Gå til innhold

Treningsdagbok for Lambada *nytt forsøk på 54kg i skråbenk m hantler*

Anbefalte innlegg

Når jeg leser den siste posten din, så slår det meg at du trener ganske hardt (seks ganger i uken for en som ikke har trent mer enn ca et halvt år er litt overkill ifølge det jeg har lest ang anbefalt treningsmengde...).

Når det gjelder at du feiler på handtlene i skråbenk mener jeg at du løfter for tungt iforhold til kroppen din klarer. Det er ikke meningen at man skal vingle på banene. Teknikk er alt! At du vingler betyr at stabiliseringsmusklene ikke klarer å holde følge med hva hovedmuskelen gjør. Vil på det sterkeste anbefale du heller konsentrerer deg på lavere vekter (ikke så mye lavere, men akkurat der hvor du klarer 1-2 reps over det du tar) og gjør perfekte baner. Dette er mye sunnere for musklene, skjelettet, senene, for ikke å snakke om muskelfestene!

Du virker ganske utolmodig. Det er bra å trene målbevisst, men ikke la det gå ut over kroppen din i form av skader!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for bra innlegg Snusi.

Ja, men har prøvd litt fram og tilbake og må trene ofte hvis jeg skal få raske resultater. Det jeg imidlertid kan bli flinkere på er å ta ukes pauser som Delavar sier, altså en uke borte fra treninga engang iblant.

Tror du misforstår med skråbenken med hantler. Det er absolutt ikke vinglete, benken med stang var vinglete men skråbenk med hantler har jeg egentlig veldig bra teknikk. Og har alltid klart å holde hantlene i ro mens jeg går opp og ned, selvom jeg har vært nære å komme ut av bane noenganger. Likevel har jeg nok bedre teknikk enn de aller fleste, og i motsetning til de fleste så kjører jeg hantlene HELT ned til brystkassa og opp igjen i rolig bane. Det er bare skulderpress som jeg har opplevd å komme så skjevt ut at jeg måtte ha hjelp. Teknikken er ingenting å si på, men samtidig når man presser seg til det ytterste kan det være vanskelig å holde 100% rett bane til enhver tid. Jeg synes ikke det er vits å gå ned i vekt og ta flere reps, det er nettopp å presse musklene som gjør at man øker. Dessuten tar jeg lavere vekt på de siste settene og de siste øvelsene på muskelgruppa som jeg kjører er alltid lette med mange reps.

Selvfølgelig jeg spiller litt sjansespill ved å kjøre meg så hardt som jeg gjør, men samtidig gevinsten er stor. Jeg har faktisk roet meg litt ved å ta maks 6 treninger i uka, var oppe i 8-9 på det meste på høsten 2007. Til sommeren blir det nok 4-5 treninger i uka og skal bruke sommeren som en liten slappe av periode med ikke så veldig tunge treninger.

Ja er VELDIG utålmodig og blir stortsett veldig skuffa om jeg ikke har noen økninger iløpet av treningsdagen. Jeg har nok blitt treningsnarkoman, alle som kjenner meg sier det, men alikevel 6 ganger i uka er ikke vanvittig mye akkurat.

Jeg er supermann, jeg får ikke noen skader :p

Lenke til kommentar

Misforsto deg nok ang teknikken ja. Det heller ingen grunn til ta lavere vekter hvis du mener at teknikken er bra. Som du sier så kan en rep bli gal uansett hvor god bane man har.

Hvis du føler at det kjører nå ikke er for mye (vær ærlig mot deg selv) så kan du jo fortsette.

Men husk på når du trener så ofte som du trener nå at du passer på nervesystemet ditt! Det er meget viktig. Dvs: trener du til failure "skader" du nervesystemet ditt såpass at det trener mye restitusjon en det en muskel trenger. Det går gjerne en uke før det er skikkelig bra igjen. Så anbefaler deg ikke å trene til failure, men heller ligge 1-2 rep under RM.

Lenke til kommentar

Biceps og Triceps

Benkpress

90kgx8

100kgx8

110kgx8

110kgx8

110kgx6

Stående stangcurl

47,5kgx8

47,5kgx8

42,5kgx8

42,5kgx8

Kabelcurl

35kgx8 + 20kgx10

30kgx10 + 20kgx10 + 12,5kgx10

25kgx10 + 12,5kgx15

Tjueett

22,5kgx7+7+7

22,5kgx7+7+7

Sittende dips

125kgx10

145kgx5

125kgx10

Nedtrekk

35kgx10

30kgx4 Her er jeg helt tom.

Kommentar

Kjørte litt benk for å få inn teknikk, tenkte egentlig å kjøre rolig men ble litt tyngre enn planlagt. Første sett på 110kg kunne jeg klart 2-3 rep til så var ganske lett, men allerede på tredje sett klarte jeg ikke 8 rep engang. Ganske fornøyd egentlig siden jeg kjørte bryst igår og teknikken er dårlig. Regner med jeg tar flere sett med 8 rep på 120kg om ikke så lenge. Styrken er der, men teknikken svikter. Var ganske tungt idag og sittende dips var dødstung, men det er seff p.g.a benkpressen. Når jeg kom til supersettet på triceps orket jeg ikke det så ble vanlig nedtrekk bare. Orket første sett, men andre gikk rett til h...... Blanding av at jeg ikke har spist middag idag og benkpressen. Hadde veldig lyst å gi meg etter biceps, men klarte å holde ut. Nå er jeg kvalm, trøtt og sulten.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på faktisk om jeg har hatt/har influensa. Vært skikkelig slapp i det siste og sov jo tross alt 14 timer både lørdag og søndag noe som er helt uvanlig. Dessuten hadde jeg feber igår, hadde nok litt feber på treninga, men når jeg kom hjem var det helt forjævlig. Sikkert fordi jeg hadde presset kroppen så mye på treninga. Lå og kaldsvetta inatt også og har verket i muskler og ledd de siste dagene.

Så bestemte meg idag for å ikke dra på jobb, første dagen jeg sykemelder meg faktisk. Jeg våknet nå nettopp, formen kjenner bra, men det gjør den sikkert siden jeg nettoppp våknet.

Blir da selvfølgelig treningsfri idag, så får jeg se imorra hvordan formen er da. Tror nok jeg har hatt det, bare ikke slått så kraftig ut eller no. Bare trigga det litt igjen på trening igår.

EDIT: Vekta var på 77,1kg nå. Det er 2 kilo mindre enn vanlig. Vanligvis veier jeg med sånn i 07:00-08:00 tiden så har nok minstet litt væske siden da, men jeg fikk i meg ca 2000-2500 kcal igår, vanligvis ligger jeg rundt 5000kcal. Var veldig kvalm igår etter treninga så¨hadde ikke sjans å spise noe særlig.

Endret av Lambada
Lenke til kommentar

Uff da! Ta en pause til du blir bra igjen. For to uker siden dro jeg på innebandytrening dagen etter jeg hadde kasta opp en hel del (nei, ikke fyllesyke) og det skulle vise seg å være et meget dårlig trekk. Tenkte jeg skulle fordrive faenskapet ut av kroppen, men den gang ei. Ble bare kjip på kvelden og hadde mageproblemer en uke etterpå. Moralen er altså å ta det med ro, en liten pause er vel uansett sunt kan jeg tenke meg. La kroppen hvile litt :)

Lenke til kommentar
Hva er tjueett?:)

Svarer litt for Lambada her ved å quote en del av et tidligere innlegg fra Lambada.

Tjueett er en veldig god øvelse som av en eller annen grunn har blitt borte fra treningsprogrammet. Det er en litt spesiell måte å trene stangcurl med EZ-stang på. Hvis man tenker på vanlig stående stangcurl så utfører man en rotasjon som går fra kl 6 (hvor man holder stanga nede med utstrakte armer) og opp til kl 12 (hvor man holder stanga oppe omtrent ved halsen). Tjueett er:

7 rep som går fra kl 9 til kl 12

7 rep som går fra kl 6 til kl 9

7 rep som går fra kl 6 til kl 12 (vanlig stangcurl)

ANBEFALES (svir like mye som sidehev med dropp gjør på skuldre)

Lenke til kommentar

Skuldre

Skulderpress med hantler

42kgx4

42kgx3

36kgx5

36kgx5

Iso-lateral skulderpress

100kgx7

100kgx7

Sidehev med hantler

12kgx8 + 8kgx8

12kgx8 + 8kgx8

12kgx8 + 8kgx8

12kgx8 + 8kgx8

Fronthev med hantler

12kgx8

12kgx8

Upright row med hantler

24kgx7 + 20kgx6

20kgx8 + 16kgx8

Nakkehev med hantler

44kgx20

36kgx30

28kgx40

Kommentar

Merket at jeg fortsatt var litt forkjøla. Ble tett i nesa mens jeg trente og litt svimmel og vondt i hodet. Droppet derfor skulderpress i smithmaskin. Kjørte bra på sidehevene, fronthev og upright row. Har valgt å dele opp fronthev og upright row, altså ikke kjøre dem i supersett. Kjører droppsett heller på upright row, det funka bra.

Driver og lager meg selv ett treningsprogram nå. Så kan bli treninger ikke helt til planen, men kjekt å prøve ut litt nye ting.

Til å nettopp hatt influensa så kan vel ikke si at økta var så ille, har faktisk gått ned en kilo også merker jeg.

PS: Har funnet ut at jeg skriver det hantlene er istedetfor for total. Huff jeg går fram og tilbake her, får aldri bestemt meg :p

Endret av Lambada
Lenke til kommentar
PS: Har funnet ut at jeg skriver det hantlene er istedetfor for total. Huff jeg går fram og tilbake her, får aldri bestemt meg :p

Hehe, men trodde det var dumt å trene ulike vekter. Sånn for symetrien sin del... Eller tar jeg feil her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...