Lambada Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 (endret) TehKris: Tror ikke jeg orker 20 reps, kanskje 15 reps. Det er som Delavar sier at det er ganske utmattende å kjøre a2g. Selv om vekta er veldig enkel så er det slitsomt, bruker jo tross alt 6-8 sekunder på hver rep siden jeg kjører velidg sakte. Stor forskjell fra vanlig knebøy og kjenner faktisk innsiden av låret når jeg kjører a2g. Trener vanligvis baksiden av lårene med utfall, men vært litt slapp med den øvelsen. Er jo tross alt ganske slitsom øvelse det også. Fint du minner meg på det slik at jeg får dårlig samvittighet Delavar: Blir trening idag også. Blir vel bryst idag tenker jeg selv om jeg gruer meg til skråbenken med hantler. Skråbenk med hantler og skulderpress med hantler er så tunge øvelser nå at jeg blir skikkelig glad hver gang jeg er ferdig med dem. Ligger fortsatt på 78-79kg om morraen, har jo tenkt til å gå opp til 82kg til sommeren. Hadde vært greit å gått opp noen kg til også for da bruker jeg ikke så lang tid til de 58kg i skråbenk. Er egentlig litt sykt hvor blind jeg har blitt siden jeg begynte å trene. Selv om jeg blir litt fornøyd der og da siden jeg øker i en øvelse så tenker jeg hele tiden at jeg er nødt til å bli sterkere før jeg blir fornøyd. Jeg vet på en måte at jeg har gått opp mye og bør være mer enn fornøyd, men blir aldri det alikevel selv om jeg prøver å overbevise meg om det. Får passe på at jeg ikke blir altfor besatt av trening. Er også sånn at hvis jeg ser at en tar mer enn meg i en øvelse så tenker jeg at dit må jeg også komme meg selv om jeg ikke kan sammenligne siden som oftest veier dem 20-40kg mer enn meg. Endret 3. mars 2008 av Lambada Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Jeg sier bare en ting: Type musskelfibre! Om du har mye type IIa og Lambada har mye type IIx så blir han uansett lettere sterk enn deg, mens du vil nok ha større anlegg for å bli god i maraton og andre utholdenhetsaktiviteter Bra jobba Simen! Gode resultater på inbody! En med genetisk talent for sprint har kanskje ca 5% mer typeII enn en vanlig mann. Og Lambada er mer en 5 % sterkere en Wh1te Styrke har mye mer å gjøre med det nevrologiske, en sammensetningen av muskler og muskelfibrer. Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 wh1te: Takker. Jeg har nok mere eksplosive muskelfibre mens du har sikkert seigere muskelfibre. Å trodde 100 var maks jeg Likevel kommer nok scoren til å synke siden jeg skal beveger meg under 10% fett nå og blir sett som negativt. Jeg blir jo også regnet som overvektig siden BMIen min var over 25, der får jeg også trekk fremover hvis jeg blir tyngre. Men kan forbedre scoren på å få litt mer muskler i beina og få mer muskler i venstre armen så det ikke er så stor forskjell fra høyre. Under 10 blir ikke sett på som negativ på en inbody test. Det er bare at normalen er mellom 10-15. Jo mindre fett, jo mere poeng Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Jeg sier bare en ting: Type musskelfibre! Om du har mye type IIa og Lambada har mye type IIx så blir han uansett lettere sterk enn deg, mens du vil nok ha større anlegg for å bli god i maraton og andre utholdenhetsaktiviteter Bra jobba Simen! Gode resultater på inbody! En med genetisk talent for sprint har kanskje ca 5% mer typeII enn en vanlig mann. Og Lambada er mer en 5 % sterkere en Wh1te Styrke har mye mer å gjøre med det nevrologiske, en sammensetningen av muskler og muskelfibrer. Er det så lite forskjell? Hvor har du det fra? Lærte at forskjellen var større da jeg hadde eksamen i fysiologi og anatomi, men godt mulig du har rett. Eksplosive personer har også lettere for å bygge masse. Og type II vs type I er ikke så interessant, men hvilken av type II du har, forskjellen er stor på IIx og IIa. Vet dette selv da jeg har mye IIa i likhet med min far som var i norgeseliten i friidrett på 400m og 800m. Kan ta noen ekstremeksempler på dette. Utrent springer jeg 3000 m på ca 14-15 minutt, mens en venn av meg greier det på 11 min uten omtrent å trene, med trening går han lett under 10. I benkpress derimot tok jeg 95 kg maks da han tok 60 maks for noen år siden. Men da vi prøvde å se hvem som løftet stanga mest flest ganger på 20 kg slo han meg lett! Vi hadde fulgt nøyaktig samme program og begge hadde nettopp begynt å trene styrke så hos oss kan jeg ikke skjønne annet enn at det var en stor forskjell i muskelfibertype. Han ble nesten ikke større av treninga, jeg ble endel større. Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Er det så lite forskjell? Hvor har du det fra? Lærte at forskjellen var større da jeg hadde eksamen i fysiologi og anatomi, men godt mulig du har rett. Eksplosive personer har også lettere for å bygge masse. Og type II vs type I er ikke så interessant, men hvilken av type II du har, forskjellen er stor på IIx og IIa. Vet dette selv da jeg har mye IIa i likhet med min far som var i norgeseliten i friidrett på 400m og 800m. Kan ta noen ekstremeksempler på dette. Utrent springer jeg 3000 m på ca 14-15 minutt, mens en venn av meg greier det på 11 min uten omtrent å trene, med trening går han lett under 10. I benkpress derimot tok jeg 95 kg maks da han tok 60 maks for noen år siden. Men da vi prøvde å se hvem som løftet stanga mest flest ganger på 20 kg slo han meg lett! Vi hadde fulgt nøyaktig samme program og begge hadde nettopp begynt å trene styrke så hos oss kan jeg ikke skjønne annet enn at det var en stor forskjell i muskelfibertype. Han ble nesten ikke større av treninga, jeg ble endel større. Joda forskjellen kan være mye større en dette. Men dette er da hos den genetiske elite. Hos de av oss som ikke er medlem av denne gruppen er fordelingen ca 50/50. Men klart det er forskjellige i sammensetning av type muskelfibre. Men evnen til kraft/styrke er veldig nevrologisk. Det er dette som er grunnen til de i -75 klassen i styrkeløft vm, er generelt sterkere en den jevne bodybuilder på 100+, selv om begge i hovedsak trener akkurat de samme muskelfibrene. Det er også data som tyder på at sammensetningen av muskelfibrer kan forandre seg ved trening. F.eks hos en som bare trener eksplosivt, kan faktisk type I utvikle seg til type II hvis det er mye mer behov for dette. Men dette er vell et debattert tema, og ikke noen fastslått sannhet. Men det med løping må du huske på at det er store forskjeller med oksygenopptak, osv, osv. Her er det en rekkefaktorer som spiller inn. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Ok, da er vi vell egentlig helt enige Det at type I kan omdannes til type II har jeg også hørt, leste blant annet en interessant rapport om en svensk orienteringsløper som etter en skade og noen måneders hvile og annen type trening hadde omdannet mye av type I fibrene til type II. Han hadde vell ca 80-90% type I rett før skaden, en stund senere var fordelingen nesten nede i 50\50. Ift maksstyrke har nevrologiske tilpasninger mye og si da en styrkeløfter\vektløfter har større evne til å rekruttere flere motoriske enheter enn en typisk bodybuilder (utnytte nervesystemet bedre, og få flere muskler til å kontrahere i løftene), samtidig som styrkeløfteren vil har mer av type IIb og IIx (sikkert mye som et ledd i adaptasjon gjennom type trening, men også noe genetikk) enn bodybuilderen. Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Ok, da er vi vell egentlig helt enige Det at type I kan omdannes til type II har jeg også hørt, leste blant annet en interessant rapport om en svensk orienteringsløper som etter en skade og noen måneders hvile og annen type trening hadde omdannet mye av type I fibrene til type II. Han hadde vell ca 80-90% type I rett før skaden, en stund senere var fordelingen nesten nede i 50\50. Ift maksstyrke har nevrologiske tilpasninger mye og si da en styrkeløfter\vektløfter har større evne til å rekruttere flere motoriske enheter enn en typisk bodybuilder (utnytte nervesystemet bedre, og få flere muskler til å kontrahere i løftene), samtidig som styrkeløfteren vil har mer av type IIb og IIx (sikkert mye som et ledd i adaptasjon gjennom type trening, men også noe genetikk) enn bodybuilderen. Ja vi er nok egentlig ganske enige;) Og evnen til å få de riktige motoriske enhetene til å ”fyre”, og even til å fyre flest mulig under et løft er nettopp nevrologisk. Men det er også en rekke andre nevrologiske faktorer som spiller inn på styrke. Det var det som var poenget mitt med styrke, og her er det mye genetisk. Du kan f.eks ta to helt vanlige personer med 50/50 og like forhold i muskelmasse, men like vell vil den ene kanskje være 25 % sterkere eller 25 % raskere ved 100 sprint. Og en annen ting som er meget kult, er at det var en studie med 2 grupper der de testet 1RM i benkpress. Den ene gruppen skulle trene benkpress de neste ukene, og den andre gruppen skulle bare tenke på det mye. Og den gruppen som bare visualiserte seg det tror jeg økte rundt 20%, gruppen som trente økte 30 %. Husker ikke de eksakte tallene her nå, men det var noe slikt. Og dette beviser at styrke er mye mer komplekst en bare muskler. Men nå ble det mye tull til i treningsdagboken til Lambada. Vi får heller starte en tård, men vi er egentlig enige så det er kanskje ikke så mye vits;) Hvor har du forresten tatt eksamen fysiologi og anatomi? Noe treningsrelatert utdanning? Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Og evnen til å få de riktige motoriske enhetene til å ”fyre”, og even til å fyre flest mulig under et løft er nettopp nevrologisk. Men det er også en rekke andre nevrologiske faktorer som spiller inn på styrke. Det var det som var poenget mitt med styrke, og her er det mye genetisk. Du kan f.eks ta to helt vanlige personer med 50/50 og like forhold i muskelmasse, men like vell vil den ene kanskje være 25 % sterkere eller 25 % raskere ved 100 sprint. Og en annen ting som er meget kult, er at det var en studie med 2 grupper der de testet 1RM i benkpress. Den ene gruppen skulle trene benkpress de neste ukene, og den andre gruppen skulle bare tenke på det mye. Og den gruppen som bare visualiserte seg det tror jeg økte rundt 20%, gruppen som trente økte 30 %. Husker ikke de eksakte tallene her nå, men det var noe slikt. Og dette beviser at styrke er mye mer komplekst en bare muskler. Men nå ble det mye tull til i treningsdagboken til Lambada. Vi får heller starte en tård, men vi er egentlig enige så det er kanskje ikke så mye vits;) Hvor har du forresten tatt eksamen fysiologi og anatomi? Noe treningsrelatert utdanning? Interessant, er absolutt enig i at visualisering er viktig, bruker det i behandling av slagpasienter som f.eks plutselig sitter der med en lam arm, og det funker faktisk hos endel. Jeg er fysioterapeut så har mye anatomi\fysiologi og treningslære derfra, uten at jeg skal kalle meg noen ekspert. Har jobbet litt som personlig trener (ikke tatt noen kurs på det, men hatt noen fagrupper på jobben for å oppdatere meg på treningslære etc) så plukket opp et og annet på veien. Beklager at jeg og roter til boka di Lambada, ikke meninga men blir lett engasjert! Får håpe du syntes det vi diskuterte var litt interessant i det minste Lenke til kommentar
Lambada Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Bryst Skråbenk med hantler 50kg x 4 48kg x 5 44kg x 7 44kg x 6 Kabelcross(brede i starten og smalere når det blir tungt) 50kgx12 40kgx15 40kgx12 35kgx15 25kgx25 Pullover 44kgx10 38kgx15 34kgx15 Armhevinger 30 Kommentar Maks med folk der idag så orket ikke vente på benkpressen. Litt dårlig skråbenk, men var litt demotivert samt at jeg har spist lite i det siste så var egentlig fornøyd uansett. Pullover var skikkelig tungt, men tok meg veldig ut på kabelcrossen. Lenke til kommentar
TehKris Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 TehKris: Tror ikke jeg orker 20 reps, kanskje 15 reps. Det er som Delavar sier at det er ganske utmattende å kjøre a2g. Selv om vekta er veldig enkel så er det slitsomt, bruker jo tross alt 6-8 sekunder på hver rep siden jeg kjører veliEr også sånn at hvis jeg ser at en tar mer enn meg i en øvelse så tenker jeg at dit må jeg også komme meg selv om jeg ikke kan sammenligne siden som oftest veier dem 20-40kg mer enn meg. Det er jo poenget; man trener andre muskelfibre med flere reps, og det kan kanskje være lurt av og til å gå litt opp på reps (slik som du gjør på lette dager). Sier ikke at du må det hver gang, men kanskje en ide? Likevel; bra trent. Lenke til kommentar
Lambada Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 (endret) Biceps og triceps Stående stangcurl med EZ-stang 52,5kg x 8 47,5kg x 8 42,5kg x 8 37,5kg x 8 Toarms kabelcurl 35kg x 10 + 20kg x 10 30kg x 10 + 15kg x 10 30kg x 10 + 15kg x 10 + 10kg x 10 Stående strict hantelcurl uten vridning 20kg x 8 + 12kg x 8 20kg x 8 + 12kg x 10 Sittende enhånds preachercurl i apparat 25kg x 8 + 25kg x 6 + 25kg x 4 Sittende dips 105kg x 10 125kg x 10 160kg x 8 135kg x 10 Dips 30 20 Tau over hodet 37,5kg x 10 35kg x 10 32,5kg x 10 Nedpress foran 35kg x 10 32,5kg x 10 + 22,5kg x 10 30kg x 10 + 20kg x 10 + 12,5kg x 10 Kommentar Bra økt, med god pump. Er vanskelig å få satt seg ned mens man presser ned 160kg. Endret 4. mars 2008 av Lambada Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Finfin økt Bra sittende dips da. Ble det så du fant et belte med kjetting, fant bare et par alternativer da jeg lette for deg, men finnes sikkert mye annet og. Lenke til kommentar
Lambada Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 Er noen som har kontakta meg i det siste og spurt om filmer. Vet ikke om det er fordi dere ikke tror på at jeg klarer det eller om det er bare morsomt å se. Jeg skal få til film om ikke så altfor lenge, men lyst å komme ett lite hakk opp til før jeg filmer. Jeg må også passe på at det ikke er så mange folk på spenst for orker ikke drive og filme når det er 25-30 stykker inne i styrkerommet, det er flaut nok hvis det er 3-4 stk der. Egentlig er det flaut hvis det er noen andre der i det hele tatt. Er vel skråbenk med hantler, skulderpress med hantler, sittende enarmsroing og sittende dips som er verdt å filme? 1RM øvelser gidder jeg ikke filme, ihvertfall ikke enda, kanskje til høsten. Biceps er heller ikke verdt å filme siden jeg ikke er spes sterk der. Når jeg når de 56kg i skråbenk 5-6 rep så skal jeg filme alle de nevnte øvelsene. Da blir det kanskje film av 48kg hantler 4-5 reps i skulderpress, 125kg er da temmelig "lett" på enarmsroing (12-15 reps) og 180-190kg i sittende dips (8 reps). Det blir nok ikke mars eller april som jeg når 5-6 rep på 56kg, men mai hvis ting går bra. Hadde planlagt 2-3kg høyere kroppsvekt til sommeren så hvis jeg klarer å legge på meg de om ikke så lenge kommer jeg nok til 56kg i skråbenk om ikke så lenge. Imorra eller på fredag skal jeg ta nye ryggbilder ihvertfall. Ser det har blitt en ganske stor forbedring der. Mulig jeg tar flere og. Bør vel få tatt beinbilder også egentlig. Lenke til kommentar
TehKris Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Hadde vært artig å fått film av armhevninger til failure også. Samt knebøy og muligens benkpress hvis du gidder. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Ja, artig om du og legger ut film, skal prøve å komme med noen flere jeg og etterhvert SI ifra om du kjøper et belte med kjetting da, tenker litt på å kjøpe et selv da det der jeg trener tåler så lite. Må nesten vite at det tåler endel kg påheng før jeg kjøper. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Interessant link forresten: http://www.iform.no/pub/art.php?id=1109 Ser jeg har litt å jobbe med, spesielt i MP, mens jeg er langt bedre i skråbenk enn jeg misnt bør være, enn du? Lenke til kommentar
