Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nok en bruktbilhandel med etterspill...

grohl

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg starter denne tråden med en liten spørreundersøkelse, for å lodde litt stemninga om emnet:

Formulert i èn setning:

"Ville du betalt like mye for en 5 år gammel bil som har gått 2 år som leiebil,

som hvis den hadde hatt EN eier siden den var ny?"

Takker for svar, så vil jeg se an interessen for om jeg skal legge ut mer om sakens handlingsforløp....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

jeg starter denne tråden med en liten spørreundersøkelse, for å lodde litt stemninga om emnet:

Formulert i èn setning:

Takker for svar, så vil jeg se an interessen for om jeg skal legge ut mer om sakens handlingsforløp....

Nei!

Lenke til kommentar
Formulert i èn setning:

Kommer helt an på...

-hva slags bil.

-teknisk stand - er den fult opp med service, og hva er evt. byttet av deler.

-slitasje generelt - interiør, eksteriør.

Pantera

Lenke til kommentar
Hei,

Formulert i èn setning:

Overhodet ikke. Jeg ville ikke vurdert å kjøpe bilen i det hele tatt om det var en leiebil.

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Nei, det kunne jeg ikke tenke meg. Jeg kjører mye leiebil selv, og de får kjørt seg (riktignok ikke mishandlet). Jeg tenker også det samme om demo-biler.

Lenke til kommentar

Bakgrunn:

Jeg har dessverre kjøpt en bil med en kar som opplyste at foreldrene hans hadde kjøpt bilen ny, og var eneste eiere.

Det er snakk om en 2002 modell.

Dagen etter, når jeg vil sjekke opp en skjerm jeg og en kompis er 99% sikker på er oppigjenlakkert, viser det seg at bilens første to leveår forspant seg som utleiebil i Nord-Norge.

Da han også krysset av på "nei" i kontrakten, på spørsmålet om bilen hadde gått som leiebil, mener jeg at jeg har blitt på en måte holdt for narr.

Historien er selvsagt litt lenger, men jeg orker ikke gå inn på alle detaljer her..

MEN, dette ville jeg se om jeg kan kreve en prisreduksjon for, i form av at han betaler for reparasjon av noen bulker som han ikke har vært flink å illustrere omfanget av pr telefon før handelen, for å si det i korte trekk...

Han mener derimot at det holder å si "beklager, men det visste jeg ikke..", og ferdig med det.

Han viser til bruktbilFORHANDLERE sin måte å taksere en bil på, at disse ikke tar hensyn til evt. leiebilhistorikk ved verditakst på en bil de skal selge.

Jaja, det er for min del uvesentlig, for JEG vet at JEG ikke vil betale like mye, og hadde jeg visst dette på forhånd så hadde jeg ikke akseptert prisen han skulle ha for pokker !!!

Hadde mest sannsynlig ikke kjøpt den i det hele tatt, for jeg mener det er for store usikkerhetsmoment ved en eks-leiebil, uansett om den er i tilsynelatende "god" stand nå...

arg.

Jeg har gått en runde med advokat, som formulerte et brev på mine vegne, men motparten er kontant avvisende.

Jeg har så valgt å prøve å bruke Forbrukerrådet for å få fyren til å ta til fornuft, men nå har det gått en runde der også, og han er fremdeles like sta, og avviser enhver form for erstatning og ansvar i det hele tatt.

Han serverer også en direkte løgn, der han sier at det ikke ble opplyst fra forhandler om leiebilforholdet da hans foreldre kjøpte bilen, men det har jo hans 70-år-gamle mor allerede bekreftet direkte overfor meg pr telefon at hun visste om...

Er klar over at jeg kunne hevet kjøpet, og dette nevnte også selgeren, men da det ville føre til mye mer styr for meg foreslo jeg(ja i utg pkt var dette et forslag, nå kaller vi det et krav..) en simpel prisreduksjon...

Er sikkert flere ting jeg burde presisert, men får heller ta det hvis noen skulle lure..

Må bare få lufta denne dritten her, i stedet for å falle for fristelsen å sende usaklige meldinger til han tosken i Mo i Rana..

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHRGHHHHH.....!!!!!

Lenke til kommentar

Blir jo forbanna bare av å lese dette her. Stå på ditt! Han har jo løyet i kontrakten til og med, så her har du rett.

Veldig smart å ikke falle for fristelsen til å sende usaklige meldinger til han, ikke gi dem noe imot deg så har du ALT på det tørre. Lykke til, håper det ikke går altfor lenge før du har seiret :)

Lenke til kommentar
Da han også krysset av på "nei" i kontrakten, på spørsmålet om bilen hadde gått som leiebil, mener jeg at jeg har blitt på en måte holdt for narr.

Her er det jo et klart kontraktbrudd.

"Sikkar' vinnar'!"

...men er redd for, at dette kan bli en langtekkelig runde i en evt. rettsak.

Endret av fAight
Lenke til kommentar

Hvis jeg forstår deg rett, så har selger tilbudt deg å heve kjøpet. Men du avslår, og vil i stedet ha penger tilbake. I så fall får du ingen støtte av meg. Jeg forstår godt at selgeren ikke har lyst til å gi deg en billlig bil.

Du har sikkert krav på å dekke din utgifter hvis du hever kjøpet pga mangelen (vært leiebil), men det gjelder ikke driftsutgifter. Omregistreringsavgiften får du refundert av Tollvesenet hvis du har eid bilen mindre enn 2 måneder.

Så da syns jeg du enten får akseptere bilen som den er, eller levere den tilbake og få tilbake kjøpesummen. Da har du hatt "gratis" bil en liten stund.

Og en ting til. De bulkene kan du bare glemme å få rettet på selgers bekostning (iallfall hvis jeg hadde solgt bilen). Du har selv en plikt til å undersøke bilen før du kjøper den. Har du ikke gjort det, så har du bare deg selv å skylde på.

Endret av buskmann
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg hevet kjøpet, som du jo har fått tilbud om. Skjønner at det er mer stress enn å beholde bilen og få et prisavslag, men det påfører jo denne useriøse selgeren mer arbeid også, ettersom han må ut på markedet og forsøke å selge bilen igjen :)

Lenke til kommentar

!"#¤%&/()=?`=)(/&%¤#"!"#¤%&/()=?)(/&%¤#"

N¨hadde jeg akkurat skrevet et forbanna langt svar, så klikka det trådløse tastaturet og sendte hele innlegget til blokksberg...

jeg må ut og telle til ti.

kanskje jeg skriver på nytt senere.

@buskmann; rolig rolig, tror du må endre den negative innstillinga di til meg når du får litt flere input....

et eksempel kan jeg skrie ned i full fart før jeg må stikke,

dette er VELDIG beskrivende for typen jeg sliter med:

Meg: "Er vinterddekka i bra satnd eller?"

Ham: "Jatta jatta, de e næstn nye! kræmt, snøft.."

Naive meg: "Så flott, da slipper jeg å kjøpe nye til denne også!:)"

Ham: "jattajatta"

Det viste seg at på dekkene stod d DOT 4501, hvilket betyr at de var produsert i uke 45 år 2001, ett år FØR bilen..

sukk...................

L8R folks

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...