Krusedull Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Vurderer å bytte ut min P4 650 3,4GHz med en Core 2 Duo E4600 2,4 GHz og lurer på et par ting. 1) Har noen erfaring med E4600-prosessoren, evt. har noen en formening om forskjell i ytelse fra min gamle? Har googlet men finner ingen direkte sammenlikning av prosessorene. 2) Har busshastighet på RAM og CPU noen sammenheng? Jeg kjører 2GB DDR2 4200 som yter effektive 533 MHz. Vil det si at dette også begrenser prosessorens FSB til 533 MHz? 3) Er FSB bakoverkompatibelt? Ser E6550 bare koster noen kroner mer men har dobbelt så mye L2-cache. Denne kjører dog på 1333 MHz, mens mitt hovedkort ikke støtter hastigheter over 1066 MHz. P4-prosessoren er forøvrig siste generasjon og står i LGA775-sokkel, så en eventuelt ny passer. Har ikke tenkt til å skifte hovedkort i denne omgang, ønsker bare å få maks ut av det jeg allerede har siden jeg er student og lommeboka deretter. PC-en brukes både til spill, musikkmekk og foto- og videoredigering, men synes ting går litt tregt per dags dato. Vurderer også å bytte ut en av minnebrikkene med en 2048-brikke. Så vidt jeg har skjønt støtter ikke min 32-bit versjon av win XP mer enn 3GB RAM? Hjelp? Lenke til kommentar
Talgtapp Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Vurderer å bytte ut min P4 650 3,4GHz med en Core 2 Duo E4600 2,4 GHz og lurer på et par ting. 1) Har noen erfaring med E4600-prosessoren, evt. har noen en formening om forskjell i ytelse fra min gamle? Har googlet men finner ingen direkte sammenlikning av prosessorene. Er du sikker på at du har riktig benevnelse? jeg kunne ikke finne prossesoren din. Uansett, hos toms hardware har de en oversikt over cpu-er og ytelse i diverse spill, programmer og benchmarks. De testene er gjort med et P35 hk og 800mhz ram så det er ikke sikkert du vil få det samme resultatet på ditt utstyr, men det burde være en god indikasjon. CPU charts 20. januar kommer det en rekke nye prossesorer fra intel, det kan være lurt å vente til da med å oppgradere. Lenke til kommentar
Krusedull Skrevet 9. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) Er du sikker på at du har riktig benevnelse? jeg kunne ikke finne prossesoren din.Uansett, hos toms hardware har de en oversikt over cpu-er og ytelse i diverse spill, programmer og benchmarks. De testene er gjort med et P35 hk og 800mhz ram så det er ikke sikkert du vil få det samme resultatet på ditt utstyr, men det burde være en god indikasjon. CPU charts 20. januar kommer det en rekke nye prossesorer fra intel, det kan være lurt å vente til da med å oppgradere. Her er'n: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343522 Fant den heller ikke på Toms Hardware, men takk for tipset! Forøvrig kjører min nåværende P4 også på 800MHz FSB. Endret 9. januar 2008 av Krusedull Lenke til kommentar
Asken Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 selv om det er samme socket og FSB på prosessoren betyr det ikke at en C2D vil virke på hovedkortet ditt, kan hende at chipsettet ikke støtter C2D (forskjellig arkitektur på prosessorene) kansje sjekke hjemmesiden til HK produsenten og finne ut om den faktisk støtter C2D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå