analkløe Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Snublet over en tråd på kristenbloggen.no som jeg har valgt å duplisere til diskusjon.no http://www.kristenblogg.no/forum/viewtopic.php?t=209 Det ser ut som Barneombudet endelig har våknet og kaster seg inn i kampen mot gud og hvite krist. Nylig deltok barneombudet i en sammenkomst for bisper hvor han oppfordret til å fjerne ordet tukt fra Bibelen. Barneombudet mener det bibelske begrepet «tukt» legitimerer vold mot barn, og ønsker det fjernet fra Bibelen. Det er vell og merke at det er en poll på kristenbloggen.no hvor av 100% ønsker å beholde tukt. Utrolig nok mener også nesten 60% av de som deltok på pollen som ligger på bt.no at de fremdeles ønsker å beholde tukt. http://www.bt.no//lokalt/article371280.ece Hva mener dere? Børe man rett og slett fjærne/endre sitater i bibelen som oppfordrer kristne til overgrep på barn? Eller er det legitimert så lenge man påroper seg høyere makter? Jeg går ut i fra at innblandelsen fra barneombudet skyldes sitater som dette: Barnedrap 3Mos 20,9"Den som forbanner sin far eller sin mor, skal dø. Fordi han har forbannet sine foreldre, hviler det blodskyld på ham." Dom 11,30-40 " Jefta avla et løfte til Herren. "Gir du ammonittene i min vold," sa han, "skal den første som går ut av døren i mitt hus og kommer imot meg når jeg vender velberget hjem igjen fra striden med ammonittene, høre Herren til. Jeg skal bære ham fram som brennoffer." Så drog Jefta ut for å kjempe mot ammonittene, og Herren gav dem i hans vold..... Da Jefta kom hjem igjen til Mispa, kom hans datter ut imot ham med håndtrommer og dans. Hun var hans eneste barn. Han hadde ingen sønn eller datter utenom henne.... Da de to månedene var omme, kom hun tilbake til sin far, og han gjorde med henne som han hadde gitt løfte om. Hun hadde aldri hatt forbindelse med noen mann. Siden ble det skikk i Israel at de unge pikene hvert år, fire dager i året, går ut og synger klagesanger over datteren til Jefta fra Gilead." Salm 137,9 "Sæl er den som tar dine småbarn og knuser dem mot berget!" 4Mos 31,17 "Nå skal dere slå i hjel alle smågutter og alle kvinner som har hatt samleie med menn." 2Kong 2,23-24 "Fra Jeriko drog profeten opp til Betel. Mens han var på veien, kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: "Kom deg vekk, din fleinskalle! Kom deg vekk, din fleinskalle!" Da snudde han seg, så på dem og forbannet dem i Herrens navn. Brått kom det to bjørner ut av skogen, og de rev i hjel førtito av barna." 2Kong 6,28-29 "Og kongen spurte: "Hva er det i veien med deg?" Hun svarte: "Denne kvinnen sa til meg: Kom hit med sønnen din, så spiser vi ham i dag, og i morgen kan vi spise sønnen min. Så kokte vi sønnen min og spiste ham. Den neste dagen sa jeg til henne: Kom nå med sønnen din, så spiser vi ham. Men da holdt hun gutten skjult."" Jes 13,16 "Deres småbarn skal knuses mens de ser på, deres hus skal plyndres og kvinnene voldtas." Barnemishandling 1Mos 22,9-10"Da de kom til det stedet Gud hadde sagt, bygde Abraham et alter der og la veden til rette. Så bandt han Isak, sønnen sin, og la ham på alteret, oppå veden. Og Abraham rakte ut hånden og tok kniven for å ofre sin sønn." 1Kong 3,24-25 "Hent et sverd til meg!" sa kongen. De kom inn til kongen med et sverd, og han sa: "Hogg det levende barnet i to, og la de to kvinnene få hver sin halvpart."" Hebr 12,7-9 "At dere må lide, det tjener til å oppdra dere; for Gud behandler dere som barn. Finnes det en sønn som ikke blir tuktet av sin far? Hvis dere ikke får tukt som alle andre, er dere ikke sønner, men uekte barn. Vi har hatt våre jordiske fedre som tuktet oss, og vi hadde respekt for dem." Lenke til kommentar
strayder Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Tukt står ihvertfall for meg som lett bank, eller en mild for for juling og selv om jeg aldri har vært utsatt for dette av mine foreldre, (som jeg til dags dato ikke vet om er kristne eller ikke, eller om de tror på noe i det hele tatt), vet jeg om mange som ble "tuktet" som barn, det vil si fikk juling for "gale" ting de hadde gjort. Så ja til å fjerne dette! Det legitimiserer på en måte at det er OK å banke sine barn og det er ihvertfall feil. Det viser seg dessverre alt for ofte at barn som kommer fra et "voldelig" hjem ofte fortsetter med dette selv når de får unger, akkurat som de som har foreldre som drikker ofte ender opp som alkoholikere selv. (som de som har kristne foreldre ofte ender opp som kristne selv ) Så ja, jeg ville stemt for å fjerne dette, helt klart! At du skal ha lov til å ta i dine egene unger er ikke det samme som å "tukte" dem, da denne "tukten" kan medføre store traumer for de som har opplevd dette. Uttalelser som "det ble jo folk av meg også selv om fatter'n banket meg" holder ikke.... det ligger så mye mer bak! Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 En bedre ide er å bekjempe kristendommen. Det er så mye brutalitet i bibelen at det blir for dumt å bare fokusere på en enkelt ting. Man fjerner ikke det grunnleggende problemet på den måten. Lenke til kommentar
strayder Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Det er vel akkurat det som er i ferd med å skje i verden... religion er på vei tilbake, raskt faktisk! En stund til den er helt borte, men allikevel... Men hvorfor ikke spenne bena litt under kristenfolket mens vi venter...? Nei til tukt er en start, er det ikke? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Haha, pollen på kristenblogg gir deg ikke engang muligheten til å svare "Nei" Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 9. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2008 Haha, pollen på kristenblogg gir deg ikke engang muligheten til å svare "Nei" HA! Du har helt rett Dette gikk meg faktisk hus forbi Sjekk dette da Skal barnevernsindustrien få revidere og omskrive Bibelen? -Nei! -Vet ikke! -Barnevernsbevegelsen er opphøyet over Gud og alt. barnevernsindustrien? Virker på meg som de har arver navnat fra HoloCa$h industrien som vigrid snakker om... Barnevernsbevegelsen? Når ble barneombudet en bevegelse? Lenke til kommentar
strayder Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) Fy faan for en gjeng de på kristenblogg er! Side opp og side ned med selvforherligelse mens de klapper hull i ryggen på hverandre over hvor gode/flinke/rettskafne/herlige de er.... Fytte grøss for en bande! Og jeg trodde Herregud.com var satiriske? De er jo ikke noe i forhold til den banden der! Kan bare ikke for mitt bare liv få sagt hvor GLAD jeg er for at jeg IKKE er kristen/religiøs!!!!!! Er nesten så jeg blir religiøs av lykke for å slippe!!! Seriøst, den gjengen skulle vært spikret inn i kjelleren på Lier mental sykehus og ALDRI sluppet ut igjen! Skremmende hva de kan få seg til å skrive på sine egne nettsider og jeg grøsser når jeg tenker på hva disse folkene er troende til i det virkelige liv!!! Grøssss Endret 9. januar 2008 av strayder Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Et gammelt jungelord: Det er ikke gull alt som glitrer Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Det er vel denne Arild Holta, som også har figurert her på forumet, som har innført begrepet barnevernsbevegelsen/industrien og fått Andreas Hesselberg som driver kristenblogg til å innlemme det i sitt ordforåd. Forsåvidt, nå er jeg visst satans sendebud Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 (endret) Også et kall da... Sikkert direktelinje til Gud han der. Og all kritikk er selvsagt sataniske angrep. Endret 10. januar 2008 av Pricks Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Børe man rett og slett fjærne/endre sitater i bibelen som oppfordrer kristne til overgrep på barn? Nei. Hvorfor får folk sand i fitta når de finner ut at slikt står i bibelen? Det er tross alt en 3000 år gammel bok vi snakker om. Det som vi anser som barnemishandling i dag var akseptert barneoppdragelse i oldsamfunnet. Jeg vile heller blitt overrasket om gamle testamentet ikke inneholdt noe som helst materiale som er kontroversielt og utdatert i dagens samfunn. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Det er tross alt en 3000 år gammel bok vi snakker om. Det som vi anser som barnemishandling i dag var akseptert barneoppdragelse i oldsamfunnet. +1. Problemet er ikke at det står der, men at det finnes mennesker som tar det hele seriøst. Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 (endret) +1. ? Problemet er ikke at det står der, men at det finnes mennesker som tar det hele seriøst. Selvsagt, men du er vel ikke så naiv at du tror at det er mer enn ytterst få av dagens barnemishandlere mishandler med et obskurt vers fra moseboken som motivasjon? Endret 11. januar 2008 av Sersjant_Drittsekk Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 +1. ? Mente "+1 på lista over folk som er enige i gitte utsagn". Det vil si at jeg mente å uttrykke at jeg syntes det du sa var relativt fornuftig. Problemet er ikke at det står der, men at det finnes mennesker som tar det hele seriøst.Selvsagt, men du er vel ikke så naiv at du tror at det er mer enn ytterst få av dagens barnemishandlere mishandler med et obskurt vers fra moseboken som motivasjon? Hehe. Det er dette som gjør at jeg må styre unna dette forumet i eksamenstider. Her er temperaturen alltid høy. Du har helt rett, så naiv er jeg ikke. Det var heller ikke poenget mitt. Problemet er, IMHO, at det finnes mennesker som: 1. mener Bibelen er så viktig at man skal lese alt som står der med enorm respekt. Noen mener at det skal leses med så stor respekt at det er nødvendig å ta hensyn til hver eneste setning, hvert eneste utsagn, hver eneste tolkning. 2. mener Bibelen har så stor makt i verden at det er nødvendig å endre innholdet for at det ikke lenger skal kunne rettferdiggjøres i dagens samfunn. Med dette som utgangspunkt, er det folk som ignorerer løsning 3: at Bibelen er et litterært/etiologisk verk, med tolkninger som er i evig endring. Bibelen er en samling bokstaver på papir, og kan, som alle andre dokumenter, bidra til å "forbedre" menneskeheten eller øke spenningsnivået og faren for krig. Det er fullstendig fåfengt å anta den posisjonen at det er Bibelen som styrer menneskene og ikke omvendt. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Disse sitatene kommer jo uansett fra Det gamle testamentet. Det kan virke som de eneste som virkelig bryr seg om GT er kristenfundamentalister og kristenfobister. Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) Det er vel denne Arild Holta, som også har figurert her på forumet, som har innført begrepet barnevernsbevegelsen/industrien og fått Andreas Hesselberg som driver kristenblogg til å innlemme det i sitt ordforåd. Forsåvidt, nå er jeg visst satans sendebud Riktig Da jeg herjet kristenbloggen for noen år tilbake ble jeg kalt antikrist fordi jeg "sådde tvil i deres hjerte" Endret 13. januar 2008 av S2R2SK1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå