Gå til innhold

Spørsmål ang. kristendom - skoleprosjekt

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et skoleprosjekt angående kristendommen, og kunne trenge noen spørsmål å få svar på, svar gjerne så mye du vet om de forskjellige emnene, men prøv å svar på alt.

Synet på Gud

Synet på frelse

Synet på mennesket

Synet på livet etter døden

Kristendommens budskap

Dette er et svært viktig prosjekt for meg, siden dette kommer til å bli tellende på kortet og utgangen av ungdomsskolen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synet på Gud

Guder er et konstrukt som kommer av menneskets trang til å forklare det uforklarlige.

Disse har etterhverrt utspilt sin rolle da vitenskapen har gitt svar på de aller fleste religiøse spørsmål og stadig kommer med nye svar som gjør eksistensen av en gud eller flere mer og mer usannsynlig.

Synet på frelse

Uten tro, ingen frelse. Om en tror så vil en ikke havne i satans klør, man ønsker frelse og dermed skremmes en til å følge arkaiske jernalderlegenders påbud. Noen av disse er aldeles ok, andre ikke. Frelse kommer ikke fra tro, men å føre et moralsk forsvarlig ofg godt liv, moral er forresten også et produkt av evolusjon.

Synet på mennesket

Homo sapiens sapiens er et pattedyr som har utviklet et intellekt stort nok til å utvikle en følelse av et "jeg". Noen feiltolker dette som at vi har en "sjel". Kognitiv og evolusjonær psykologi samt nevrobiologi har så godt som tilbakevist dette, men mye arbeide gjenstår for å skjønne hvordan menneskelig natur og våre sinn fungerer.

Eksisterer kun i eventyr og religioner, hva slags liv vil det være å komme til en himmel og vite at noen av dine nærmeste, dine barn f.eks. havne i helvete pga mangel på tro?

Kan en da være lykkelig? Blir en "hjernevasket" (selv om en ikke har en fysisk hjerne hvor alle kognitive egenskaper ligger å vaske) til å tro en ikke har hatt barn, sklekt eller kjente som havnet i helvete? Er dette noe som en god gud vil gjøre så kan de kristne ha ham/henne/det for seg selv.

Kristendommens budskap

Tradisjonelt sett i teorien:

"lev i fred med alle,omvend dine medmennesker og gjør mot andre som de vil gjøre med deg"

I praksis:

"Prøver å være moralsk, noen er fanatikere og gjør livet surt for sine medmennesker, noen forkaster alt som har med vitenskap, jordas alder og evolusjon å gjøre og andre igjen skyter abortleger og anser ikke-troende som satanister og avskum"

Alt i alt, et utopisk budskap som kan ende i selvmotsigelser og tvilsom moral som prøver å være godt, men som kan gå seriøst galt.

Still kritiske spørsmål, drøft emnet fra to sider og gjør deg opp en mening om det.

Anbefaler en kikk og lytt på det du finner om emnet på følgende steder:

richarddawkins.net

pharyngula

Skeptioid

Skepticality

Så får kristenfolket linke til sine sider med det de mener er relevant informasjon ;)

Lenke til kommentar
Men dette er jo ikke så mye kristent da... Mer sannheten =S

Du kan si det slik, hehe :D

Men les litt her og her, drøft påstandene|, historikken og sjekk bibelen.no for sitater.

Var jeg deg ville jeg sett på kristendom som fenomen, historisk utvikling og posisjon i verden generelt og Norge spesielt. Deretter drøftet den historiske og vitenskapelige holdbarheten i sentrale påstander og skrevet litt om egne tanker rundt emnet.

Lenke til kommentar

De svarene der er ærlig, og gode.

Din lærer kan IKKE gi deg dårlig karakter fordi du har andre meninger enn han/hun. Var jeg deg ville jeg bare tatt det som er skrevet her og brukt det i oppgaven din. Hvis læreren din klager på det, så si at det er din personlige mening, og at veldig mange er enig med deg. Du syntes ikke noe særlig om kristendommen og andre religioner.

(Forutsatt at det faktisk er din mening da :))

Lenke til kommentar

Det er jo meningen min... Men vi skal jo liksom ha en muntlig presantasjon der vi skal legge ut informasjon om de forskjellige verdensreligionene, da skal vi snakke om hva kristendommen mener om det ovenfor og ikke hva jeg mener... Vet det virker litt rart, men allikavel.

Endret av Evenos
Lenke til kommentar

Jeg er enig, men det kommer an på oppgaven da. Hadde det vært en oppgave der du skulle skrive ditt eget syn på kristendommen eller noe annet, så kan ikke læreren vurdere utifra om hun er enig eller ikke.

Men nå er det ikke slik det er her. Han forklarte jo etter mitt innlegg at han skal heller snakke om hva kristendommen står for sånn generellt, og da går det ikke å bare lange ut om at kristendommen er feil etc.

Lenke til kommentar

Vanskelig å være objektiv, men å være sakelig er egentlig greit så lenge man ikke tar helt av.

• Gud: Forklar treenigheten opp mot hva egentlig mange forestiller seg.
  • Frelse: Forklar de forskjellige grupperingene innen kristendommen og hva de mener frelse egentlig er.
  • Menneskesyn: Forklar begrepet synd og hva man som kristen skal gjøre for å best unngå å synde.
  • Liv etter døden: Forklar hva som hevdes å komme etterpå (både for frelste og hedninger).
  • Budskapet: Egentlig en oppsummering av de tidligere punktene, altså hvordan forskjellige grupperinger tolker skriften. Her kan man komme med kritiske bemerkninger som alt fra oversettelsesproblematikk til utelatelse av visse dokumenter (kirkemøtet i Nikea). Luther bla bla..

Edit: Tror man kan få en god karakter hvis man i presentasjonen viser de mange nyansene (opp gjennom historien) og samtidig synliggjør likhetene mellom de forskjellige grupperingene.

Tilslutt kan en komme med en konklusjon på det hele, her legger man selvsagt frem sitt syn på saken basert på hva som tidligere har blitt sagt. En kan trekke frem misjonærer som krever at man er frelst før man blir vaksinert mot en sykdom de brakte med seg, hvordan Vatikanstaten + paven ble rikere under den andre verdenskrig, inkvisisjonen, selvmord blandt utstøtte homofile etc.

Bare husk å ta med de positive sidene som humanitært arbeid (frelsesarmeen og kirkens bymisjon for å nevne noen). Presentasjonen bør være balansert og bra komponert.

Lykke til!

Endret av Ba'al-Sebul
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Adam og Evas synder i Edens hage förer til arvesynd som forsvinner ved at Jesus dör pâ korset - men bare for dem som tror. (Logiske brister utelatt.)

Jeg foreslâr at du sender en mail eller snakker med en prest i naermiljöet. Da slipper du unna oss ignoramuser og idealister. :)

Lenke til kommentar
Hei, jeg har et skoleprosjekt angående kristendommen, og kunne trenge noen spørsmål å få svar på, svar gjerne så mye du vet om de forskjellige emnene, men prøv å svar på alt.

Synet på Gud

I motsetnig til jøder og muslimer (som også tror på abrahams Gud), så tror kristne at Gud har en tredelt funksjon. Disse tre delene kan synes å operere uavhengig av hverandre, men samtidig legges det vekt på at alle tre deler er Gud. De tre delene som nevnes er faderen, sønnen og den hellige ånd. Faderen kan kanskje tenkes å være "hjernen", det er bare han som f.eks. vet når dommens dag kommer. Han er også skjult for menneskene, det står skrevet at den som ser Gud må dø, noe som kanskje kan forklares nærmere med at han er så fullkommen at mennesker i sin fysiske form ikke tåler dette synet. Gud består av både nåde og vrede, men siden bibelen gjør klart at det ikke finnes et eneste menneske som er uten synd, så ligger hans vrede over jorden. Men dette veier sønnen sine egenskaper opp for. For Guds vrede ble etter korsfestelsen av Jesus lagt på sønnen istedenfor. Denne egenskapen gjør at sønnen er istand til å gi hvem som helst evig liv, selv om de er syndige og ikke god nok for en fullkommen Gud. Sønnen er i stand til å tilgi alle, og det eneste det kreves av de som skal motta evig liv er at de tror på han. Men etter sønnen ble korsfestet ble han opprykket til himmelen igjen og eksisterer i en annen form enn da han var på jorden, dette kan vi f.eks. se i joh.åpenbaring der Jesus blir beskrivet som et gudommelig vesen med en røst som torden, et ansikt som bronse, et sverd ut av munnen osv. En annen ting som kreves av de som tror er at de vender seg bort fra sine gamle synder, dette er fordi de de ikke er under Guds nåde når de synder, Gud tåler ikke synd så derfor er det også umulig å kombinere troen på Jesus med et normalt syndig menneskeliv. Derfor gav Gud sin ånd etter Jesus ble rykket opp i himmelen, og denne hellige ånd er det som skal hjelpe kristne mennesker å følge det som Jesus forklarte på sin tid på jorden, og også trøste de kristne siden Jesus ikke lenger er her personlig for å hjelpe. Så den Hellige Ånd er en slags veiviser, rollen denne delen av Gud spiller er så viktig at bibelen beskriver spott mot den Hellige Ånd som å være den eneste utilgivelige synd. Dette kan antagelig forklares nærmere med at mennesker ikke er i stand til å komme til himmelen dersom de har tatt de skrittet å blokkere seg for denne delen av Gud som forklarer veien til himmelen.

Her kunne jeg forklart mye mer, og utdypet en rekke steder, men vet ikke nøyaktig hvor mye informasjon som er nødvendig.

Synet på frelse

For at noen skal oppnå frelse gjennom kristendommen er det nødvendig at de tror at Jesus er den han blir beskrevet å være i bibelen. Det er ikke nok å f.eks. tro at Jesus var et menneske som levde og døde for rundt 2000 år siden, det er også nødvendig å akseptere de guddommelige egenskapene hans. Det å oppnå frelse kan synes veldig lettvindt f.eks. når vi ser på røveren på korset ved siden av Jesus som bare ba om en tanke når Jesus kom til himmelen, denne holdningen viste jo at røveren trodde at Jesus var guds sønn, og selv om han hadde vært en røver og altså var dømt til døden for dette, så fikk han likevel tilgivelse og evig liv for sin tro. Men for de som ikke dør umiddelbart etter denne erkjennelsen kan vi f.eks. bruke lignelsen om såmannen, der de forskjellige frøene lander kan foklares med at de lander i forskjellige typer mennesker, som enten lar frøet få gro, eller bare lar frøet dø. En lettvindt måte å tenke seg hvordan kristendommen skal følges er å vise til der i bibelen det står at loven blir oppfylt av kjærlighet, så dersom man handler i kjærlighet gjør man altså aldri noe galt, men oppfyller alle Guds lover.

Synet på mennesket

Mennesket blir i kristendommen forklart på to måter, de er både forgjengelige og bare "støv", men Jesus sier også at mennesker er guder, noe som kanskje peker på det at mennesker blir påstått å ha evig liv i sin sjelelige form, og også er i stand til å gjøre mirakler på samme måte som Jesus (bare mangel på tro setter grenser for dette) Mennesker blir også forklart som urettferdige, som oppslukt av den fysiske verden der Denne verdens Herre (djevelen) rår. De er et offer for sin egen fysiske form som lurer dem til å gjøre det syndige og nekter dem å gjøre det fornuften råder dem til.

De som ikke har kommet til tro på Jesus i løpet av sitt fysiske liv vil på dommens dag dømmes til evig fortapelse. Fortapelsen blir ofte kalt den andre død i bibelen, noe som kanskje kan tyde på at også sjelen dør, eller de guddommelige egenskapene den har. Et ord på fortapelsen er helvete, og dette stedet blir beskrevet å være fullstendig adskilt fra himmelen, og de som er i himmel og helvete er ikke i stand til å komme til hverandre. I bibelen blir Gud beskrevet som fullkommet god, som kjærlighet, som lys og liv og den som freden kommer fra. Så hvis de som er i helvete er adskilt fra Gud, så blir jo også dette et sted som består av fullkomment mørke og frykt osv. Dette blir også beskrevet som en pine, dag og natt i all evighet. De som ikke blir rammet av denne annen død vil få en ny kropp og et nytt navn og hvite klær, noe som kan tyde på at de syndige tingene fra jorden faller av dem og ikke lenger vil være en del av deres liv. Himmelen er beskrevet som et sted der man aldri mer vil gråte eller ha sorg eller være redd.

Kristendommens budskap

Kristendommens budskap handler først og fremst om hvordan man kan oppnå evig liv, men også livet her på jorden skal kunne forbedres gjennom kristendommen, noe som beskrivelser av "åndens frukter" kan tyde på. Disse fruktene blir beskrevet som fred og glede og andre positive tilstander som vil følge et kristent menneske. Siden Guds lover sies å bli oppfylt av kjærlighet, så må det kunne påstås at kristendommen er en positiv religion som handler om å bygge opp og gjøre det som er rett og godt.

Dette er et svært viktig prosjekt for meg, siden dette kommer til å bli tellende på kortet og utgangen av ungdomsskolen.

Ble ganske mye, og jeg ble litt lei på slutten, men håper at du finner noe nyttig info i dette.

edit: alt var fortalt ut fra hukommelsen, hvis du savner bibelsteder så kan jeg gjerne føye dette inn der du måtte ønske.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...