Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dagens prisundersøkelse (PKK/EU-kontroll)


Anbefalte innlegg

Nå er det dags for periodisk kjøretøykontroll igjen, og jeg tok en liten ringerunde blant noen jeg fant i Oslo. Deler herved resultatene med dere. 3 stk på 500 kr (Tocar, Rommen bil og Oslo vei), 2 på 600 kr og 2 på 650 kr.

 

Av de nidkjære i tjenesten tar NAF 715 kr for ikke-medlemmer og Statens Vegvesen tar 600 kr (dieselmotor).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg pleier å time EU-sjekk med service (man har jo 4 mndr slingringsmonn), og betaler da 200 kr i tillegg til servicen.

Lenke til kommentar

Vi ligger på 450,-

 

Prisen vår varierer mye. Har vi lite og gjøre setter vi prisen ned til 250,- i en ukes tid, men da tar det helt av. Legger man prisen rundt 500,- er tilgangen av eu-kontroller akkurat perfekt.

 

Når jeg jobba på snap drive var rekorden min 17 eu kontroller på en dag. Etter en mnd tid med sånt kjør er man dritt lei til slutt. Da tok snap 200,- + at alle skulle ha gratis høstsjekk.

 

Ford pleier og være billig på eu kontroller av en eller annen grunn. Sender et par kunder dit hver dag.

Lenke til kommentar
Da håper jeg det var mer enn 7,5T du jobba den dagen. Jeg ser også dessverre feil som burde vært oppdaga på PKK, men som ikke ble oppdaget.

 

Uansett, dette er en lovpålagt kontroll, og dermed synes jeg en begrensing på 500Kr burde være på en plass.

 

Hehe ja blei litt overtid. Blei plagd med at jeg var treig for på snap rødtvedt var det en som hadde tatt 19 :ohmy: Forbanna drittbutikk... Uansett de værste eu kontrollene kommer fra NAF. Der er dem ikke seriøse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

OT:

 

Den mest seriøse jeg har vært med på (når jeg har hatt tid til å være med under hele kontrollen) var på Biltilsynet i Drøbak. Grundig og nøktern gjennomgang, fulgte testskjema konsekvent, alt utstyr i hallen fungerte. Ikke opphengt i bagateller eller feil som ikke hadde betydning (litt rustangrep i bakre potte, for eks, hvor det ikke hadde blitt hull ennå).

 

Dårligste var en SnapDrive i Oslo.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Når jeg jobba på snap drive var rekorden min 17 eu kontroller på en dag. Etter en mnd tid med sånt kjør er man dritt lei til slutt. Da tok snap 200,- + at alle skulle ha gratis høstsjekk.

 

Uansett de værste eu kontrollene kommer fra NAF. Der er dem ikke seriøse.

 

I England er det lovpålagt at MOT-testen som er deres navn på PKK skal ta minimum 45 minutter. Kanskje det har med at man skal være nøye og følge kontrollanvisningen?

 

Hvorfor er de verste kontrollene gjort hos NAF og hva er det som ikke er seriøst? Hva slags seriøsitet representerer du med slike uttalelser?

Endret av Hans-Hugo
Lenke til kommentar

På snapdrive får 0,51 timer for og ta eu kontrollen. Altså 30 min. Bruker du lengere tid enn det taper du bonus.

 

Naf kan være ekstremt slurvete i enkelte tilfeller. Har sett 3-4 biler som rett og slett har vært livsfarlige og kjøre. Disse har da nettopp vært eu godkjent på naf. Problemet er at vi kan ikke gå ut og slenge dritt og naf. Da risikerer man og miste sin egen eu bevilgning. Det er helt opp til kunden og ta dem, men det skjer ALDRI noen ting.

Vi pleier også forsikre oss om at kunden ikke sier at han har blitt henvist fra vårt verksted fordi det betyr mye stress for oss. Det beste er bare og holde kjeft når du finner ut at naf har driti seg ut. Og når de først driter på leggen gjør de det skikkelig og i noen tilfeller er det hårreisende.

 

Har også møtt verksmestere som er så motstandere av naf at de har trua med og gi folk sparken hvis de melder seg inn.

 

Når naf driter seg ut bruker dem makt for og ta igjen. De har biltilsynet på sin side uansett hvor dårlig jobb dem har gjort.

 

Av all min erfaring med bil så er det naf som har gjort de største brølerne...

Lenke til kommentar
På snapdrive får 0,51 timer for og ta eu kontrollen. Altså 30 min. Bruker du lengere tid enn det taper du bonus.

 

Det skulle jo sikre kvaliteten på arbeidet man gjør. Får man bonus for hver feil man finner også slik som man gjør i enkelte parkeringsselskaper? :ermm:

 

Naf kan være ekstremt slurvete i enkelte tilfeller. Har sett 3-4 biler som rett og slett har vært livsfarlige og kjøre. Disse har da nettopp vært eu godkjent på naf. Problemet er at vi kan ikke gå ut og slenge dritt og naf. Da risikerer man og miste sin egen eu bevilgning.

 

Den synes jeg er litt søkt i og med at det er så mange som liker å nettopp slenge dritt om NAF, spesielt de som ikke oppgir sin egen identitet eller kan fortelle hvilke steder det gjøres så dårlig arbeide. La de som aldri har gjort noen feil kaste den første steinen. Jeg har sikkert oversett en og annen feil i løpet av min tid på PKK-sporet, men jeg hadde aldri trodd at bilverkstedet som skulle reparere de feilen som jeg hadde funnet skulle springe rett til Biltilsynet og fortelle hvor dårlig jeg var å teste biler da de fant en tross alt alvorlig feil som jeg hadde oversett. Det gjorde de imidlertid. Kunden skjønte hva som hadde skjedd og stakk innom meg og beklaget verkstedets oppførsel. Han mente at det normale hadde vært at verkstedet ringte meg og fikk meg til å komme å ta en titt på blemma. Jeg prøvde å roe ham ned, men han sa at det var det verste tilfellet han noen gang i sitt liv som arbeidsmann hadde opplevd av å dolke en kollega i ryggen for å kunne kose seg med egen skadefryd så han kunne garantere meg at han var ferdig med den forhandleren for godt. Jeg syntes han gikk for langt i sin vrede, men der fantes ikke noe slingringsmonn.

Man fratas ikke retten til å drive EU-kontroll om man kritiserer NAF, NAF har ingen rett til sannheten. :!:

 

Det er helt opp til kunden og ta dem, men det skjer ALDRI noen ting.

Vi pleier også forsikre oss om at kunden ikke sier at han har blitt henvist fra vårt verksted fordi det betyr mye stress for oss. Det beste er bare og holde kjeft når du finner ut at naf har driti seg ut. Og når de først driter på leggen gjør de det skikkelig og i noen tilfeller er det hårreisende.

 

Ærlig talt, på kontrollseddelen står det hvem som har testet bilen og det må da være en grei og kollegial sak å ringe direkte til meg og fortelle at jeg har oversett noe om du finner at jeg har gjort en blunder. Jeg forventer det nesten, men om det er slik at man på verkstedene foretrekker å samle slike hendelser for å tiske og hviske i hjørnene eller å slenge rundt seg med slike udokumenterte påstander som du gjør her så kommer vi ingen annen vei enn å motarbeide hverandre. Jeg har hatt stor glede av å være tilstede på noen få kurs der bilverksteder har deltatt, men jeg stiller svært gjerne opp om det dykker opp flere slike aktiviteter. :thumbup:

 

Har også møtt verksmestere som er så motstandere av naf at de har trua med og gi folk sparken hvis de melder seg inn.

Det finnes også arbeidsgivere som nekter sine ansatte å organisere seg i arbeiderorganisasjoner. Slike støtter du vel ikke? Hvor blir det av den fri viljen? Det sier jo litt om hva slags kvaliteter enkelte verksmestere innehar. Sikkert veldig saklige???

 

Når naf driter seg ut bruker dem makt for og ta igjen. De har biltilsynet på sin side uansett hvor dårlig jobb dem har gjort.

 

Sææærlig, vi har akkurat like mye respekt for å få besøk av dem som det dere har og vi får akkurat samme behandling av de også. Jeg har ihvertfall ikke følelsen av at vi får noen spesialbehandling.

 

Av all min erfaring med bil så er det naf som har gjort de største brølerne...

 

En ting skal jeg hevde og det er at de NAF-testerne som jeg kjenner ikke har noe vondt å si om bilmekanikerne på verkstedene rundt omkring. Det er ikke vi som kjører igang disse kampanjene som forteller at dere er så uærlige og ute etter kundenes penger. Det er ikke vi som lager disse forbrukerundersøkelsene hvor verkstedene kvalitetskontrolleres og henges ut offentlig på TV, det er folk som sitter langt over oss i hierarkiet og noen gang går ei kule varmt hos oss også. Vi ønsker å kunne ringe til merkeverkstedet og spørre om det er noe vi lurer på og vi gjør det også med godt resultat. Når jeg ringer til forskjellige mekanikere rundt omkring for å få vite hvordan jeg skal sjekke en bil som er litt spes., da får jeg et fornuftig svar av en fornuftig "kamerat", jeg merker uhyre sjelden den tonen som du presenter i ditt inlegg her.

 

Kan det være at du representerer en liten storm i et bittelite tannglass? Du skryter ihvertfall uhemmet av egen prektighet og man skal høre på selvskryt for det kommer fra hjertet.

 

:thumbup: NAF-tester og stolt av det :thumbup:

Lenke til kommentar

Heh, NAF er greie nok å ha de, jeg er NAF-medlem selv, MEN... Min erfaring er at de har en tendens til å henge seg opp i de rareste ting. Mange ganger har jeg fått meg en god latter når jeg har lest NAF-tester. Er ikke helt uvanlig å få en arbeidsordre der det står "Rep. etter NAF-test."

 

Senest i dag fikk jeg en sånn. "Deformert rammevange venstre bak" Rammevangen hadde en helt ufarlig bulk, trolig etter en stein. Karosserien fikk en bortkasta jobb. "Bremserør venstre bak skadd, må byttes" Jeg leita som en gal og kom til slutt fram til at det måtte være et gnissesår i den tykke plastikken som lå utenpå røret. La en krympestrømpe over såret og sprøyta over med hard understellsmasse.

 

Langt fra det verste jeg har sett da. Men de som er verre enn NAF med tanke på PK er biltilsynet. Fikk en gang inn en bil til etterkontroll for noe småtteri. Den gangen ringte vi biltilsynet og ba dem komme å se på hva de hadde godkjent. Bak var begge rammevangene så ødelagte av rust at fjærene når som helst kunne smelle gjennom. Det var rustet hull gjennom inner og ytterkanaler så man kunne stikke hele hånda inn i bilen fra undersia. Gulvet var så ødelagt av rust at førersetet kunne beveges 10-15cm fordi hele gulvet der setet satt fast svaia opp og ned. Jeg turte ikke prøvekjøre bilen.

 

Karen fra biltilsynet var enig i at bilen aldri burde vært på veien, men det var lite de kunne gjøre. Vi gjore det vi kunne: Anbefalte eiern å få bilen på bergningsbil og sende den til hugging. Bilen ble kjørt derfra for egen maskin...

Lenke til kommentar
Heh, NAF er greie nok å ha de, jeg er NAF-medlem selv, MEN... Min erfaring er at de har en tendens til å henge seg opp i de rareste ting. Mange ganger har jeg fått meg en god latter når jeg har lest NAF-tester. Er ikke helt uvanlig å få en arbeidsordre der det står "Rep. etter NAF-test."

 

Senest i dag fikk jeg en sånn. "Deformert rammevange venstre bak" Rammevangen hadde en helt ufarlig bulk, trolig etter en stein. Karosserien fikk en bortkasta jobb. "Bremserør venstre bak skadd, må byttes" Jeg leita som en gal og kom til slutt fram til at det måtte være et gnissesår i den tykke plastikken som lå utenpå røret. La en krympestrømpe over såret og sprøyta over med hard understellsmasse.

 

Det som plager meg er at vi så gjerne vil gjøre det enklere for verkstedene å se hva vi mener, men vi er bundet av Biltilsynets krav om å bruke faste fraser når vi legger inn de feilene vi finner. Da kan det bli så rart at vi rister på hodet noen og en hver. Vi ser jo av testskjemaer som vi får inn fra verksteder der kunden har vært på PKK og kommer til oss for etterkontroll at mange verksteder tydeligvis har fått mye friere tøyler til å utforme anmerkningen.

 

For å gjøre det lettere for dere har jeg nå begynt å skrive som en tilleggskommentar under anmerkningene at anmerkningen gjelder f.eks. Bremserøret som ligger i forkant av bensintanken istedet for bare å trykke på langsgående bremserør.

 

Når det gjelder rust på karrosseriet er det jo blitt enklere etter at den oppklarende rustmanualen kom. Dermed har vi noe å henvise til om det skulle oppstå tvil. Det er vel ingen tvil om at det opp gjennom tiden fra alle PKK-testere har vært gjort både for svake og for strenge vurderinger. Akkurat som med frontruter. Jeg tror ikke jeg er den eneste testeren som har ristet på hodet over andres vurderinger av en frontrute, rust i kanaler etc. Det er ikke alltid lett å unngå å "spekulere i framtiden", noe vi jo har fått beskjed fra Biltilsynet om å unngå. Bremserør er også et område som er forferdelig vrient, i hvertfall om du har fått en nesestyver fra Biltilsynet for at du har vurdert for mildt. Vi har fått grei beskjed fra dem om at ingen rust tillates på bremserør og det har vi skriftlig. Har dere fått annen melding så hadde det vært utrolig greit å få høre om det. :new_woot:

Lenke til kommentar

Egne notater er helt topp, da kan vi i alle fall forstå værandre. Personlig bruker jeg standardformularene kun når de absolutt ikke kan feiltolkes. Er det tvil skriver jeg teksten selv slik at ingenting kan missforstås. (ergo skriver jeg mye selv når jeg tar en PK)

 

Rust på bremserør er som du sier en vrien sak. Ser jeg overflaterust på et bremserør, men er overbevist om at det helt fint holder 2 år til lar jeg det gå.

 

Bremseslanger er en annen ting. NAF har kommet med påstander om at bremseslanger med mindre sprekker fint holder lenge likevel. Jeg derimot tør ikke gå god for sprukne bremseslanger og gir det 2'er feil. PK er tross alt en miljø og sikkerhetskontroll.

 

Det jeg derimot driter loddrett i er motoreffekt. Mange med trimmede biler har noya deluxe for PK, og en del mekanikere har en tendens til å henge seg opp i ting de ikke har noe med. Motoreffekt er ikke et kontrollpunkt på PK, ergo har jeg ingenting med det å gjøre.

 

Det eneste jeg kan komme på å ha gjort utover det jeg skulle i det siste var å gi et tips til en kar. Ladetrykksmetret hans var koblet feil, så jeg merka slangen det egentlig skulle kobles til med et strips og skrev en lapp om det til karen. Er ikke feil å være litt grei :)

Lenke til kommentar

En ting er sikkert, det er at en bil kan gå glatt igjen om et sted, mens et annet finner feil her og der. Det er synd, for det burde ha vært en relativt gjevn gjennomsnitt av hva som ble godkjent og ikke rundt om.

 

Sist jeg var på eu kontroll i august fikk jeg pålegg om å skifte høyre bremserør bak. Det ble gjort selv. Kom tilbake og de godkjente ikke. Med høyre bremserør mente de begge siden de gikk på høyre side (doh). Til slutt stod jeg og 3-4 ford mekanikere og krangla om den formuleringa. Biltilsynet kontakta jeg og de sa at høyre er høyre og venstre er venstre. Jeg har bytta det andre i ettertid. Så jeg er enig med dere som sier at drit i standarformuleringen (til og med den kan umulig ha blitt fulgt her i mitt tilfelle), evnt spesifiser i tillegg. Uansett, det endte med at de på Ford bare måtte ta det inover seg å godkjenne da feil ikke kan komme i ettertid.

 

Det værste var den forferdlige staheten de hadde. Det var ikke snakk om at de overhode kunne ha gjort en feil. De hadde sin fulle rett til å skrive høyre når det gjaldt begge. Alle kan gjøre feil, men når de viser så totalt mangel på ydmykelse og heller prøver å lure seg unna, da blir jeg bare sinna. I ettertid har verkstedsmestern på det ford stedet beklaga det hele og fått de andre til å inse at det gikk ikke ann å være så sta på en så opplagt feil.

Lenke til kommentar

Leo_, det virker som om dere har et mindre rigid system for valg av tekst enn det vi har og det misunner jeg dere. Vi har hatt en debatt med Biltilsynet og de vil ikke at vi skal bruke noen andre fraser enn de som står i kontrollveiledningen. Har vi ytterligere kommentarer skal det komme tom tilleggsinformasjon under de punktene som anmerkes.

 

Mellom oss sagt (ikke si det til noen) så har jeg en stålbørste og tectyl på boks med meg når jeg sjekker bremserør. Da får man en bra vurdering og kan legge på beskyttelse der den blir fjernet under testen. Det koster ingen ting og lite tid. Mitt mål er å foreta en uhildet vurdering og ikke påføre kunden ekstra kostnader.

 

Når det gjelder bremseslanger må det jo også vurderes, mener jeg. Om det er slik at jeg kan se små sprekker anmerker jeg det ikke i og med at gummibelegget utenpå slangen jo ikke har noen styrke. Ser jeg belegget innenfor gummien anmerker jeg feilen uten blygsel.

 

LOGIMAN, helt enig med deg om det med lik bedømming. Synes at Biltilsynet har et overordnet ansvar for å avholde workshops der man vurderer biler sammen og diskuterer resultatet. Det virker ikke som om det er noen spesiell satsning på det området. Jeg har vært rundt på flere NAF sentere og felles er det at man er nødt til å legge seg på det lokale Biltilsynets krav til standard på PKK. Dette fører ofte til konflikt både i forhold til vurdering av rust, bremserør og frontruteslitasje. Om Biltilsynet kunne skolere seg selv på landsbasis slik at de hadde felles mening om slikt hadde mye vært gjort.

Lenke til kommentar

I dag har jeg (trådstarter) vært på PKK. Det ble ikke noen av de verkstedene nevnt i denne tråden. De tok det mens jeg venta og så på. Og de var raske, tror det tok 15 minutter.

 

Han startet med en kjørerunde på parkeringsplassen. Deretter testet han bilens bremser på rulla. Mens han gjorde det brukte han noen speil for å se at alle lys fungerte. Han parkerte over smøregrava og tok en kikk under bilen også. Siste punkt på sjekken var å jekke opp bilen og dra litt i hjula.

 

Jeg tror ikke han sjekket f.eks. sikkerhetsseler, varseltrekant eller innstilling av nærlys, men det er mulig han gjorde mer enn jeg observerte.

 

Status ble én knekt fjær bak (2-feil), og ett defekt skiltlys (1-feil).

Lenke til kommentar

For din sikkerhet synes jeg 15 min var en sløv kontroll. Rustsjekk på rammer og sjekk av bærebruer og kuler osv er svært viktig. Ikke minst kontroll av bremserør. Selv om du kommer unna kontrollen, er det ikke sikkert bilen er så god og kan ha farlige feil. Så med mindre du har god greie på dette og sjekker sånt selv ville jeg faktisk latt andre ta en annen sjekk.

 

På ford sist brukte de en time, og da leita de det de kunne etter feil og fant da som kjent et sted med litt rust på bremserøra over bensintanken. Jeg ser etter bilen såpass at jeg stort sett vet hva som er feil og ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...