidig som Bjerkely som folkehøyskole skal utvikle deg som menneske uansett hva eller hvem du tror på. Egenutvikling er et nøkkelord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...