Lambada Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 Tehkris: Armhevinger kan jeg ta ja, bør vel klare ihvertfall 80 stk der, før trening selvfølgelig. Har vært oppe i 50stk etter brysttrening og som oftest er jeg i stand til det, men pleier heller å ta dem ganske rolige. Knebøy er ikke så imponerende enda, med a2g så har jeg enda ikke så god teknikk til å trene med mer enn 100-120kg. Litt teit med knebøy video på 120kg selv om det er a2g. Når jeg får trent på teknikken kan jeg legge ut. Benkpressen er ikke så imponerende akkurat da, ikke så god teknikk der enda heller. Delavar: Ja er artig å se filmer. Har sagt ifra til en av de som eier spenst i Tønsberg at det er mange som savner slikt belte med kjetting, så håper han går til innkjøp av det. Håper du kommer med flere filmer Jeg kan jo prøve å ta film av armhevinger neste uke. Blir artig å se hvor mange jeg klarer. Lenke til kommentar
Lambada Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 (endret) Delavar: Artig link du kom med. Ligger vel på Kroppvekt x 1,8 i benkpress, de andre øvelsene har jeg faktisk ikke peil på hva jeg ligger på. Jeg er helt sikker (99%) på at jeg ikke klarer 140kg i rykk (det samme som i benkpress). Hvordan er frontbøy i forhold til knebøy? Er det tyngre? Er litt morsomt for den sier jo at hvis jeg tar 140kg maks i benkpress så bør jeg ligge på 6 reps på 36kg i skråbenk med hantler og 28kg 6 rep i skulderpress med hantler. Hahaha Synes det hørtes merkelig ut for tror det er ingen som tar 140kg 1 rep i benkpress som bare tar 36kg hantler 6 reps i skråbenk? Anyone? Jeg tar jo 42kgx5 i skulderpress med hantler og 50kgx5 i skråbenk med hantler. Ifølge den kalkulatoren hvis man tar 200kg 1rep i benkpress så klarer man 51kgx6 i skråbenken og 41kgx6 i skulderpressen. Skulderpressen har jeg allerede klart og skråbenken er jeg bare 2kg unna. Det betyr altså at jeg bør være i stand til å løfte 200kg, drøm søtt sier jeg!!! Jeg tar nok 150kg i benkpress 1RM om jeg får inn teknikken skikkelig, men for å ta mer enn det må det mer styrke til. 200kg hadde jeg sikkert ikke klart avløftet engang. Noen andre som gidder å regne ut hva de får i skråbenk og skulderpress utifra det de tar maks i benkpress? Jeg vet jeg er ekstra sterk i hantler i forhold til stang og at jeg er ekstra sterk i skuldrene som også er fordel i skråbenken. Men at jeg skal være i stand til å løfte 50kg ekstra i benkpress virket useriøst Noen som gidder å regne ut og poste deres resultater? http://www.iform.no/pub/art.php?id=1109 Endret 5. mars 2008 av Lambada Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Jeg ser skråbenken min ligger langt over, litt usikker på hva jeg tar, vet bare at 37 kg maks som jeg tok tidligere ble alt for lett, 45 manualer burde vell gå greit med minst 5 rep tror jeg, kanskje mer og. I benken ligger jeg vell på 135-140, men har ikke testet på noen uker nå. I militærpress ligger jeg under, men henter meg inn, bare tatt 70 der som gikk greit, men greier vell 75 i maks sånn ca. Chins skuffet meg, der greier jeg ikek å matche benken, greier vell 120-125 i 1 rm sammenlagt tror jeg. Rykk har jeg aldri prøvd, men greier garantert ikke benkvekta. For din del blir dette litt spesielt Simon siden du har trent mye skråbenk, skulderpress etc som gir deg bedre stabilitet ift hva du greier i benk som du såvidt jeg har forstått ikke har trent så mye på. Frontbøy er endel tyngre enn knebøy ja tror jeg, aldri prøvd det jeg heller Lenke til kommentar
Lambada Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 Jeg heter ikke Simon!!! grr Ble ikke trening idag. Skulle egentlig trene skuldre, men ble sittende på jobben til nå. Kjørte som ett helvete hjem, men når jeg kjørte forbi treningssenteret så jeg at styrkerommet var omtrent tomt. Dessuten hadde jeg bare hatt 25 min å trene på, så da bestemte jeg meg for å droppe det. Da blir det skuldre imorra og lett blanding på fredag. Treningsfri siden jeg skal til gøteborg på lørdag og søndag. Så blir det bryst og bein igjen på mandag, er egentlig rygg, men tror jeg går rett på bryst. Er mye sterkere i rygg enn bryst uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå