fatalicus Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) Hei! Jeg driver nå igjen i tukler med ting jeg ikke egentlig har peiling på (altså linux). Denne gangen er det skolelinux som for kjørt meg (ja, jeg mente å skrive meg.) Skal sette opp en tynnklienttjener, men så langt kommer jeg aldri. Når jeg prøver å få linuxen på nett via konqueror, eller når jeg skal legge oppdatere pakker med apt-get, så får jeg melding om at det er en ugyldig mellomtjener (webcache). Jeg trodde dette skulle være grei skuring å fikse, men den gang ei. Jeg går til innstillinger->internett og nettverk->Mellomtjener. Der står den fra før av på "manuelle mellomtjenerinnstillinger", med webcach som mellomtjener. Jeg prøver å endre dette til "koble direkte til internett". Dette får jeg gjort, og jeg trykker OK/Bruk, og prøver å komme meg på nett igjen, men får fortsatt beskjed om at det er en ugyldig mellomtjener. Jeg sjekker mellomtjenerinnstillinger igjen, og de er tilbake til det de var. (manuelle mellomtjener...) Jeg har også prøvd å gå til mellomtjener innstillingene via konqueror, men det skjer det samme da. Jeg har søkt på nettet med alle kombinasjoner av skolelinux, konqueror, proxy, mellomtjener, lagre og save, men finner ingen ting. Jeg ville blitt veldig glad om noen kan hjelpe meg, siden jeg snart begynner å grine (noe som er dumt når jeg er på jobb). ps. for de som ikke er så stive på norske datatermer, så er da mellomtjener det samme som proxy. Endret 9. januar 2008 av fatalicus Lenke til kommentar
Del Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Jeg ville blitt veldig glad om noen kan hjelpe meg, siden jeg snart begynner å grine (noe som er dumt når jeg er på jobb).Det kan vi ikke ha noe av. Ikke helt sikker på hva som er problemet, men jeg skal prøve å hjelpe likevel, så får noen andre hoppe inn hvis de har erfaringer fra ditt problem. Hvordan er nettet satt opp, er det en proxy server som får deg på nett? Hva mener du med mellomtjener, er det en gateway? Hva er din rolle i dette, skal du være sysadmin og sette opp systemet? Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 9. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2008 Det er ingen proxy server til nettet. Kun en linux boks som fungerer som gateway, og som kan sperre internett tilgangen til de forskjellige maskinene på nettet. Denne boksen er ikke noe problem, da den er satt opp til å sleppe igjennom trafikken til skolelinuxenmaskinen. Med mellomtjener så mener jeg proxy (norsk skolelinux innstallasjon, så da står det mellomtjener i stede for proxy.) Og jeg er sysadmin ja. Det er jeg som setter opp maskinen, og det er jeg som skal drifte den hvis den fungerer slik som den skal. Lenke til kommentar
Del Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Det er ingen proxy server til nettet. Kun en linux boks som fungerer som gateway, og som kan sperre internett tilgangen til de forskjellige maskinene på nettet. Denne boksen er ikke noe problem, da den er satt opp til å sleppe igjennom trafikken til skolelinuxenmaskinen.OK, da skal linux maskiner koblet til denne komme på nett ut-av-boksen hvis jeg forstår deg riktig. Gateway maskinen fungere som en router? Har du teste at en linux maskin koblet til denne kommer seg rett på nett?Med mellomtjener så mener jeg proxy (norsk skolelinux innstallasjon, så da står det mellomtjener i stede for proxy.)Du får unnskylde at jeg ikke har vært borti skolelinux, så jeg kjenner ikke standardoppsettet godt. Når du snakker om proxy, hvilken maskin sikter du til? Hadde vært greit å vite topologien til nettet.Og jeg er sysadmin ja. Det er jeg som setter opp maskinen, og det er jeg som skal drifte den hvis den fungerer slik som den skal.Så flott, da må vi sørge for at dette går greit. Du kan få hjelp fra skoler som har satt opp skolelinux hvis du er interessert i det. Kanskje det er en i nærheten? Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 9. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2008 1. Jeg har lekt meg med flere linux maskiner før, og ingen av disse har hatt prolemer med å komme på nett, så det skulle ikke være et problem. 2: når jeg sier mellomtjener/proxy, så er dèt det skolelinuxen sier den ikke finner/er ugyldig, når den prøver å få tilgang til nettsider. Dette skjer fordi proxy-innstillingene på maskinen er satt til å bruke manuelle proxy-innstillinger, istede for å koble rett til internett, slik som den må for å få nett. Disse innstillingene bare hopper tilbake igjen slik at de ikke funker, og det er dette som er hele problemstillingen. Maskinen lagrer ikke proxy-innstillingene. 3:Vi har faktisk en eldre skolelinux maskin allerede, men denne ble satt opp lenge før min tid på denne jobben. Som vanlig så kom jeg også på nå litt info som kan være greit å fortelle. Jeg har innstallert skolelinux en gang før, innen det prosjektet som jeg jobber med nå, men pga. en feil jeg gjorde mens jeg jobbet med denne, så måtte jeg re-innstallere hele skolelinuxen. Det er etter den re-innstallasjonen at jeg opplever at proxy-innstillingene ikke lagrer seg noe mer. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Bare en tanke: dhcpklienter pleier å skrive over en del ting som f.eks gateway og dns-servere. Er det mulig at de kan overstyre proxy-instillinger også? I såfall burde det ikke være vanskelig å konfigurere klienten til å la være. Lenke til kommentar
Del Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 1. Jeg har lekt meg med flere linux maskiner før, og ingen av disse har hatt prolemer med å komme på nett, så det skulle ikke være et problem.Sorry, ser jo nå at du kom på nett, det er altså bare at du ikke får lagret innstillingene som er problemet. Skolelinux sletter vel alt brukerspesifikt når du logger av hvis jeg husker riktig, så du må kanskje sette opp det som rot/administrator. Konqueror bruker vel standard systeminnstillinger til å komme seg på nett såvidt jeg husker, så du må endre systeminnstillingene som rot. Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 10. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2008 Har vært pålogget som root når jeg prøver å gjøre endringer. Problemet er ikke at innstillingene blir borte når jeg logger av. De blir borte når jeg lukker vinduet hvor jeg setter proxy/mellomtjener innstillingene. Jeg skal ta noen printscreens og legge ut slik at jeg får forklart litt bedre, må bare bli ferdig med noe annet først. Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 10. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2008 Prøvde nå å starte opp skolelinux maskinen, og den nektet å i det heletatt logge på. Så jeg tror den innstallasjonen her er sykere enn først antatt. Derfor har jeg bestemt meg for å ta en re-innstallasjon, da det er gjort rimelig fort gjort. Hvis problemet fortsatt gjelder når det er gjort, så kommer jeg tilbake her da. i mellomtiden så kan denne tråden stenges. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Får jeg lov til å anbefale Edubuntu? Ble helt overrasket over hvor lett installasjonen og alt var. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå