Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp - hva skal jeg søke til neste år?

Anbefalte innlegg

Noen som kan hjelpe meg med å finne ut av hvilken skole jeg skal søke på neste år?

Tok en test på vilbli.no akkurat nå, og her er resultatet:

asgt.jpg

Men det som er, er at jeg egentlig ikke orker å gå på skolen noe mer. Er lei av alle de teori-greiene, er forsovet lei av praktisk og, men...

Noe mer info som trengs, eller??

Edit:

Grunnen til at det er kommet opp noe rnatur/mat osv, er fordi jeg liksom har svart litt interessert på ett av spørsmålene til hver av de - ikke noe jeg vil satse på for å si det sånn. Egentlig ikke de som har fått noe høyere score heller når jeg tenker meg om

Endret av Anders Moen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Jeg er 16 år, det er VGS jeg skal søke på ja

- Bor på Lillehammer, men hvor flyttbar jeg er? Mener du å flytte ut på hybel e.l?

- For min del er det maks 3 år

- Helst mest praktisk

- Vet ikke hva jeg vil jobbe med. Dette friåret har jeg prøvd meg i barnehage (gikk bra noen måneder, så orka jeg bare ikke mer, ble for mye hehe), og så begynte jeg i et webdesign-firma, men jeg syns det ikke var noe morsomt som når jeg driver med det hjemme uten noen forpliktelse om at jeg må drive med det i 4-5 timer

Så jeg vet bare ikke...

Lenke til kommentar

Du må jo nesten tenke på om du rett og slett er lat? Ikke for å fornærme deg, men de fleste synes vel ikke det er dritmorsomt å studere/jobbe. Er jo på fritiden du skal ha det gøy.

I og med at du er 16 har du jo alle muligheter, du har god tid før du trenger å bestemme deg for noe som helst, men samtidig er det dumt å la seg falle ut av "systemet" - det kan være vanskelig å gå tilbake til en skolesituasjon når man er vant til å ikke være på skole, ha lekser og lesing som eier fritiden din.

Du må også tenke på hvordan type jobbsituasjon du ønsker å være i, ikke bare på hvordan studiet er. Jeg er ikke enig med vedkomne over som sier du bør stryke Helse&Sos bare fordi du fikk nok av barnehage; man kan bli mer en Barne&Ungdomsarbeider på H&S.

Hvis jeg var 16 igjen ville jeg gått elektro eller snekker; fordi det er fysiske jobber med mye forandring i arbeiddsted og ganske sosiale jobber i og med at man jobber med hendene og ikke alltid er i en kundesituasjon.

Hvis du er "smart", bør du kanskje velge allmennfaglig og bruke 3 år på å finne ut hva du vil bli; høyere utdanning er ikke å forakte m.t.p en morsom studietid og bedre lønn når du er ferdig. Men har du ikke interesse eller hjerne til å komme deg gjennom allmenn med mer enn 3 i snitt, bør du heller la vær...

Du er interresert i design på hobbybasis; kanskje grunnen til at du ikke trives med å gjøre det på heltid er at du er ung og ikke kommer inn i miljøet på arbeidsplassen? Det hadde kanskje vært bedre på en annen arbeidsplass?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...