spøkelse Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2008 Kontrolløren nevnte bremserørene også faktisk. De begynte å bli dårlige, men ikke så dårlige at han ville anmerke det på kontrollseddelen. Han mente jeg burde smøre på noe greier for å holde rustangrep i sjakk. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Gidder ikke quote.. det blir for mye surr. Jeg mener ikke at jeg er ute etter og ta NAF. Min erfaring er at det kommer like mye blemmer derfra som andre steder. Og som sagt så er de verste EU brølerne jeg har sett har kommet fra NAF. I ett tilfelle er jeg sikker på at dem ikke hadde tatt i døra på bilen engang. Den var livsfarlig og kjøre(kom inn uten bremser) i tillegg til at bilen var godkjent uten vognkort. Det var en BMW 3 serie og kontrollen var utført i sandvika. Reprasjonen på bilen kom på rundt 25 000,- Jeg tenkte haha nå har dem driti seg ut som jeg tror alle ville tenkt. Et vanlig verksted ville blitt lemlesta for noe sånt. Vi fikk beskjed om og legge saken død og be kunden ta seg av det. Som hun skulle gjøre. Veit ikke hva som skjedde videre med NAF, men vi fikk Biltilsynet på besøk en uke etterpå. Dette ble vi advart om. Jeg syntes det er helt feil og stole på ryktet til NAF. Du får ikke noe bedre utført kontroll av bilen der enn hos bakgården auto. Jeg syns det alltid er litt spennede og få inn biler som har vært hos naf. Sjekke om det er noe dere har oversett eller le litt av feilene som kan stå forklart på en morsom måte. Hjulet kan godt dette av for min del uten at jeg skal lage noe sak ut av det, men jeg anbefaler kunden og ta det videre og helst ikke blande inn biltilsynet. Personlig syntes jeg NAF fortjener er skikkelig refs! For min del har jeg har vært på 4 eu kurs hittil. Vært ansvarlig for PKK delen på 2 verksteder og vært igjennom 3 kontroller med selveste Øverby(PKK kongen i akershus). Jeg bruker biltilsyntes hjelp når noe er veldig usikkert og veit jeg har mange stjerner i boka dems. Jeg ble også norgesmester i bilmekanisk i 2005 og fikk t.o.m gave fra biltilsynet. Jeg er ung, kommet langt innen bil og takler mye ansvar. Når jeg var 21 år danka jeg ut hele snapdrive i intern mekaniker konkuranse. Jeg har enorm tiltro til meg selv når det gjelder bil og jeg gjør sjelden feil. Føler meg helt kompetent til og gjennomføre en PKK og dømme NAF utifra det jeg har sett. Men selvsagt alle gjør feil. Har driti skikkelig på leggen før jeg også. Ellers er jeg enig i alt dere sier om teksting av feilene og bruk av standard fraser. Det kan bli klønete. Biltilsynet er det største surrehuet oppi alt dette. Reglene kan fort forandre seg uten at du veit noen ting og alle regionsjefene sier forskjellige ting. Ang. bremserør så skraper jeg med en kniv eller pusser litt. Kliner på tectyl hvis det er bra. Er det litt usikkert vurderer jeg det utifra hvordan resten av bilen er og trynet på kunden. Tvilen skal alltid komme kunden tilgode. Hvis bilen er råtten med masse feil gidder jeg ikke stå og tvile på et bremserør. Da gir jeg feil. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Jepp, det virker som om du mekker'n er en av de seriøse i bransjen, og bra er det. Du har også hjulpet meg som ikke er bilmekaniker, men skrur det meste selv via forumet her. Selv jeg ser jeg har mer peiling på ting enn mer erfarne mekanikere visse steder. Godt å vite om jeg kunne levert bilen til en sånn fast og seriøs mekaniker når en ikke hadde mulighet for å reparere selv eller har verktøyet. I dag har jeg bare vondt i magen hver gang en av våre biler er på en fast service eller noe sånt som av ulike årsaker ikke får tid å ta selv der og da. De dårlige erfaringene er dessverre langt flere enn de positive. Jeg liker at ting gjøres riktig og nøye. Slurving og ikke bytte av smådeler som er greit i samme slengen irriterer meg grenseløst. Lenke til kommentar
Hans-Hugo Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Høres ut som om du er god mann, mekkern. Bare synd at du skjærer så alt for mange over en kam. Det er veldig lett når man snakker om en organisasjon. Da en politimann her om året ble tatt for å kjøre i fylla kunne man vel ikke akkurat si at alle politifolk har alkoholproblemer? Jeg kan ikke, vil ikke og ønsker ikke å si at alle NAF's biltestere er fantastiske eller elendige, at de er avlagte, utbrente eller desillusjonerte bilmekanikere. På den annen side må jeg jo si at kravet til utdannelse for å drive med PKK ikke er at man skal være fagutdannet. Det må da være misbruk av en god mann å sette deg til slikt, du burde jo heller ha reparert biler. Eller det er kanskje det du gjør, hva vet vel jeg? De merkelige formuleringene som du finner i NAF sine kontrollskjemaer er det heldigvis ikke vi testere som har laget og som jeg tidligere har sagt så hadde jeg villet endre på mange av formuleringene. Det er godt at man stoler på seg selv, men ser man for lenge inn i sola kan man bli blind. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå