varmluft Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Er det ulovlig for sjåfør å bruke hodetelefon for å høre på musikk i bilen? Hvis ja, hvilket paragrafnummer er det? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Vet ikke hvilken paragraf det er, men det går på at du skal kunne høre ambulanser etc i trafikken! Det er jo heller ikke lov å høre på alt for høy musikk i bilen av nettopp den grunnen..... Lenke til kommentar
joka Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 jeg tror ikke det er forbudt.... døve folk kjører jo også bil. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 jeg tror ikke det er forbudt.... døve folk kjører jo også bil. Husk at døve folk er vant til å ha en helt annen oppmerksomhet i forhold til sine omgivelser. De er døve hele tiden, ikke bare når de kjører bil. Jeg regner også med at de har spesialtilpasset kjøreopplæring også. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Kan ikke skjønne at det skal være ulovlig. Det er vel generelt ingen krav til at du skal høre utrykningskjøretøy. Du skal kunne oppfatte det når de trengs, og det har du jo synet til. Det er jo for eksempel vanlig å kjøre traktor med hørselvern. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Fikk høre både under mopedopplæringa og bilopplæringa at dette er forbudt, nettopp av grunnen at man skal høre uttrykningskjøretøyer og andre varselsignaler. Derfor får man også bot ved å spille veldig høy musikk. En annen ting er jo at hørselen er vel kansjke det organet som oppdager at det er noe feil med bilen dersom ingen varsellamper begynner å lyse eller man merker det på andre måter. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Grunnen til at enkelte får bot for å spille høy musikk i bilen er ikke for at de ikke kan høre utrykningskjøretøyer, men for ar de plager andre mennesker med høy lyd - gjerne om natten. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 det står vel bare at du skal vere aktsom, og aktpåvirkende, men tror det er opp til føreren å definere dette... Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Kan jeg da aldri tro, har blitt stoppa av politiet flere ganger med så høy musikk at vi sitter med sov i ro inne i bilen, de sier ikke no på musikken men har pirka på at jeg ikke har blinka osv... aldri noen bot for det da... Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Det finnes hjemmel både i politivedtekter og i veitrafikkloven for å reagere mot høy musikk i bil også her hjemme, hvis den er alvorlig distraherende, opplyser Utrykningspolitiet og Trygg Trafikk. - Men det skal nok være ganske ekstrem styrke på musikken, og til sjenanse for andre, før det blir reagert mot slikt fra vår side, sier sjef for Utrykningspolitiet, Harald Moen, til Dagbladet.no. Moen forteller at problemet med høy musikk i bil ikke har vært et prioritert tema for UP. Men utrykningspersonell opplever ofte at bilister har problemer med å høre sirenene deres og vike unna, på grunn av høy musikk i bilen. Informasjonssjef i Trygg Trafikk, Jan Stangeby Nielsen, sier at heller ikke de prioriterer temaet høy musikk i bil, selv om det har vært oppe fra tid til annen. Denne artikkelen er fra 2001, muligens reglene er endret siden, slik at det er lettere å få bøter ved høy musikk nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå